elektroniska halogentransformatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi

elektroniska halogentransformatorer

Inlägg av rikkitikkitavi »

finns billiga på biltema för drygt hundringen för en 150 W. (art 35-932)

transformatorn levererar 24 kHz, 11,4 V fyrkantsvåg ut, vilket driver glödlampan direkt. minsta last ca 50 W, antar att det behövs för stabiliteten då det verkar vara en rätt enkel primärswitchad omvandlare (ingen kontroller ic, helt diskret uppbyggd)

vad skulle en sådan tycka om att likriktas och glättas?

innan jag testar (har en liggande), de är ju kortslutnings och temperaturskyddade, tänkte bara kolla.

/rickard
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Den borde väl inte märka om den likriktas eller ej? För det är ju, rent teoretiskt, som att vända på plus och minus polerna. Tänk om du vänder glödlampan fel? :lol:

Angående glättningen så vågar jag inte säga för mycket. Men vad jag minns så släpper Graetz-bryggan bara igenom strömmen åt ett håll (när det gäller plus). Så det borde väl funka? Varför inte bara testa? :)

Varför ska du ha just en sån? Funkar väl lika bra med en "vanlig". Eller är det för att de är billiga?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

fysiskt sett mindre och lättare, jämfört med en ringkärnetransformator. för att inte tala om EI kärna. och billigare.
och jädrans mycket billigare än ett dedikerat switchat nätaggregat(jmfr elfa)

här är den ju dessutom inbyggd på ett sätt som kan anses säkert.

hinner inte testa innan veckan är slut (måste plocka fram konstlast, komponenter, oscilloskop mm och koppla upp allt) därför tänkte jag fråga

annars är det ju friskt kopplat , hälften brunnet som gäller.
jag vet ju hur en graetz brygga fungerar , så min tanke var mera stabiliteten e t c .

/rickard
Skriv svar