Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Borre: På sista frågan har jag faktiskt ingen aning, eftersom jag bara har en spindel å testa med, en Dremelkopia från Clas i sjön.

Du kan även läsa om Power Supply på min hemsida.

Nu har jag lagt in hålen för lysdioderna. Som ni ser har jag även tagit bort några av T-spåren. dom låg för tätt, fanns inte mycket bord kvar, bara massa spår. :D

Ni som kommer till Smootis på Onsdag efter 15:00 kan hjälpa till med sista finputsen före produktionsstart. 8)

Bild
Lillsyrran på lyset, eller lyset på lillsyrran.
Senast redigerad av jojje 18 juni 2007, 21:22:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hur många lysdioder har du lagt in hål för nu då?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nio (9).
Borre

Inlägg av Borre »

pcmper skrev:Borre det är absolut max 24 V AC som går till kontrollerkortet som medföljer lillsyrran, det blir nämligen efter likriktning och glättning ca. 35 volt vilket är max för kortet.
Ja just ja tänkte inte alls på att spänningen ökar när den är obelastad, finns det någon formel för att räkna ut den, har sett något liknande med effektivspänningen * roten ur 2 kan det stämma?

Hur som helst så fanns det ju bra förslag på trafos och kondensatorer på jojje's sida.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jojje: det låter bra :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Borre: Där finns också uträkning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men vad är det här? Efter 15:00? Det är ju på helt fel sida av stan för att jag ska vara där kl 15 :P
Iofs skulle jag väl kunna släppa av kollegan vid slussen på väg ut, och sen stanna i hammarby tills köerna hem lagt sig...

Angående trafo så blir den aldrig obelastad, dock belastas den ju olika mycket. Minst när motorerna går som snabbast, mest när de står still.
Efter glättningskondingen blir spänning gånger roten ur 2. Obelastad blir den än mer. Det blir nog lätt *1,5 till. Så om man räknar på max 35V vid max last, så kommer spänningen stiga över det när väl motorerna snurrar. Mycket krångligt det här.
Jag ska testa med mitt 10A-labbagg och se om det funkar bra. Gör det det ser jag inga problem att bygga sig en reglerad strömförsörjning.
Senast redigerad av MadModder 18 juni 2007, 21:40:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

När vill du då MadMan?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tja... ska man se rent moraliskt riktigt vad gäller mitt arbete, så är det ju bra kl 15. Men annars vore ju runt lunch alldeles ypperligt. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ska försöka komma så tidigt jag kan/orkar. Troligvis får jag besök av en snubbe på väg hem till småland på förmiddagen/lunch. Kommer han på tisdag kväll, då går det bra. Vi får höras närmare i morron kväll. Men 15:00 är jag där iaf.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

jojje skrev:Borre: På sista frågan har jag faktiskt ingen aning, eftersom jag bara har en spindel å testa med, en Dremelkopia från Clas i sjön.

Du kan även läsa om Power Supply på min hemsida.

...
Visserligen stämmer inte dom siffrorna längre på hemsidan. Trafon kostar 358:- nu och kondingen fortfarande 68.10:-
Som brytare skulle man kunna ta 35-024-16 (kostar 41.50:-, finns säkert billigare). Men då den har en 1:a och en 0:a är den smidig då man ser om det är igång eller ej.
Trafon är 97mm i diameter och 45mm hög. Alltså ca 10cmx5cm. Lådor finns det en hel uppsjö av hos Elfa, bara välja en som trafon får plats i samt kondig, brytare samt säkring. Säkringshållare kan man välja 33-150-17 som kostar 2.97:- sen en glasrörsäkring som har dimensionen 5x20 och är på 5A. Vill man ha det lättare att komma åt säkringen väljer man hållare 33-160-07 eller annan liknande.

Alltså inte större problem egentligen och kostnaden går att hålla ganska låg också. Dock får man tänka på att moms tillkommer ifrån Elfa (iaf som privatperson).
Dock innan alla beställer kanske man borde vänta och se vad Smoothmachines får fram hos http://www.nordicpower.se/
MadModder skrev:Tja... ska man se rent moraliskt riktigt vad gäller mitt arbete, så är det ju bra kl 15. Men annars vore ju runt lunch alldeles ypperligt. :)
Haha troligtvis bara jag som är trött men kom direkt att tänka på han som ringer till SJs automatiska resebeställare som fanns för några år sen. Han säger "runt lunch" där någonstans :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vi får se när jag orkar dra mig till smoothis, men jag får väl vara kvar så man kan träffa jojje och gänget iaf :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack Purre, nu är trafopriset fixat. Om det blir 10 eller flera som beställer samtidigt, så blir det lite billigare iaf, även från Elfa. Trafon går då på 261:- + moms. Nästan 125:- billigare inkl. moms. Men sen är problemet att frakten äter upp det mesta av förtjänsten. :D
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Som jag önskar att jag hade råd! Och som jag önskar att jag bodde närmre bebyggelsen! Återigen mycket fint jobb! Detta är en grej som du säkert kan sälja en hel del av Jojje!
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Ang det här med trafo. Det var ett tag sen jag gjorde någon trafo, men detta borde väl funka om vi tar det data som finns på jojjes sida:

Bild

Ja jag vet, skit snyggt schema... :roll:
Skriv svar