Köpråd - En vanlig "vad behöver jag" tråd.
Tar övriga frågor i ett separat inlägg...
> Vad är ett vanligt nybörjar projekt typ "Hello world!" när det gäller PIC programmering?
Blink-a-LED.
(Såg just att fler hade svarat det...)
> Du ska välja en PIC18...
Ska och ska. Jag tycker inte att man kan svara så där kategoriskt.
För att "komma igång" fungerar det utmärkt med någon av de
vanliga "entry" modellerna som t.ex 16F628A.
Sedan får framtida projekt styra vad man använder.
Håller med Marta om att 28-pin är en bra labplatte-storlek.
T.ex 16F886, en modern modell ur PIC16 familjen.
> Dvs. [PIC18 familjen är...] mer anpassad efter c.
Ser inte det som en viktig parameter alls. Inte i det här läget.
> En dum sak med PIC16 är paging på ramminnet, störigt värre.
Nja. Så länge man bara har 16 "variabler" så kan de läggas i
"shared memory", och sedan tar BANKSEL hand om alla FSR banker...
Jag skulle inte kalla det "störigt värre". Det är bara så de fungerar...
> Annars så kan man ta 5 volt från usb portarna.
Notera bara att min spänningen enligt UCB specifikationen ligger
under min spänningen för en garanterad programmering av en PIC.
Fungerar sannolikt oftast, men...
> Vad är ett vanligt nybörjar projekt typ "Hello world!" när det gäller PIC programmering?
Blink-a-LED.
(Såg just att fler hade svarat det...)
> Du ska välja en PIC18...
Ska och ska. Jag tycker inte att man kan svara så där kategoriskt.
För att "komma igång" fungerar det utmärkt med någon av de
vanliga "entry" modellerna som t.ex 16F628A.
Sedan får framtida projekt styra vad man använder.
Håller med Marta om att 28-pin är en bra labplatte-storlek.
T.ex 16F886, en modern modell ur PIC16 familjen.
> Dvs. [PIC18 familjen är...] mer anpassad efter c.
Ser inte det som en viktig parameter alls. Inte i det här läget.
> En dum sak med PIC16 är paging på ramminnet, störigt värre.
Nja. Så länge man bara har 16 "variabler" så kan de läggas i
"shared memory", och sedan tar BANKSEL hand om alla FSR banker...
Jag skulle inte kalla det "störigt värre". Det är bara så de fungerar...
> Annars så kan man ta 5 volt från usb portarna.
Notera bara att min spänningen enligt UCB specifikationen ligger
under min spänningen för en garanterad programmering av en PIC.
Fungerar sannolikt oftast, men...
Det är aldrig bra med ett variabelt aggregat när man behöver +5V till logikkretsar. Förr eller senare blir spänningen fel och det säger tjoff...
Det lilla kortet som Sodjan säljer är alldeles utmärkt till enklare experiment. Skall man ha lite mera ström så 7805 blir för varm kan man sätta på en kylfläns.
Det är inte så svårt att sedan bygga ett riktigt labbaggregat när behovet uppstår. De som finns att köpa färdiga har förfärliga överpriser. En del har dessutom för dålig kylning och blir glödheta när man tar ut maxström vid låg utspänning och det mesta av effekten skall brännas av i dess minimala kylfläns.
Det lilla kortet som Sodjan säljer är alldeles utmärkt till enklare experiment. Skall man ha lite mera ström så 7805 blir för varm kan man sätta på en kylfläns.
Det är inte så svårt att sedan bygga ett riktigt labbaggregat när behovet uppstår. De som finns att köpa färdiga har förfärliga överpriser. En del har dessutom för dålig kylning och blir glödheta när man tar ut maxström vid låg utspänning och det mesta av effekten skall brännas av i dess minimala kylfläns.
Jag tackar för tipsen. Jag har varit förbi på Kjell idag, hämtade dock bara en katalog där fanns det lite strömförsörjnings prylar min jag vet inte om det är rätt saker jag tittar på! Jag hittade 2 st som verkade vara det jag letade efter.
Nätadapter 3-12V - 300mA
AC/DC nätadapter. 3,6VA. (300 mA)
Anslutningskabel 1m.
Levereras med DC-multikontakt.
Utspänningar: 3, 4.5, 6, 7.5, 9 och 12 Volt.
http://www.kjell.com/?item=44108&path=
Switchad ställbar nätadapter. En liten och smidig nätadapter. Inspänning 100-240 Vac. Utspänningen är ställbar: 3, 4.5, 6, 7.5, 9 och 12 volt. Lev. med de vanligaste DC-anslutningarna. Max belastning: 15W.
http://www.kjell.com/?item=44282&path=13140000,13280000
Och sen en http://www.tradera.com/1_st_5V_1A_matni ... n-44165967
Nätadapter 3-12V - 300mA
AC/DC nätadapter. 3,6VA. (300 mA)
Anslutningskabel 1m.
Levereras med DC-multikontakt.
Utspänningar: 3, 4.5, 6, 7.5, 9 och 12 Volt.
http://www.kjell.com/?item=44108&path=
Switchad ställbar nätadapter. En liten och smidig nätadapter. Inspänning 100-240 Vac. Utspänningen är ställbar: 3, 4.5, 6, 7.5, 9 och 12 volt. Lev. med de vanligaste DC-anslutningarna. Max belastning: 15W.
http://www.kjell.com/?item=44282&path=13140000,13280000
Och sen en http://www.tradera.com/1_st_5V_1A_matni ... n-44165967
En sak som man inte kan få utan ställbart spänningsggregat är ju strömbegränsning. Jag tycker att det är väldigt praktiskt att ha det när man labbar. Då kan man (kanske) ställa in den på 30 mA eller nånting, så slipper man att köra 1 A genom grejerna om man skulle råka kortsluta nånting eller koppla fel. Men som Marta skrev så får man vara försiktig så att man inte råkar ändra spänningen av misstag.
