Tidtagning / startgran
Tidtagning / startgran
Tjenare!
Går i tankar på att bygga en startgran med tidtagning.
Jag har i princip funder ut i huvet hur den ska fungera men behöver veta lite var för komponenter osv man ska ha då elektronik inte är min starka sida. Har programmerat en hiss i basic tror jag det hette så jag kan programmera mikroprocessor hyffsat.
Så jag tänkte något i stil med en tre optiska sensor, prestage och stage, samt mållinje. Men frågan är vad ska man ha för typ av sensor? Jag tänkte mig något som skickar en ljusstråle mot en reflekterande yta. När däcket sedan rullar och bryter första strålen tänds prestage när den bryter andra tänds stage lampan.
Sen ska en knapp på börja tändningen av en gran som innehåller tre gula lampor (möjligtvis flera stycken dioder) som alla tänds rullande med 0,5 sekunders mellanrum till sist den gröna. I samma ögonblick som gröna tänds påbörjar tidtagning och stoppas när ljuset bryts av hjulet vid mållinjen.
Känner att jag babbla på en jäkla massa nu. Men är det någon som tror det här kan funka? Samt vad tycker ni man ska använda för att få så bra mätningar som möjligt vill ha rätt hög noggrannhet helst hundradelssekund gärna tusendelar men kan tänka mig att priserna stiger snabbt då.
En dator kanske hade varit bra som lagrar tiderna ? Eller alternativt en display som visar tiden så får man anteckna själv.
Vad tror ni?
MVH
Daniel
Går i tankar på att bygga en startgran med tidtagning.
Jag har i princip funder ut i huvet hur den ska fungera men behöver veta lite var för komponenter osv man ska ha då elektronik inte är min starka sida. Har programmerat en hiss i basic tror jag det hette så jag kan programmera mikroprocessor hyffsat.
Så jag tänkte något i stil med en tre optiska sensor, prestage och stage, samt mållinje. Men frågan är vad ska man ha för typ av sensor? Jag tänkte mig något som skickar en ljusstråle mot en reflekterande yta. När däcket sedan rullar och bryter första strålen tänds prestage när den bryter andra tänds stage lampan.
Sen ska en knapp på börja tändningen av en gran som innehåller tre gula lampor (möjligtvis flera stycken dioder) som alla tänds rullande med 0,5 sekunders mellanrum till sist den gröna. I samma ögonblick som gröna tänds påbörjar tidtagning och stoppas när ljuset bryts av hjulet vid mållinjen.
Känner att jag babbla på en jäkla massa nu. Men är det någon som tror det här kan funka? Samt vad tycker ni man ska använda för att få så bra mätningar som möjligt vill ha rätt hög noggrannhet helst hundradelssekund gärna tusendelar men kan tänka mig att priserna stiger snabbt då.
En dator kanske hade varit bra som lagrar tiderna ? Eller alternativt en display som visar tiden så får man anteckna själv.
Vad tror ni?
MVH
Daniel
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det finns flera liknande trådar på forumet. Sök och du skall finna.
Här är ett exempel på en tråd om just startgran.
Glömde en sak: Välkommen till forumet!

Här är ett exempel på en tråd om just startgran.
Glömde en sak: Välkommen till forumet!

-
Vill du begränsa dig till att ha tre givare så skulle jag byta ut prestage mot en tjuvstartgivare. Personligen skulle jag värdesätta möjligheten att se svart på vit om någon tjuvstartar mer än att ha en prestage. Tänk även på att inte bygga fast dej så att du får svårt att utöka med fler givare när du vill ha en fullt utrustad bana. Dina ideer låter bra i övrigt tycker jag.
Håller med Micke_s att använda "riktiga givare" är värt pengarna om man ska ha riktiga tävlingar. Vore dock roligt att se ett hembyggt alternativ som fungerar bra! Det är dock inte så enkelt att bygga fotoceller som fungerar tillförlitligt över 10m.
Håller med Micke_s att använda "riktiga givare" är värt pengarna om man ska ha riktiga tävlingar. Vore dock roligt att se ett hembyggt alternativ som fungerar bra! Det är dock inte så enkelt att bygga fotoceller som fungerar tillförlitligt över 10m.
Tackar för svaren allihopa! Jag läste igenom den tråden lät intressant. Men hur noggrann är en sådan PIC processor? Är det möjligt att programmera så den mäter tid? Sedan matar ut detta på något sätt till någon display? Känns som jag är ute på djupt vatten? Kännre mig rätt borta
för tillfället hehe.
Angående Givarna känns dom så extremt dyra bara hade tänkt mig något mycket enklare är inte så seriösa sammanhang men går det inte att fixxa någon enkel foto mot en reflekterande yta billigt? som ändå klarar av 2 meter avstånd?
haha Nu skrattar ni säkert men nu börjar det bli lite konkretare för min hjärna.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... nl%F6s.JPG#

