Sommar projekt: Dator chassi. [Sketchup bilder sida 2]
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Har gjort ett chassi i plexi tidigare eller snarare ett halvt. Kopierade bara designen av ett vanligt hårdisk rack och gjorde det i plexe fast ökade breden mellan sidorna och satte gummiringar imellan. Tänkte mig en liknande variant med trä fast att göra en "hylla" för disken som jag ahr en gummi duk på för att minska virbrationerna.
Bara i tanke stadiet men blir det fel så har jag bara lärt mig ett nytt sätt på hur man inte gör ett chassi
Bara i tanke stadiet men blir det fel så har jag bara lärt mig ett nytt sätt på hur man inte gör ett chassi

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Sommar projekt: Dator chassi. [Sketchup bilder sida 2]
Sitter folk verkligen och tittar på sina datorlådor vid användning?Landrash skrev:samt att det inte är allt för visuellt givande.
Min bigtower står på golvet under skrivbordet. Enda gånger jag tittar på den är då jag sätter i en cd-skiva eller pluggar i en usb-moj.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag gjorde såhär i mitt trächassi:JimmyAndersson skrev:Hur sätter man fast hårddiskar och andra enheter när man bygger ett chassi av trä eller plexiglas?
http://madmodders.se/projekt/woody/woodcase21_s.jpg
http://madmodders.se/projekt/woody/woodcase17_s.jpg
- JimmyAndersson
- Kontakt:
En datorlåda av trä låter ju kul. Men kan det inte vara farligt om nåt blir för varmt eller börjar brinna? T.ex. nätaggregat eller så...
Jag håller på och tittar efter ljuddämpningsmaterial till min dator, och då skrivs det nästan överallt om att det ska vara brandskyddat. Hur blir det om man har trä alldeles intill då?
Sen undrar jag hur det är med dom gula skumgummi-skivorna som man kan ha till bilar. Dom har ju folie på sig, men om man tar bort den, hur mycket värme tål dom då? Visserligen blir väl folien varm rakt igenom ganska fort, men det finns väl en anledning till att den används?
Jag har inte hittat nånstans hur tåliga dom är. Men kan dom sitta ovanför bilmotorer så borde dom väl tåla en hel del värme? Nån som vet? (Det finns ju särskilda till datorer, men en del är dyra och luktar väldigt otrevligt.)
Jag håller på och tittar efter ljuddämpningsmaterial till min dator, och då skrivs det nästan överallt om att det ska vara brandskyddat. Hur blir det om man har trä alldeles intill då?
Sen undrar jag hur det är med dom gula skumgummi-skivorna som man kan ha till bilar. Dom har ju folie på sig, men om man tar bort den, hur mycket värme tål dom då? Visserligen blir väl folien varm rakt igenom ganska fort, men det finns väl en anledning till att den används?
Jag har inte hittat nånstans hur tåliga dom är. Men kan dom sitta ovanför bilmotorer så borde dom väl tåla en hel del värme? Nån som vet? (Det finns ju särskilda till datorer, men en del är dyra och luktar väldigt otrevligt.)
Brandsäkert datorchassi material
http://www.crazycasemod.se--> "Moddar o byggen"--> "en seriös moddares värsta mardröm"
//Daniel A

//Daniel A
Är det en slump att Ubuntu-loggan syns på chassit??Korken skrev:De låter trevligt!
Jag kommer ihåg när jag tänkte bygga ett chassi.
Men de vart aldrig av då det skulle bli så dyrt att fräsa/gravera allt aluminium jag skulle ha.
Men jag kan ju dra upp lite bilder.
Alla mått för grejer som ska vara i är tagna från en moderkortsplåt jag har hemma.
Bild1
Bild2
Bild3
//Emil