Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Meduza: "Att skruva ihop fräsen" ser jag inte i listan :)

Jojje: Ja jag vet jag har en tendens att läsa mening för mening, och jag förstod direkt vad du menade. Jag ville bara förtydliga det lite och skriva av mig eller nåt :P

Ang roliga meningar så stod det så här i min kallelse till truckutbildning

-----
Kursstart 2007-06-18 Kl 08:00
Kursslut 2007-06-19 Kl 16:00

-----

Intensivkurs ?
:shock:

Sen stod det längre ner ang återbud

----
Om avbokning sker senare än 14dagar före kursstart så tas full kursavgift ut om platsen inte ersätts av någon annan.
----

hmm så det blir gratis om dom tar någon annan än mig? :lol:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Synd att det är senare än 14 dagar. Nu är det ingen vits att prova :wink: :lol:
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Hur stark är maskinen? Vad kan man göra med den? Klarar den av fräsning i aluminium?
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Är kanske intresserad av en. Hoppas att det senare kommer en mellanmodell (sladdbarn? :) ) med lite större arbetsyta ca 70*50*15 Skulle motorerna från denna satsen funka för något i den storleken?

Edit: 70*50 är kanske lite stort 60*40 är nog lämpligare.
Senast redigerad av Eelector 14 juni 2007, 23:51:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack allihopa för att ni tycker den är fin. :)

Min fru sa, "Du ville ju ha nåt att göra, nu har du fått det...", så gick hon med ett äckligt smile på läpparna, :badgrin:

Jag får väl jobba med lillasystrar tills öronen ramlar av, men några till går väl bra, när man ändå håller på.
Problemet är att det tar en stund att få fram nya kontrollerkort.

Housepainter:
Om du läser från början, så hittar du massa svar på massa olika ställen, men jag ska försöka.

Den är tillräckligt stark för att någonting kan gå sönder om man "kör fast". Antingen materialet, frässtålet eller maskinen.

Man kan fräsa, gravera, borra, ja nästan allt som alla andra fräsar kan.
Som det står på Solectros hemmasida om en maskin:
"GFM 4433 lämpar sig för att positionera, borra, fräsa, gravera, dosera, skruva, mäta, dosera osv."
Den är nog speciellt lämpad för att dosera, eftersom det står med två gånger. :)

Vet inte än om den klarar aluminium, men den är inte gjord för det iaf.

Eelector:
Vi får se när nästa nedkomst blir, ska snacka med Oy (produsentskan) om det. :D

Ja.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Meduza skrev:Fräspaketet innehåller detta:
Alla mekaniska delar
Motorer
Drivkort
Litet powersupply

Så det du behöver är allt som är på andra änden av paralellportskabeln (dator, program) och en dremel eller dylik fräsmotor, sedan är det bara att köra

Om jag har koll på allt iaf :)
Helt rätt igen Meduza, men jag kom på en sak. Lite av orsaken att jag satte 10 st maskiner som max från början, var att jag har bara 10 st små powersupply. Så om ingen avstår frivilligt, så kan bara dom 10 första få med ett sånt. Solly, men några gränser måste väl dras.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Min fru sa, "Du ville ju ha nåt att göra, nu har du fått det..." , så gick hon med ett äckligt smile på läpparna,"

Jag skulle ha föredragit det framför kommentaren "Du har det bra som bara går hemma om dagarna" som brukar levereras när jag just satt mig ner och pustat ut vid forumet. :D Det är nackdelen med mitt jobb: Det syns knappt att man har gjort någon nytta. En CNC-fräs märks lite mer om man säger så. :D

Får du kontrollerkorten helt färdiga? Annars kunde de också bli byggsats för forummedlemmarna.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ja du Jimmy. "Din" kommentar har man hört några gånger ja. Till leda. :D
Min fru tror också att jag bara sitter å tittar på "tanter på nätet" hela dagarna å nätterna. Senast idag sa hon "Du är lat, du går ju här hemma hela dagarna.", bara för att jag inte satte i ny påse i slaskhinken.

Hon bara sover den tiden hon inte jobbar. Skyller på att hon blir trött av att jobba. "Men sluta jobba så mycket då." :D Visserligen jobbar hon mellan 08:00 till 22:00 nästan varje dag, men det är frivilligt. Hon vill bara köpa flera tomter för pengarna.

