Magnetventilstyrning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Braveheart

Magnetventilstyrning

Inlägg av Braveheart »

Tjena

Jag sitter och ska konstruera en styrning för två bipolär magnetventiler, för att t.ex öppna ventilen krävs +12V men att stänga den kräver -12V.

Själva upgiften är att när den ena är öppen ska den andra vara stängd etc.
Antar att man behöver en N-kanals och en P-kanals transistor?

Nån som har nå tips?

/Fredrik
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kolla på en H-brygga, där finns svaret. Ett exempel
Braveheart

Inlägg av Braveheart »

Ok, skrev lite galet, jag menar bistabila magnetventiler.

Vet du något om det? Vilket läge går den till om man t.ex inte skickar en ny puls i tid?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"i tid"?

De byter väl läge när man ger dom en "motsatt" polariserad puls (mot förra puls) och stannar kvar i det läge, that's it! (bör det vara iaf.)

Pulsen ska nog vara av en viss minimal längd för att fixa ett byte men det framgår nog av datablad eller liknande.
Braveheart

Inlägg av Braveheart »

Ventilen förlorar ju verkan om man inte pulsar tilräckligt ofta, innebär det att den byter läge då också? måste ju bara finnas två lägen. Det är FV-ventilerna som tedcomp.se är leverantör av.

Jo precis det hajar jag men jag håller på att fundera ut hur man löser detta har bara tillgång till +12V.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det normala brukar vara att en bistabil ventil har två spolar. En för vardera läge.
Kollar bara så att det inte är en sådan. 8)
Braveheart

Inlägg av Braveheart »

Okej, så kan det ju vara. Databladet säger int särskilt myckettyvärr :( själva styrningen låter krångligare än vad den borde vara.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Åh... läste fel. Du skriver "bipolär" och jag läste som "bistabil".

OK, redo from start.

Om du tar en H-brygga och matar "ena hållet" kommer den att få till ena läget, om du matar "åt andra hållet" kommer den att gå till andra läget och om du inte matar alls ställer den sig i mitten.

Om det sedan är en analog funktion den ger kan du köra med PWM åt endera håll för att uppnå rätt funktion.

Och med en H-brygga kan du byta polaritet och behöver därför inte -12V eller liknande, detta förutsätter förvisso att spolan bara har 2 ledare och att man måste växla polaritet för att uppnå rätt funktioner.
Braveheart

Inlägg av Braveheart »

Japp precis, har precis fattat hur jag borde göra nu. Får hopas man hittar nån schysst kapsel med lite transistorer i, du kansk vet om det finns kapslar som innehåller både npn och pnp i samma?

tack för tipsen
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Databladet är väldigt otydligt håller jag med på.
"Latching solenoid driven" säger inte så mycket för mig i alla fall.
Jag hittar inget ställe där det står att du ska ändra polaritet. Är det jag som läser dåligt?
Har du provat att bara ge den 12V pulser med samma polaritet och se vad som händer?
Edit: skulle nog ringa och fråga innan jag bygger en H-brygga.
Braveheart

Inlägg av Braveheart »

Har dem inte hemma ännu, har mailat en brukar ta tid, har hittat en schysst IC-kapsel som ha funktion som en H-brygga.

Hade man haft dem hemma hade man snabbt fått en hel del svar redan.
Skriv svar