Lysrör och reaktor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rymdninja

Lysrör och reaktor

Inlägg av Rymdninja »

Hej...
...håller nu febrilt på att bygga ihop min uv-låda för kretskortstillverkning, men jag har ett litet problem.
Jag har 2x15W lysrör, glimtändare och en reaktor för 1x30 eller 2x15W lysrör.
Enligt det här schemat
så ska jag seriekoplla lysrören och det har jag gjort utan att det fungerar. När jag bara har ett av rören inkopplat så funkar det, när jag hade båda parallelt så gick proppen :/
Kan det vara så att reaktorn är precis för klen för att driva båda två? Någon som har andra tips o tricks?

EDIT: det kan har varit så att det ena lysröret inte fungerade från början och att det andra lysröret pajjade så att proppen gick...hmm.....258 spänn i sjön ;) jaja..på't igen...

ha det bra

peace
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

"när jag hade båda parallelt så gick proppen" Parallell ?, dom ska kopplas i serie.
LeifN

Inlägg av LeifN »

Hej!

Jag sätter en krona på att Du har kopplat fel. 8)

Om Du kopplar in ett 15w lysrör till en 30W reaktor så riskerar Du att bränna glödtrådarna på röret.
Vad har Du för glimtändare?
Du måste ha "serie" tändare för den kopplingen som finns på Kjelles.

Tror inte att Du har havererat röret så att säkringen går, det är i det närmaste omöjligt. Det är säkert bara en havererad glimtändare.

Kolla upp kopplingen en gång till och koppla exakt som Kjelles schema samt använd "serie" tändare.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

mmm.....jo...jag _tror_ inte att glimtändarna är trasiga...däremot så rasslar det ena röret när jag skakar det så jag tror att det är sönder...
..men jag får testa med nya glimtändare då...

tack för svaren :)

peace
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

"samt använd "serie" tändare" ?????
Finns det några andra "tändare"?
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

jo..det finns single tändare....och ser man på...det verkar som om Rymdninja inte hade läst på förpackningen ordentligt innan han satte in sina tändare :)

Jaja..iväg till affären och köpa nya...

peace
Skriv svar