Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.
Hej på er alla.
Vad sägs om att spåna vidare om handkontroll?
Själv gillar jag 3-axlig analog joystick som styrprincip.
Z-rörelsen sköter man alltså genom att skruva på joysticken.
Man kan köra sakta med precision med små spak-utslag och snabbt med större rörelser, allt utan att behöva titta på styrlådan för att välja hastighet eller axel.
Perfekt när man vill finlira med tunna, sköra frässtål.
Eftersom vi alla gillar bilder klippte jag ihop en bild att diskutera runt.

Jag utgick ifrån ELFA's SmartCase typ L art.nr. 50-134-12 kostar 119:- vid beställning av minst 10st.
Tanken är att man håller lådan i vänster hand och den vilar upp på underarmen, alltså som styrlådan för en ABB-robot. Bekvämt.
Skulle man tillhöra de 10% som är felhänta bygger man spegelvänt.
Joysticken på bilden är ABB original, (perspektiv-förvrängd).
Hm, den ser nog för lång ut på bilden... nåja.
Finns hos ELFA, dock på tok för dyr. (2702:-)
Jag tänkte modda min flygjoystick som ändå bara dammar igen.
Med keygrabber i MACH3 är det ju simpelt att få den att funka där.
Jojje, funkar analoga pot'ar elektriskt mot din controller?
Med knapparna väljer man vad displayen ska visa:
1. Fräsens position i bordets koordinatsystem, förslagsvis med nollan i närmaste vänstra hörnet så alla värden blir positiva.
2. Fräsens position enligt nuvarande MACH3-körnings koordinatsystem.
3. Förfluten tid vid MACH3-körning.
4. Pausa körning, för att kika eller rensa spånor.
Finns plats för fler knappar, hjälp mig...
Aha, lysdioder av/på givetvis...
Nödstoppet hittade jag också på ELFA, men Conrad har snarlik och billigare modell. (Conrad art.nr. 706752 163:-)
Apropå lysdioder, jag gillar Solectro's lösning med en smal (softad) ljusramp bakom frässtålet som lyser horisontellt så man kan syfta i motljus.
Då syns mycket små avstånd tydligt.
Dock var Solectro's pris så hutlöst att jag flabbade. (740:-)
Finns bild under www.solectro.se Produktöversikt / CNC-system / Tillbehör / Arbetsområdesbelysning.
Vad sägs om att spåna vidare om handkontroll?
Själv gillar jag 3-axlig analog joystick som styrprincip.
Z-rörelsen sköter man alltså genom att skruva på joysticken.
Man kan köra sakta med precision med små spak-utslag och snabbt med större rörelser, allt utan att behöva titta på styrlådan för att välja hastighet eller axel.
Perfekt när man vill finlira med tunna, sköra frässtål.
Eftersom vi alla gillar bilder klippte jag ihop en bild att diskutera runt.

Jag utgick ifrån ELFA's SmartCase typ L art.nr. 50-134-12 kostar 119:- vid beställning av minst 10st.
Tanken är att man håller lådan i vänster hand och den vilar upp på underarmen, alltså som styrlådan för en ABB-robot. Bekvämt.
Skulle man tillhöra de 10% som är felhänta bygger man spegelvänt.
Joysticken på bilden är ABB original, (perspektiv-förvrängd).
Hm, den ser nog för lång ut på bilden... nåja.
Finns hos ELFA, dock på tok för dyr. (2702:-)
Jag tänkte modda min flygjoystick som ändå bara dammar igen.
Med keygrabber i MACH3 är det ju simpelt att få den att funka där.
Jojje, funkar analoga pot'ar elektriskt mot din controller?
Med knapparna väljer man vad displayen ska visa:
1. Fräsens position i bordets koordinatsystem, förslagsvis med nollan i närmaste vänstra hörnet så alla värden blir positiva.
2. Fräsens position enligt nuvarande MACH3-körnings koordinatsystem.
3. Förfluten tid vid MACH3-körning.
4. Pausa körning, för att kika eller rensa spånor.
Finns plats för fler knappar, hjälp mig...
Aha, lysdioder av/på givetvis...
Nödstoppet hittade jag också på ELFA, men Conrad har snarlik och billigare modell. (Conrad art.nr. 706752 163:-)
Apropå lysdioder, jag gillar Solectro's lösning med en smal (softad) ljusramp bakom frässtålet som lyser horisontellt så man kan syfta i motljus.
Då syns mycket små avstånd tydligt.
Dock var Solectro's pris så hutlöst att jag flabbade. (740:-)
Finns bild under www.solectro.se Produktöversikt / CNC-system / Tillbehör / Arbetsområdesbelysning.
En sådan där softad ljusramp skulle man kunna bygga som tillbehör senare, en bit frostad plexi och en moledmodul från molectric.com i ett litet utfräst mdf-case som passar mot z-axelns vagn skulle ju göra biffen 
MoLed:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=424
Får jag bara upp en fungerande CNC-fräs kan jag fixa en sådan för säg 200kr

