Sketchup: Enbart flytta objekt i en axel?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sketchup: Enbart flytta objekt i en axel?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag gillar Sketchup mycket, men en sak som jag irriterar mig på är att om man vill flytta ett objekt t.ex uppåt så åker det iväg åt alla möjliga håll också.

Hur gör man för att göra så objektet bara kan flyttas i en axel?

Längst ner på skärmen står det "Pick two points to move" när man ska flytta. Menar de kryssen? Men då roteras objektet...

edit: Snyggade till rubriken.
nojan

Inlägg av nojan »

genom att trycka in piltangenterna kan du låsa den till en axel :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Säker på det? :)

Provade att trycka en piltangent och sedan flytta, nepp. Testade då att hålla nere en piltangen och flytta, nähepp inte det heller.

Hur gör man?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har aldrig använt programmet, men jag antar att du provat att hålla nere [ctrl] eller så när du flyttar, på det viset jobbar ju många andra grafikprogram om man vill låsa förflyttningen till en axel. Provat även [alt] [shif] och godtycklig kombination :)
nojan

Inlägg av nojan »

det funkar att göra så för mig iaf :P men det kanske beror på verision... jag kör Google Sketchup 6
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har Sketchup 5 (5.0.149)

Japp, jag har provat att hålla nere alla tänkbara kombinationer av [ctrl], [shift] och [alt].
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Kolla på Application UI -> Inference i hjälpen, särskilt sista stycket, "Inference locking".
Det är väl nästan vad du letar efter iaf..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"To use the inference lock, hold down the Shift key when SketchUp infers the desired alignment (the inference line will bold)."

Dessvärre kräver det att man i början av flyttningen kan flytta åt rätt håll. Dvs Shift-knappen gör att flyttningen enbart kan göras i den axeln som man redan håller på att flytta i.

Så en viss hjälp är det, men jag måste fortfarande kunna flytta i rätt axel (t.ex uppåt/neråt) utan att grejjen jag vill flytta hoppar iväg inåt i bilden så fort jag försöker flytta.

Ta den här bilden som exempel:
Bild

Försöker jag flytta den stående balken i mitten av bilden så kan den hoppa iväg åt vilket håll som helst. Jag lyckades visserligen nästan med det jag ville den här gången (syns iofs några småmissar som att hörnstolparna står lite i luften..), men det tar sån onödigt lång tid att behöva kämpa för att få delarna dit jag vill.
Skriv svar