Jag har slutat säja nåt tillbaka, jag har det faktiskt bra som jag har det. Synd att förstöra med att bråka dom få timmarna vi syns. :lol:
grubs

Inlägg av grubs »

Vet inte vad ni andra har för erfarenheter av aluminium, men jag fräser en del i mindre manuella fräsar och då gör smörjning/kylning med sprit allting väldigt mycket lättare. Jag har bl.a. en maskin på ett par hundra kilo eller så som skakar som ett asplöv om man har minsta fel matning/skärdjup i aluminiumet, men med lite sprit ser det klockrent ut och verkar nästan inte som det är något motstånd alls i skären. Sen så sätter inte fräsarna/borren igen av spånen lika lätt heller och det är nog den största fördelen.
Mao, så kanske det är så kritiskt med vibrationer som det kan verka vid först anblicken, värt att testa iallafall.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Som ni ser lite ovanför i ett annat inlägg, så har jag några bilder på en snubbe som fräser aluminium med en likadan fräs som jag byggde som förstamaskin. Han har allt i en swimingpool. Det skulle nog kanske funka på lillsyrran eftersom hon är allergisk mot vatten/vätska. :)

Han använder väl såpvatten, men allt är väl bättre än ingenting kan jag tro.
Har du grubs provat det?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det här är ju intressanta diskutioner... Hur ska vi lösa så att "lillasyster" kan få en balja som option? Om man använder en balja hur ska man då fästa arbetsstycket i baljan? Kommer det att stänka så mycket att lillasyster blir blöt... :oops:

/PeterH
Lajo

Inlägg av Lajo »

Kan det inte vara en bra grej att strukturera upp några mål som maskinen skall klara av, som balja m.m. till exempel, och sen delar man upp uppgifterna på testpiloterna som sedan får lösa sin uppgift.

Jag tycker iaf det skulle vara tokroligt!

Eller hur är det tänkt att använda testpiloterna? Eller ska vi "bara" köra maskinen för att se vad som går paj? :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det var både att få en riktig genomkörare och feedback på vad man kan göra mera med henne. Det att dela upp olika saker är inte alls dumt. Några är bra på dittan, å några bra på dattan. Vi får sätta upp nån typ av lista på vad vi vill göra, sen kan man dela upp uppgifterna på lämpligt sätt.

Några av mina ideer var att tex göra en fjärde axel, sk A-axel. Alltså en roterande sak som man sätter arbetsstycket i. Då kan man passa på att göra den till en "vanlig" svarv på en gång. Sen tänkte jag att kunna borra i ändträt om ni förstår. Kortsidorna på en MDF-skiva tex. En 3D-scanner är en sak som inte är så svårt att göra, men kul att ha. Kanske en lyxutgåva i nåt fint material, eller varför inte vattenskära i aluminium, hmm... Jag bor föresten några hundra meter från Stockholms Vattenskärning.

Är det någon som kan göra en databas som vi alla kan skriva i?
Vad har ni för vilda tankar?
Lajo

Inlägg av Lajo »

A-axel, 3D-scanning. Avancerat, men jag tycker det låter riktigt bra.

Sen får man väl tänka på hur den kommer att tillverkas (moduler?).

Att det går smidigt att tillverka modeller som är "custom made" med funktioner i ritningen som lätt går att ändra. Är det till exempel någon som vill ha arbetsytan 60*50, så skriver man in det i cad-programmet och alla mått anpassar sig till just den arbetsytan. Det är ju en grej också... Blir ju lite mer jobb i tillverkningen, men att vara flexibel på det viset är ju ett stort plus.

Det finns ju hur mkt som helst att styra upp, men det med en databas av något slag är bra. Sen får men väl göra någon form av brainstorming nu i början.

Du får gärna leja ut rena konstruktions upg. (CAD m.m. av olika slag) till mig/oss också. Jag kommer ev. inte ha tillgång till fräsen varje dag, men kan man cadda lite bidrar man ju med saker och ting ändå...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OBS

Ni som kan vänta på, eller vill ha nya kontrollern, snälla skicka ett mail om det. Då slipper jag säga nej till flera som vill ha lillsyrra, eller dom som bara vill ha kontrollerkort.

Och, vilka ska ändå byta till ett "riktigt" power?
Skicka mail om det också är ni snälla.

Resten av delarna får ni först, ni behöver bara vänta "lagom länge" på kontrollerkortet.

Titta ofta på första inlägget, där kommer nya saker varje dag.
Skriv svar