MoLed:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=424
Får jag bara upp en fungerande CNC-fräs kan jag fixa en sådan för säg 200kr

Metallservice, http://www.metallservice.info/uploads/katalog.pdf har rektangulär 10x15-profil i alu, men då saknas ju skruvspåret. Ingen uppgift om pris.
hmm.. av någon anledning har jag inte fått några mail om nya meddelande i tråden här. Hoppas det inte har sagt för mycket viktigt på senaste tiden
På tal om handpenning. Så går det bra för min del.
Jag skulle inte heller vilja ligga ute med över 100 000 kr
Du kanske kan skicka ut mail om sådant, och annat av viktigare karatärr också?

På tal om handpenning. Så går det bra för min del.
Jag skulle inte heller vilja ligga ute med över 100 000 kr

Du kanske kan skicka ut mail om sådant, och annat av viktigare karatärr också?
Kan också lägga handpenning på 1000.
Lite OT, har sett lite olika ideer om att ställa in Zaxeln, ett smidigt sätt är att köra tills man nästan är emot, sen lägger man ett tunt papper (kassakvitto eller nåt i den stilen) imellan och smyger tills man känner att det tar emot.
Edit,
Ta en tusenlapp per skalle i handpenning så har du till 1/3del ungefär o kör i omgångar så slipper du ligga ut med så mycket.
Lite OT, har sett lite olika ideer om att ställa in Zaxeln, ett smidigt sätt är att köra tills man nästan är emot, sen lägger man ett tunt papper (kassakvitto eller nåt i den stilen) imellan och smyger tills man känner att det tar emot.
Edit,
Ta en tusenlapp per skalle i handpenning så har du till 1/3del ungefär o kör i omgångar så slipper du ligga ut med så mycket.
Tack Aston. Tror jag har fixat det. Sambon till en jag känner jobbar där profilerna kommer ifrån. Får nog svar från honom närmaste dagarna.
Jag fixar i morron vart ni kan betala in handpenningen. Vi snackade om det hos Smoothis idag, å tyckte att 1000:- blir nog lagom. Då blir det inte så mycket att betala senare vid leveransen heller.
En sak som jag inte gillar är att jag fick mail från korttillverkaren idag. Dom har semester veckorna 28, 29, 30 och 31.
Så det ser lite illa ut för dom nya korten.
Det man kan göra är:
1. Göra alla likadana som "gamla" sorten.
2. Låta er bygga allt mekaniskt klart, och skicka korten när dom blir klara.
Ska jag skicka PM till dom som vill ha nya kortet å fråga om det går bra att vänta?
Ska jag göra fler av gamla sorten, så blir det alla.
Vad ska jag göra?
Jag fixar i morron vart ni kan betala in handpenningen. Vi snackade om det hos Smoothis idag, å tyckte att 1000:- blir nog lagom. Då blir det inte så mycket att betala senare vid leveransen heller.

En sak som jag inte gillar är att jag fick mail från korttillverkaren idag. Dom har semester veckorna 28, 29, 30 och 31.

