Undervattenskamera med belysning...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Undervattenskamera med belysning...

Inlägg av PeterH »

Hej alla ni med CNC-maskiner och svarvar... Jag har tänkt mig att bygga in en liten videokamera i exempelvis ett aluminiumhölje för att göra den vattentät (typ ner till 15 meter). Jag kommer med all säkerhet också att behöva lite belysning och funderar där i två spår; antingen en vanlig 12V halogen med egen reflektor alternativt en 1-3W luxeon LED.

Problemet är att jag skulle behöva hjälp att fräsa/svarva till ett passade "hus" till kamera och lampa/lampor, och det är där ni kommer in i bilden... :P Kameran jag tänkt använda är en cylinderformad kamera i metallhus (tyvärr inte vattentät) och någon av ovanstående belysningsalternativ.

Bild på kameran:
Bild

Länk till Luxeon LED från Kjell.com
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 3828&path=

Tanken var att man skulle svarva en metalltub (eller plast?) med spår för en o-ring i övre kanten, en plexibit på den och ytterst ytterligare en o-ring och en metallring (eller plast?) med och ett antal insexskruvar som klämmer ihop det hela... På något vis skulle man ju behöva få ut kabeln också, men det har jag inte riktigt klurat ut ännu. Kabeln har en gjuten S-VHS kontakt så en kabelgenomföring skulle inte funka så bra, utan det bör vara någon form av klämtätning även här... Jag skall försöka få ihop en liten skiss men just nu är datorn nyinstallerad och saknar en massa program :cry:

Det skulle vara jättekul om någon av er kan tänka sig att hjälpa mig få till dessa "tuber" för en rimlig peng. Har tänkt mig en för kameran och två för belysningen. Om någon kan tänka sig att hjälpa mig kan vi ju PM:a detaljer och priser.

/PeterH
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

För att få ut videosignalen kanske du kunde använda något av ELFAs 'tryckvattentäta kontaktdon'? Kanske 2006028 kunde passa? Ska klara 10m vattendjup i två veckor och finns dessutom med upp till 9 poler.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag jobbar ju på en plastfirma nu förtiden... Vi har en hel del plaster som säkert skulle klara djup på 2000 meter...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ta en liten plexiglasplastbit - gänga i gängstång som kontaktytor.
Löd fast kablarna.
Blir iaf en haverisäker garanterat tät genomgång.

På utsidan får du nog gjuta in lödområdet samt använda krympslang me lim på insidan för att inte få in vatten i kabeln.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kontakterna från Elfa ser okej ut, får kolla upp vad man hamnar på i projektkostnad.

Jag undrar om Luxeon LED:ar räcker som videobelysning under vatten? Några teorier om detta? Om man skall använda vanliga halogen blir dom nog så varma att plexiglas utgår som materialval. Kommer nog behöva ett aluminiumrör (som samtidigt kyler lite) samt riktigt glas i fronten istället för plexi...

Om man skulle välja LED lösningen tror ni att det skulle vara möjligt och fungera bra med ett löst luxeon chip typ detta hos Kjell? http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0600&path=

/PeterH
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Skippar du den genomgående brytaren och satsar på en magnetaktiverad variant så slipper du iaf en av genomföringarna.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag undrar om Luxeon LED:ar räcker som videobelysning under vatten?
> Några teorier om detta?

Tja, teorier och teorier, men i alla fall...

I räcker inte i Göta kanal här utanför mitt kontor för tillfället. Sikt ca 2 cm...
Ner i Hurghada (Röda havet) är det kanske OK.
Eller i poolen på din lokala badplats, om det är *där* du ska filma...
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

PeterH, det finns en hel del kommersiella dyklampor som använder Luxeon.

Man bör nog sätta dem i ett kluster, för en enda lär inte räcka så himla långt.

Bra lins/optik lär också vara ett måste eftersom man gärna vill ha så mycket ljus som möjligt i liten spridningsvinkel. En ren emitter har mycket stor spridningsvinkel så det gäller att samla ihop ljuset med optik.

3 st Seoul Z-Power LED P4 emitter, white, 240 lumen
http://www.leds.de/product_info.php?inf ... lumen.html

med 1 st Lense for LED Spots GU10 and MR16, 10°
http://www.leds.de/product_info.php?inf ... --10-.html

...kunde kanske vara något. Ställer dock en del krav på kylning/bortföring av värme.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

> ...kunde kanske vara något. Ställer dock en del krav på kylning/bortföring av värme.

Kylningen är väl det minsta problemet här?
(Vattenkylning...)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Cenorpa, det beror ju på hur det görs. Jag ville bara understryka att konstruktören måste vara noggrann med att leda bort värmen.

Det räcker inte att anta att vattnet som finns på utsidan konstruktionen ska kyla lysdiodernas aktiva element utan en väl konstruerad väg för värmen att ledas dit.
xxargs

Inlägg av xxargs »

korp skrev:Cenorpa, det beror ju på hur det görs. Jag ville bara understryka att konstruktören måste vara noggrann med att leda bort värmen.

