Maskinseende-AI-bildanalys

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Maskinseende-AI-bildanalys

Inlägg av Smoothmachines »

En tråd om Centercam/CAMbildanalys ledde mig till Roborealm och liknande.
Det är jättespännande grejor, mycket användbara i interaktiva installationer, maskiner, autonom navigation, konstverk osv.
Finns det någon som vet mer om hur man använder sådana system i praktiken, vilka program som kan tänkas vara användbara och som kan leda till ett interface mot maskin?
Allt är av intresse, maskinseende, beteendeanalys, ansiktsigenkänning, övervakning, streaming video analys av "är-värde" mot "bör värde" för navigation med mera, dock allt med sikte på maskin eller mediaserverstyrning.

Jag hoppas det leder till att jag, tillsammans med denna "någon", kan åta mig ett projekt där den tekniken ingår, inga trista grejor utan bara onödiga och skojiga interaktiva grunkor...
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Här kommer en personlig favorit:

Reactable

Mjukvaran är mycket bra dokumenterad med färdiga standarder för styrning över nätverk etc. :)
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Ja, DAR505 har visat mig den förut, den är magisk, ihop med synten...
Den kan vara till nytta, det var ju open source.
Har du använt den själv?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Nej, men jag har använt dokumentationen som grund till ett DSP-projekt på universitetet där vi körde bildigenkänning på ett utvecklingskort.

På tal om "onödiga och skojiga interaktiva grunkor" kan jag passa på att tipsa om vvvv.org, som är guld för att göra... tja, egentligen allt möjligt. Finns moduler för att koppla ihop med reactivision och allt möjligt annat. Mycket skoj att leka med... :)
Skriv svar