Angående Givarna känns dom så extremt dyra bara hade tänkt mig något mycket enklare är inte så seriösa sammanhang men går det inte att fixxa någon enkel foto mot en reflekterande yta billigt? som ändå klarar av 2 meter avstånd?
haha Nu skrattar ni säkert men nu börjar det bli lite konkretare för min hjärna.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... nl%F6s.JPG#

Om man vill slippa 402,33 meter kabel så skulle jag gjort en fjärrenhet på batteri som ger data via radio och synkar tiden mellan basenheten (vid start) uteenheten (vid mål) via GPS-satelliter. En liten GPS-modul är inte dyr.
Ett bilbatteri borde ge ström fler flera dagar.
Har själv funderat på en sådan konstruktion...
Ett bilbatteri borde ge ström fler flera dagar.
Har själv funderat på en sådan konstruktion...

Vad ska du med en PIC till? Du har väl en dator tillkopplad?
Du skulle ju inte bygga 100% seriöst iaf, så varför 1000 delar på tiden, hmm...
Ska du ha bättre noggrannhet, måste du ha en yttre klocka för x antal tusenlappar.
När jag höll på med detta, så använde jag MTIMER (MicroTimer) i Basic.
Funkade tillräckligt bra.
Jag skaffade några givare med reflex från typ Hobbex eller nåt sånt.
Det var nog till att räkna lådor på löpande band.
För att slippa problemet med uteljuset, så bygger man in den längst bak i en stor låda med lagom öppning i andra änden.
Du skulle ju inte bygga 100% seriöst iaf, så varför 1000 delar på tiden, hmm...
Ska du ha bättre noggrannhet, måste du ha en yttre klocka för x antal tusenlappar.
När jag höll på med detta, så använde jag MTIMER (MicroTimer) i Basic.
Funkade tillräckligt bra.
Jag skaffade några givare med reflex från typ Hobbex eller nåt sånt.
Det var nog till att räkna lådor på löpande band.
För att slippa problemet med uteljuset, så bygger man in den längst bak i en stor låda med lagom öppning i andra änden.
För skicka data över 402.3 meter så skulle jag köra CAT5e med Rs485. Billig kabel och så länge datahastigheten är låg så bör det inte vara något problem.
(Jag har inte själv testat över 100 meter på RS485). Du skulle kunna köra strömmen till mottagaren över CAT5e kabeln också, förvisso så får du "lite" förluster i trådarna, men all strömförsörjning hamnar på samma ställe.
En pic som sköter hårdvaran är fortfarande trevligt, både sköter startljusen och tidtagningen.
(Jag har inte själv testat över 100 meter på RS485). Du skulle kunna köra strömmen till mottagaren över CAT5e kabeln också, förvisso så får du "lite" förluster i trådarna, men all strömförsörjning hamnar på samma ställe.
En pic som sköter hårdvaran är fortfarande trevligt, både sköter startljusen och tidtagningen.
Jag ser inte helt vitsen att använda en PIC OCKSÅ, när man ändå ska ha en dator, hmm...
Allt blir ju dubbelt. Räcker det inte med problemet att få datorn att funka?
Sen ska man trassla med program även till PIC'en.
Jag kanske är lite bekväm av mig. Vill göra saker på det lättaste och billigaste sättet. Slippa krongla till det.
Allt blir ju dubbelt. Räcker det inte med problemet att få datorn att funka?
Sen ska man trassla med program även till PIC'en.
Jag kanske är lite bekväm av mig. Vill göra saker på det lättaste och billigaste sättet. Slippa krongla till det.