Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jimmy: Just nu hittar jag inte vart jag skrev skillnaden, men nånstans är det nog. :D
När ni målar sen, så tänk på att använda en färg som tål lite. Tvåkomponents brukar vara hållbarare än vanliga lacker. Sen finns det ju några som nästan vägrar att torka. :) Såna däringa Quick sprayfärger torkar på 40 minuter och blir ganska hårda.

VerdensGang: Visst kan man göra själv, men dom brukar inte få samma finnish som dom köpta.
Det är väl en ganska stor prisskillnad också. :roll:

MadModder: En ljus-grå nyans brukar vara bra att ha på typ maskiner.

Meduza: Det är nog såna jag har sett. Men sättet jag sätter slangen på behövs det två fästpunkter.

Ska gå ner å fota snart, så fort tanten är klar med maten.
(Ja, jag har det för bra. Väntar hela dagen med att äta. När hon kommer hem vi 22:30 draget, då klagar jag på huvudvärk. Oy oj oj, jag tror det fattas mat... :wink: )

pcmper: Styrd av en PIC så klart. :D
Eller iaf blink när den fräst klart, eller att man ska byta borr/fräs.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Hehe.. Jag kör med samma grej för att få mat :lol:

Fast ibl så är hon trött efter en jobbig dag så idag blev det pizza istället :P
lenny

Inlägg av lenny »

:bravo: Jojje
Verkligen roligt att se en sådan uppslutning av en produkt.
Egentligen inte så konstigt med det priset.
Ska bli roligt att se hur lillsyrran utvecklas, kanske växer lite här och där :D
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Kablarna kan ni dra i PMA slang (robotslang) E14 101 10.
Passande klammer för slangen E14 103 21.
Skriv in art nr på elektroskandia.se
Givetvis måste ni ha saftblandare och siren =)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag tycker det skulle vara sexigt med en OLED display som visar aktuella kordinater och annan status direkt på maskinen... Vidare kommer jag nog att installera ett antal vita LED:ar på släden för att skapa lite arbetsbelysning på bordsytan 8)

Någon som känner sig manad att lösa önskemålet med en LCD eller OLED display på fronten? (själv är jag rätt kass på programering) Tänk er en display med blå bakgrundsbelysning mot den röda färgen på lillsyrran, tjusigt värre :D

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hellre en OLED med gröna punkter utan bakgrundsbelysning :)

Det är ju det fina med OLED, att själva pixlarna lyser :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack lenny.

Filmen blev det inte mycket av. Dårlig skärpa å 68Meg för 20 sek. :D
Jag fick iaf två bilder på plaströret jag menade. Det är bara dittejpat för att testa vart man vill ha det, men det funkar bra där det är nu. Ser inte sååå illa ut heller. :)

Bild
Bild01: Där tejpen är vill jag ha en klämma som är som ett U.
Ev. kan man bara böja ut en vanlig klämma. Ingen renklämma, men en plåtklämma.

Bild
Bild02: Här ser man den andra klämman, uppe lite till vänster.

Resten av kablarna går inne i maskinen, så dom syns inte.
Tex traversens sidogavel limmas ihop av tre 6mm HDF. I den mittersta fräser jag ut ett spår som kablarna går i.

Det med vita dioder som lyser upp arbetsytan kanske vi kan göra hål för redan från början. Det var smart, tack för det PeterH. Sen bör man väl kanske ha nåt varningssystem. Vi får fintänka på det.

Körde föresten en simulerad kretskortsfräsning, men hade inga tunna fräsar. Såg faktiskt lovande ut, och farten var det inge fel på, iaf inte åt 57STH41-hållet. :shock: Ska prova mera i morron, nu är Jojje :sleepy:, sov bara två-tre timmar i natt. Från ca 05:00 till 07:30 när tantens klocka ringde. Men man får akta sig så man inte säger nåt dumt, då måste man ut å jobba, i stället för att bara gå hemma å dra fötterna efter sig hela dagarna. :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du kan ju ta en bit spikband och använda som klämma...

EDIT:
Angående iden med vita LEDs för att lysa upp arbetsbordet,
Jag tycker att det vore perfekt med en bunt förborrade 5mm hål
i fästplattan för fräsmotorn, iaf 10 hål vore trevligt för att få upp
en hyfsad ljusstryka.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag fick hem ett antal Osram LW3333-U1 (3mm vita lysdioder) från Sodjan. Lyser riktigt bra. För att citera säljaren himself:

"Ljusstyrka : 450-560 mcd.
Obs inga fantasisiffror, utan direkt från Osram's datablad."

