Magnetventilstyrning
-
Magnetventilstyrning
Tjena
Jag sitter och ska konstruera en styrning för två bipolär magnetventiler, för att t.ex öppna ventilen krävs +12V men att stänga den kräver -12V.
Själva upgiften är att när den ena är öppen ska den andra vara stängd etc.
Antar att man behöver en N-kanals och en P-kanals transistor?
Nån som har nå tips?
/Fredrik
Jag sitter och ska konstruera en styrning för två bipolär magnetventiler, för att t.ex öppna ventilen krävs +12V men att stänga den kräver -12V.
Själva upgiften är att när den ena är öppen ska den andra vara stängd etc.
Antar att man behöver en N-kanals och en P-kanals transistor?
Nån som har nå tips?
/Fredrik
-
-
-
-
Åh... läste fel. Du skriver "bipolär" och jag läste som "bistabil".
OK, redo from start.
Om du tar en H-brygga och matar "ena hållet" kommer den att få till ena läget, om du matar "åt andra hållet" kommer den att gå till andra läget och om du inte matar alls ställer den sig i mitten.
Om det sedan är en analog funktion den ger kan du köra med PWM åt endera håll för att uppnå rätt funktion.
Och med en H-brygga kan du byta polaritet och behöver därför inte -12V eller liknande, detta förutsätter förvisso att spolan bara har 2 ledare och att man måste växla polaritet för att uppnå rätt funktioner.
OK, redo from start.
Om du tar en H-brygga och matar "ena hållet" kommer den att få till ena läget, om du matar "åt andra hållet" kommer den att gå till andra läget och om du inte matar alls ställer den sig i mitten.
Om det sedan är en analog funktion den ger kan du köra med PWM åt endera håll för att uppnå rätt funktion.
Och med en H-brygga kan du byta polaritet och behöver därför inte -12V eller liknande, detta förutsätter förvisso att spolan bara har 2 ledare och att man måste växla polaritet för att uppnå rätt funktioner.
-
-
Databladet är väldigt otydligt håller jag med på.
"Latching solenoid driven" säger inte så mycket för mig i alla fall.
Jag hittar inget ställe där det står att du ska ändra polaritet. Är det jag som läser dåligt?
Har du provat att bara ge den 12V pulser med samma polaritet och se vad som händer?
Edit: skulle nog ringa och fråga innan jag bygger en H-brygga.
"Latching solenoid driven" säger inte så mycket för mig i alla fall.
Jag hittar inget ställe där det står att du ska ändra polaritet. Är det jag som läser dåligt?
Har du provat att bara ge den 12V pulser med samma polaritet och se vad som händer?
Edit: skulle nog ringa och fråga innan jag bygger en H-brygga.
-