Det man kan göra är:
1. Göra alla likadana som "gamla" sorten.
2. Låta er bygga allt mekaniskt klart, och skicka korten när dom blir klara.
Ska jag skicka PM till dom som vill ha nya kortet å fråga om det går bra att vänta?
Ska jag göra fler av gamla sorten, så blir det alla.
Vad ska jag göra?
Jojje, kan du redogöra för skillnaderna mellan dom nya och dom gamla korten? Om det exempelvis blir lite nya funktioner och bra/nödvändiga förbättringar väntar åtminstonde jag hellre på nya korten, men är det bara kosmetiska ändringar kan man ju lika bra köra på den gamla varianten...
Det jag gärna ser på det nya kortet är ett extra relä som klarar typ 240VAC/5A och som styrs av spindel på/av signalen. Behöver inte absolut vara ett relä monterat men åtminstonde att CAD:en görs med plats för ett relä...
Vidare kanske man skulle implementera Z-LED-drivningen på det nya kortet, om det blir en enkel spänningsväljare med läge 0-1-2, eller om det blir en variabel (som jag själv föredrar) må så vara... Jag ser helst en styrning för RGB-dioder så att man kan ha vitt ljus vid justering, rött sken vid körning för att indikera "håll fingrarna borta" och kanske grönt ljus när fräsen är klar, man kan ju också tänka sig gult eller varför inte blått sken när det är dags för verktygsbyte. En liten applikation där användaren själv kan välja vore inte fel, men det är ju jag och mina fantasier
Vet att vi även pratat andra funktioner som kanske skulle passa på kortet men jag hittar inte dessa bland alla trådar just nu. Desto mindre extrakort och sladdar som krånglar till och stökar ner utseendet av bygget desto bättre!
/PeterH
Det jag gärna ser på det nya kortet är ett extra relä som klarar typ 240VAC/5A och som styrs av spindel på/av signalen. Behöver inte absolut vara ett relä monterat men åtminstonde att CAD:en görs med plats för ett relä...
Vidare kanske man skulle implementera Z-LED-drivningen på det nya kortet, om det blir en enkel spänningsväljare med läge 0-1-2, eller om det blir en variabel (som jag själv föredrar) må så vara... Jag ser helst en styrning för RGB-dioder så att man kan ha vitt ljus vid justering, rött sken vid körning för att indikera "håll fingrarna borta" och kanske grönt ljus när fräsen är klar, man kan ju också tänka sig gult eller varför inte blått sken när det är dags för verktygsbyte. En liten applikation där användaren själv kan välja vore inte fel, men det är ju jag och mina fantasier

Vet att vi även pratat andra funktioner som kanske skulle passa på kortet men jag hittar inte dessa bland alla trådar just nu. Desto mindre extrakort och sladdar som krånglar till och stökar ner utseendet av bygget desto bättre!
/PeterH
Utseendemässigt blir det stor skillnad, men funktionen i grunden blir den samma. Det blir samma Allegro-kretsar och fortfarande blir det till parallellporten. Men, det blir moduluppbyggt så man kan ha upp till fyra kort uppepå breakoutkortet. Om nåt skulle råka gå sönder, då byter man bara den kanalen. Sen blir det lättare/bättre/billigare med kylningen. Det blir en 80mm kylfläkt uppepå "mackan".
Om vi väntar lite så kan vi bygga in flera nya roliga saker, men att ha ett 230V relä på kortet, det är inte att föredra. Mycket bättre att ha det utanför kortet, men ha skruvplint till styrningen av relät. Det med LED-styrningen låter intressant. Det kan vi titta mera på. Varför inte göra plats för en PIC på en gång, programmet kan man göra senare. Man kan även förbereda för jogg-styrning.
Jag tror inte det blir så stora problem att vänta några veckor till. Dom flesta vill väl ta det lite lungt under semestern, eller ev. bygga det mekaniska i lagom tempo.
Nya kortet.
Gammla kortet.
Om vi väntar lite så kan vi bygga in flera nya roliga saker, men att ha ett 230V relä på kortet, det är inte att föredra. Mycket bättre att ha det utanför kortet, men ha skruvplint till styrningen av relät. Det med LED-styrningen låter intressant. Det kan vi titta mera på. Varför inte göra plats för en PIC på en gång, programmet kan man göra senare. Man kan även förbereda för jogg-styrning.
Jag tror inte det blir så stora problem att vänta några veckor till. Dom flesta vill väl ta det lite lungt under semestern, eller ev. bygga det mekaniska i lagom tempo.
Nya kortet.
Gammla kortet.
Fick se underverket idag när vi träffades hos Smoothis "loppis".
Jojje och Smoothis på bilden. Jojje med vit tröja.

------------------------
Personligen så kan jag vänta med styrkortet om det blir fler funktioner på det. Jag kan vänta iallafall, det är ju som sagt sommar och man kan ju hitta på något som inte involvera sitta i skummet och mecka.
Jojje och Smoothis på bilden. Jojje med vit tröja.

------------------------
Personligen så kan jag vänta med styrkortet om det blir fler funktioner på det. Jag kan vänta iallafall, det är ju som sagt sommar och man kan ju hitta på något som inte involvera sitta i skummet och mecka.