Kan tänka mig att de skulle fungera fint i det här sammanhanget. Från säker källa har jag även hört att Sodjan har ganska många av dem. :)

Jojje:
"Men man får akta sig så man inte säger nåt dumt, då måste man ut å jobba, i stället för att bara gå hemma å dra fötterna efter sig hela dagarna"

Så sant. Man lär sig knepen. :lol: Sedan är det kul om båda har humor och klarar att retas med lite.
Hm, min sambo somnade på soffan. Själv stack jag iväg och gav brorsans katter mat. Tidigare bar jag 8st 2,5 meters reglar och fyra spånskivor uppför fem trappor, så med lite tur har jag fyllt min jobbkvot för en liten stund. :)

I morgon ska det sågas reglar, så någon gång i nästa vecka har jag ett hem till Lillasystern. :)

En OLED-display vore trevligt. Har t.ex Mach3 möjlighet att skicka ut lämplig data på någon port så att man t.ex kan ha en liten PIC som styr displayen?

Klistrar in länken till wiki-sidan igen:

http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... illasyster
grubs

Inlägg av grubs »

Jojje, angående smörjning för aluminiumfräsning...

När jag har fräst så har det bara behövts små mängder för att smörja med och det mesta har dunstat under tiden. Det är nog säkrast att ha någon typ av uppsamling, men en låg vanna eller bricka borde räcka, det sprutar inte direkt om fräsen. Jag har inte använt smörjningen som kylvätska utan temperaturen har varit lägre pga lägre friktion. Ska man kyla så krävs det nog mer swimmingpool, men det har jag inte behövt än så länge.

Jag har inte fått några bra resultat med såpvatten på metaller, men däremot på plexiglas om man vill fräsa eller borra i sånt. Gör inte tvärtom, plexiglas och sprit är ingen bra kombination.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Man skulle ju kunna ha en oled som viasr kordinaten. Om man nollställer kordinaterna när den går till sitt "hem" läge och sen räknar man pulserna till varje motor så skulle man kunna få ut kordinaterna för varje axel. Och om man vill ta det ett steg längre så har man en grafisk display som visar punkten på en "karta" över maskinen. Och kanske t.om vilken väg den kört med en liten animation som spelas upp och repeteras så man kan se vilken resa den tagit hela tiden.

Onödigt nödvändigt :D

Fresten, det här med motorerna. Kan någon förklara det här lite enkelt?

57STH56 är starkast men lite långsam, medans 57STH41 är svag men snabb? Och var hamnar då 57STH51 i det hela?!?

Kommer nog inte att bygga någon större maskin med dessa motorerna men vill ha ordentligt med kraft så man kanske kan fräsa aluminium. Har planer på att fräsa ut diverse delar i byggskum och sedan gjuta nya i aluminium med lostfoam teknik. På det sättet få en tåligare syrra som kanske kan klara lite tyngre jobb. Fast det är mest lösa ideer så vi får väll se. I första hand hade jag tänkt fräsa skum för gjutning och det kräver inte så mycket kraft.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"57STH56 är starkast men lite långsam, medans 57STH41 är svag men snabb? Och var hamnar då 57STH51 i det hela?!?"

Titta på inlägget av PeterH på den här sidan.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Den tabellen gjorde mig igentligen mer förvirrad. Men om man bara kollar rakt av på sifrorna så är ju 57STH51 en bra kompromiss mellan hastighet och kraft. T.om startkare än 57STH56 i rörelse för jag antar att databladet snackar om hållkraft och inte rörelse.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Robotslangen där på elektroskandia var intressant. Fanns ju slangfästen och vinklar också. Undrar om det finns nån butik för privatpersoner nånstans...
Ahlsells kanske är återförsäljare. Vi har en butik här i stan. Ska fråga på måndag.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jaha, så var man vaken igen då. Undrar om tanten missar 07:02 bussen bara för att jag inte ska få sova ut, hmm... Nu fick jag dra mig upp å köra henne till jobbet. Så var den dagen förstörd. :lol:

För att få det så rätt man kan, teoretiskt iaf, så vill man att motorn ska vara så stark som möjligt när man fräser. Den ska även kunna åka fort mellan fräsningarna, men då behöver den inte vara så stark. Om man tar två alternativ, första med gängstång och andra med trapets. Fortgången sätter vi till 1000mm/min och arbetsgången 500mm/min, bara för att ha några relevanta siffror. Sen går vi in i graferna å ser vad vi får, OK.

Alt1: Gängstång 8 mm
Stigning = 1,25 mm/varv
Motorn = 200 steg/varv
I Mach3 = 160 steg/mm
Hastighet1 = 500 mm/min
Hastighet2 = 1000 mm/min
A1a = ? steg/sek
A1b = ? steg/sek

Alt2: Trapets 10 mm
Stigning = 3 mm/varv
Motor = 200 steg/varv
I Mach3 = 66.6666 steg/mm
Hastighet1 = 500 mm/min
Hastighet2 = 1000 mm/min
A2a = ? steg/sek
A2b = ? steg/sek

Så, kan någon smart person (smartare än Jojje iaf) göra en formel på hur man räknar ut A1a, A1b, A2a och A2b som vi kan använda när vi granskar graferna?
(Hoppas bara att jag satt in rätt värden på rätt ställe, det här är inte min starka sida. :) )

Under tiden kan jag fixa till en trapets å prova praktiskt.
Skriv svar