Undervattenskamera med belysning...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

xxargs: Det låter som att du letar efter Fenix P2D CE:
http://fenix-store.com/product_info.php ... cts_id=226

Har två lägen som man byter mellan genom att vrida på huvudet, det ena läget innehåller tre ljusstyrkor (Low-medium-high) och det andra läget innehåller max ljusstyrka och stroboskopläge.

Jag har själv AA-versionen av samma lampa, enda skillnanden mellan dom är att den här har en CR123-kropp, det är samma huvud, men på 3V ger den bra mycket mera ljus (135 på max i stället för 90).

Den har dessa brinntider (tid till 50% ljusstyrka)
Jag har angivit dom lumental som fenix hävdar och dom brinntidsresultat som en kille på CPF fick när han testade med ett Energizer CR123A-batteri.
9 lumens: 31tim 57min
40 lumens: 7tim 35min
80 lumens: 2tim 55min
135 lumens: 55min

Recension av P2D CE:
http://www.flashlightreviews.com/review ... _p2dce.htm
xxargs

Inlägg av xxargs »

Tackar för tipset, har sett förut att fenix verkar tillverka ganska bra lampor, men hade varit roligt om man kunde hitta någon återförsäljare här i sverige/stockholm. brukar tyvärr komma in en del extra transportkostnader när man köper internationellt...

Får ta och leta efter köpställe då ditt förslag är klart intressant.

---

Jag har sedan länge tröttnat på maglight lampor som glappar och ger gul ljus så fort batterierna inte är purfärska, och lampan är svarttonad efter löjligt kort tid samt går sönder när man sätter in ny batterisats och i samband med detta så upptäcker att reservlampan i botten givetvis är krossad eller ramlat ur.

Efter halvår i jackafickan eller arbetsbyxa så vet man inte om MAGlight:en överhuvudtaget fungerar och om de gör detta så glappar de fruktansvärt pga. batteripolerna har skavt mot varandra och lampans kontakter av rörelserna så att det är tjocka oxidlager på polerna... - tycker inte att man skall behöva köra Autosol på batteripolerna 1 ggr i månaden för att vara säker på att lampan fungerar när de verkligen behövs.

ledlenser så är oxidrisken på batteripolerna minimal då alla R03 är uppspänt i hållare och fjädrar och är guldpläterat, Sonica med CR123 har klarat sig bra, dock inte alls samma finnish som ledlenser och låter pluspolen ligga direkt mot PCB med tyvärr tennplätering - sett att det har börja svartna lite där av skavning mot batteripolen och har torkat ut detta 1 ggr med tops och lite isopropanol - dock långt innan ev glapptedenser och jag har haft lampan i byxficka över ett halvår och kört motsvarande 10-tal uppladdningsbara CR123 (håller ganska precist 30 minuter)

Det är sådana detaljer som blir viktiga när man alltid har med sig ficklampa som skakas runt och kanske tappas ett antal gånger och om batterierna är tunga och skaver mycket mot kontaktpolerna eller inte. Det är detta som avgör om den tendera glappar vid dålig batteri och fortfarande fungera säker efter ett halvår som följeslagare.

CR123-typen har blivit min favorit bla. att det finns uppladdningsbara typer med lång lagringshållbarhet. Batterierna i sig är väldigt lätta och det räcker med en cell för väldigt stark lampa trots lite storlek.

NiMh batterier är OK för dagligbruk, men är inget jag litar på att det fungerar med ordentlig kapacitet kvar efter 6 månaders vistelse i en varm byxficka (såg nu att GP har NiMh-batterier med garanterad 90% efter 6 mån och 85% efter 12 mån - intressant, första gången jag ser någon lovad hållbarhet alls när det gäller NiMh - undras om det gäller 35 graders omgivningtemp ala byxficka???)

Akaline och R03?, ledsen - men jag upplever att 900 mAh NiMh håller 30-50% längre tid än motsvarande uppsättning akalinebatterier med den förbrukning dessa lampor har.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fördelen med Fenix-store är att David som driver fenix-store kör med gratis frakt till hela världen och är dessutom en av dom billigaste på fenix-lampor :)

Dom gånger jag har beställt från honom har priset i slutändan blivit exakt vad som står på sidan, dom har inte heller fastnat i tullen, så man slapp momsen :D

David är välkänd som 4sevens på Candlepowerforums och har mycket bra service!

Det finns en svensk återförsäljare för fenix, men då får du betala mera...
http://www.eqboden.se tror jag att det är, men deras sida ligger nere så jag är inte helt säker...

Angående batterier, min EDC är just nu en Fenix L1D CE med Lithium L92 (1.5v icke laddningnsbara lithium-celler i AA-storlek) sittande i, men om jag skulle köpa en ny EDC i dag så skulle det nog bli en 123-baserad på grund av storleken och styrkan.

Nu kanske vi ska returnera tråden till dess ägare och tema, om vi ska diskutera ficklampor bör vi starta en ny tråd, jag kan mala på om ficklampor i ett par sidor till :)
Skriv svar