Söker ersättnings lampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jonaz

Söker ersättnings lampa

Inlägg av Jonaz »

Hallo. Köpte en beg. dyklampa igår, men det är är ingen lampa i den.
Det skall vara en halogen lampa.
Batteriet är på 9.6V 4.4Ah NiCD( Ah är det A timmar? Och vad betyder det i så fall?)
Ja mer än så vet jag inte just nu, Är det nån som vet nån bra ersättnings lampa till mig?
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Ah är ju kapaciteten på batteriet, Om du drar 4,4A så är batteriet slut på en timme, om du dra hälften så mycket ström så räcker det dubbelt så länge osv...
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

hmm jo det var ju ganska enkelt...

btw laddaren jag har till, där kan man ändra strömmen från 50mA - 400mA om jag inte minns helt fel så skall man väl ladda med så mycket ström som möjligt?
Michel

Inlägg av Michel »

Gå till din lokala dykaffär, dom vet säkert.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Den enklaste formen av laddning brukar man använda 0.1C, delvis långam laddning som hyffsat säker det ger att du skulle ladda med 440mA, men 400mA går ut märkt. 14-16timmars lad tid är nog att räkna med
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

För att kunna säga en ersättningslampa är det bra att veta märke på dyklampan det är eller hur kontakten till lampan ser ut.

Om du inte har någon dykaffär i närheten, eller om de inte vet vad du snackar om, så kan du gå till en vanlig lampbutik, för att där kolla sockeln, har de inte exakt rätt lampa kan du se vilken sockel där är och skriva det här, så kan jag/vi läta reda på en som passar.

Kanske en bild på hur det ser ut i infästningen?
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Det är bara två raka ben i sockeln.
Visst jag kan gå till dykaffären, men misstänker att dom inte är så billiga.(erfarenhet :? )
Provade med en 12V/10W lampa och den lyste rätt starkt i ca 4h vilket är väl rätt ok.? Men den behöver inte lysa i 4h, utan 2h är det så enkelt att bara ta en 12V/20W lampa?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Det går utmärkt med med en 20W lampa istället. Passa dig bara så du inte överskrider watt-antalet som lamphuset klarar av. Fast det kanske klarar 50W och 100W, vad vet jag...
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Var som sagt försiktig med att öka effekten, det blir mycket värme.

Vet ju inte vilken sockel det är i din lampa. Om det är vanlig G4 sockel så brukar de inte tåla så höga effekter.
Skriv svar