Ny här på forumet, mosfet:s, inköp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Robban_C
Kontakt:

Ny här på forumet, mosfet:s, inköp?

Inlägg av Robban_C »

Hej alla!

Börjar med en kort presentation eftersom jag är ny på forumet:
Robert Carlsson, 39-årig motorcykelåkare och modellhobbyhandlare. Hyggligt bevandrad i el och elektronik men intresset för elektronik är mer drivet av övriga intressen än ett eget intresse i sig.

Då jag sökte på det här forumet efter svar på mina frågor så såg jag att det ibland dök upp lite frågor kring just modellhobby. Dessa trådar var oftast så gamla att de antagligen hade dött, därför svarade jag inte på dom. Men den som har frågor runt modellhobby får gärna skicka mej mejl (jag kommer inte att surfa säskilt mycket här på forumet) via forumet eller hemsidan. Med 22 år i branschen och erkänt duktig tekniskt sett så kan jag ofta svara på tekniska frågor inom modellhobby.

Men fråga gäller alltså mosfets, främst hur man mäter upp om dom är hela eller trasiga. Jag ställde ursprungligen frågan på Sporthoj.com:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=54842
Och kom en bit på vägen men lite mer hjälp behöver jag faktiskt med just hur man mäter upp dom.

Kan man mäta spänningsfallen precis som på en npn/pnp? Eller mäter man resistans?
Är det nån form av olika riktning på n-channel och p-channel vid mätning (återigen som npn/pnp)?

Även vanliga sätt att använda mosfets skulle uppskattas. Dvs "standardkopplingarna" så att säga.

I just detta fallet rör det sig om min gamla laddare till elflyg som har tackat för sig (man ska inte ignorera kylfläktar som slutar snurra!). Mjukvaran, knapparna och displayen fungerar men minst en av transistorerna har gått hem (okulär felsökning). Men jag vill ju veta om dom andra är friska innan jag beställer hem nya.

Sen skulle jag ha frågat om nån har koll på övriga komponenter i effektdelen av laddaren men tyvärr har jag glömt lappen med beteckningarna hemma (Alzheimer Light :oops: ) så det får jag återkomma om. Kanske i morgon.

Slutligen: Inköp av elektronik? Var köper man komponenter billigt? Jag brukar köpa på Elfa men tycker att de är rätt dyra. Andra förslag mottages med tacksamhet.

Långt inlägg blev det.

Edit: såg just minst ett bekant namn från Sporthoj.com, NSR-Martin. Finns säkert fler.
klintan

Inlägg av klintan »

Letar du billiga komponenter kolla återförsäljarlistan, där finns många(alla?) bra och billiga ställen.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Hej och välkommen till forumet :)

Två saker som jag kollar för att se om en mosFet är hel.
Att mellan Gate och Soruc samnt Gate och Dranin inte finns någon kontakt om det finns det är den kass
Att mellan Dranin och Sourc har en hel diod...
Detta täcker förstås inte alla möjliga fel men 95% av alla fel, det är mycket ovanligt att att mosfet är halv trasig oftast brukar de gå sönder våldsamt och får ibland namnet FireFet :)

Få man fråga vad du ska lagga?
Robban_C
Kontakt:

Inlägg av Robban_C »

Hej båda o tack för svar!

"FireFet ", rätt uttryckt ska jag säga. Exakt vad som hände.

Ska laga en laddare till radiostyrt modellflyg (eldrivet), en Robbe Infinity. Kylfläkten har en längre tid varit kass pga brunnen kretskortsbana. Hade mina ackar på urladdning (förlusteffekten blir ju värme i laddaren) och hörde helt plötsligt något som knastrade bakom ryggen och vände mig om och såg så fint det rök ur laddaren. Suck.

Dessutom händer det då och då att kunderna knäcker fartreglage till elmotorerna och jag vill kuna reparera dessa utan att skicka iväg dom, åtminstone kraftdelen av reglaget. Man vill ju kunna hålla korta servicetider åt kunderna.
Skriv svar