Det räcker inte att anta att vattnet som finns på utsidan konstruktionen ska kyla lysdiodernas aktiva element utan en väl konstruerad väg för värmen att ledas dit.
man skall inte stirra sig blind på 'standard' luxeon - kolla på deras nyaste eller cree då ljusverkningraden har avsevärt ökat bara de sista året.

men som andra nämt så är reflektor och lins minst lika viktig i konstruktionen och det är nog bättre att ta emitter, reflektor och lins från en skrotad ljusstark ficklampa med passande ljuskägeltyp än att försöka bygga något liknande själv.

(tänker bara på den led-lenser jag har - ger banne mig minst dubbel ljusmängd i jämförelse med luxeon-III för samma effekt (3 watt) och är hårt fokuserad till smal kägla)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag vill tipsa om Cree XR-E med Crees egna 8-graders-optik, mycket trevlig ljuskägla.

3w och helvetes mycket ljus, typ tre gånger mera än en normal luxeon på samma effekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

har du några länkar Medusa? kanske till och med prisuppgift? vore kanon!

Tanken med aluminiumchassi var just att enkelt kunna leda ut värmen från LED:arna till chassit som sedan kyls i vattnet.

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hmm... jag vet inga svenska återförsäljare i dagsläget...

www.cutter.com.au har dom, värdelös sida men dom har bra service.

Bättre priser hittar du i hongkong:
www.kaidomain.com har både Crees egna 8-graders optik och Cree XR-E:
https://www.kaidomain.com/WEBUI/Product ... ranID=1603 - Optik
https://www.kaidomain.com/WEBUI/Product ... ranID=2073 - XR-E
(det finns enpack också om du tittar runt lite på sidan)

Dock så tar kaidomain ungefär 30 dagar på sig att leverera till sverige (hongkong air mail)

Dealextreme har ett par ficklampsinsatser färdiga med reflektor och driver som kanske är intressanta:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1447
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3214

Vet ett par sidor som har Cree-lysdioden men flera av dom har inte optik till dom.

Jag har köpt dom flesta av mina cree-dioder och optik från olika säljare på CPF (CandePowerForums): www.candlepowerforums.com
xxargs

Inlägg av xxargs »

Crees lampor är sanslöst starka - när vi ändå är på ämnet - någon som vet en bra ställe/affär i stockholm/sverige med stort sortiment av skall vi kalla highend-ficklampor. vill gärna se och kanske prova då dessa inte är direkt gratis och det fins mycket skräp ute. (dock är jag inte intresserade dom sanslöst överprisatta militärstuket som äter batterier som en ksp58 tömmer paronband).

Ledlenser som jag har är lite stor i diametern samt smula tung att ha jämt i fickan pga 3 st AAA-batterier (dock lyser den som fan och fungerar bra på NiMh-batterier - vilket inte alls är självklart), medans en-cells CR123 sonica 3W led från Media Markt i kungen kurva är närapå perfekt i storlek för att alltid platsa i byxfickan, men har en ljussvagare och mindre fokuserad lumiled-lampa för samma strömförbrukning som led-lensern, samt båda sakna flerläges ljusstyrka - kort sagt kort lystid...

Dessa lampor är sanslösa och lyser ut nästan vilken glödlamps MAGlight som helst - även 'batongerna' i 3-4cells D-sizeklassen, även om Maglight numera har LED-versoner även i 3 Watt-klass så är dess prestanda inte mycket att hurra för IMHO.

---

Det jag är ute efter är en liten 1 st CR123-baserad ficklampa med hyffsad fokuserad 3 Watt cree-LED med minst två stykeslägen - en som blåser på fullt (3 watt) och den andra läget håller minst 4-6 timmar - är lite trött på att batterierna ryker på en halvtimme (uppladdningsbar CR123) eller 1 timme på engångsbatteri - man behöver inte ha nära på bilstrålkastalyse jämt - även om det är bra och ha just när man skall titta på installationer och kabeldragning i taket på oupplysta och skitiga väg och tågtunnlar...

litehet är viktigt - man har ingen nytta av fetingficklampan liggande kvar hemma/jobbet när man behöver den...

---

crees hemsida hade åtm. 3 svenska återförsäljare i sverige:

direkt klippt och ursel formaterat

Sweden

Arrow Northern Europe

Box 67
Kronborgsgränd 19
SE-164 94
Kista

Tel: +46 8 56265500
Fax: +46 8 56265550

Web: www.arrowne.com

---------

Laxå IPS
Walter Edströmsväg
SE-69501
Laxå

Tel: +46 584 12796
Fax: +46 58412676

---------

Lunda Warehouse
Domnarvsgatan 2 C
SE-163 53
Spånga

Tel: +46 8 56265700
Fax: +46 8 56265796

Tillägg:

hur faan kan företag som Arrow ha så urursla - osökbara hemsidor om man nu vill sälja prylar - sökfältet/sökmotorn är ju den viktigaste delen på hela hemsidan!!!! ghaaaa!!!
Skriv svar