Kör man på USB porten är väl 100mA det man får utan chip va
Isf är det ju en smidig strömbegränsning. Inkopplingen är ju dessutom nästan löjligt enkel då plus är röd och minus är svart. En sak som faktist är riktigt bra med USB 
Har meckat en massa och nästan aldrig använt annat än +5v. OM man kör med opampar kan ju negativ matning vara smidigt i vissa lägen men ofta kan man komma förbi det ändå.
Bättre att lägga några tior och se om "detta är grejjen" innan man kostar på 1000 spänn på ett nätagg som man ändå bara använder 100 mA på i "värsta" fall. Men det är klart om man har en massa pengar till övers så är det ju bara att handla det man vill ha.
Tycker också att assembler är vägen du ska gå. Faktist är det inte helt omöjligt att lära sig och alla kommandon står faktist listade med beskrivning hur de fungerar i databladet.
Varför assembler då? Dels för att det _ÄR_ enkelt. En rad ett kommando inget annat. Koden är enklare för små projekt. Det som oftast är svårt är att få alla SFR rätt (från början) och det fixar inte C helt själv precis heller. Det som "ser" smart ut i C kan vara mycket dumt utfört när det översatts till assembler detta är såklart beroende på kompilator och kommando. I Assembler kan man göra så många smidiga saker på bara någon/några rader kod som jag betvivlar att C kan göra just för att DU vet vad som förväntas.
Ytterligare fördelar med assembler är att det finns MPLAB som är väldigt enkelt att lära. Finns guide på jescab's sida som är enkel att följa.
Eftersom du skalar av ett steg och du i assembler i princip är längst ner på trappan så eliminerar du en felkälla.
Vad har C för fördelar då? Koden kan bli överskådligare vid större projekt men detta har egentligen inte med C att göra dock så får man ju mer pang per rad i C vilket kan vara smidigt. Sen är kodhantering aningen bättre.

Har meckat en massa och nästan aldrig använt annat än +5v. OM man kör med opampar kan ju negativ matning vara smidigt i vissa lägen men ofta kan man komma förbi det ändå.
Bättre att lägga några tior och se om "detta är grejjen" innan man kostar på 1000 spänn på ett nätagg som man ändå bara använder 100 mA på i "värsta" fall. Men det är klart om man har en massa pengar till övers så är det ju bara att handla det man vill ha.
Tycker också att assembler är vägen du ska gå. Faktist är det inte helt omöjligt att lära sig och alla kommandon står faktist listade med beskrivning hur de fungerar i databladet.
Varför assembler då? Dels för att det _ÄR_ enkelt. En rad ett kommando inget annat. Koden är enklare för små projekt. Det som oftast är svårt är att få alla SFR rätt (från början) och det fixar inte C helt själv precis heller. Det som "ser" smart ut i C kan vara mycket dumt utfört när det översatts till assembler detta är såklart beroende på kompilator och kommando. I Assembler kan man göra så många smidiga saker på bara någon/några rader kod som jag betvivlar att C kan göra just för att DU vet vad som förväntas.
Ytterligare fördelar med assembler är att det finns MPLAB som är väldigt enkelt att lära. Finns guide på jescab's sida som är enkel att följa.
Eftersom du skalar av ett steg och du i assembler i princip är längst ner på trappan så eliminerar du en felkälla.
Vad har C för fördelar då? Koden kan bli överskådligare vid större projekt men detta har egentligen inte med C att göra dock så får man ju mer pang per rad i C vilket kan vara smidigt. Sen är kodhantering aningen bättre.
Jag har kollat runt på lite olika prylar ett par timmar nu!. Och har inte kommit fram till något vettigt. Jag har letat efter någon smidig Assembler tutorial för PIC programmering men jag kan inte påstå att jag hittade något vettigt!
Vad är detta för kod? (språk)
En tutorial för PIC'ar hade varit fint nu!
Jag hade tänkt att börja med en PIC16F628 eller PIC16F628A
Vad är detta för kod? (språk)
Kod: Markera allt
-- a robot that just rides at a constant speed
include 16f84_10 -- define target
include jlib -- standard libraries
var byte left = 0b_0001 -- start of the stepper sequences
var byte right = 0b_0001 -- "
port_b_direction = all_output -- an input would not help us much
forever loop --
stepper_motor_full_forward( left ) -- step both sides forward
stepper_motor_full_forward( right ) -- "
port_b_low = left -- output the new steps
port_b_high = right -- "
delay_1mS( 25 ) -- 25 mS delay between steps
end loop
Jag hade tänkt att börja med en PIC16F628 eller PIC16F628A
Varför inte börja med MPLAB utan någon hårdvara? Den har inbyggd simulator så att Du kan känna lie på hur det är utan att ha lagt ned en enda krona.
Vill Du sedan ha riktiga saker så skulle jag föreslå en switchad regulator från Kjell eller Biltema, ev. tillsammans med 7805 på labbplattekort, WISP628 som programmerare och en 16F628A som första PIC. De senare sakerna från JESCAB.
Vill Du sedan ha riktiga saker så skulle jag föreslå en switchad regulator från Kjell eller Biltema, ev. tillsammans med 7805 på labbplattekort, WISP628 som programmerare och en 16F628A som första PIC. De senare sakerna från JESCAB.
Tack för ett väldigt bra svar. Jag har laddat ner MPLAB nu, ska se om jag får igång simulatorn också bara. Vad är en/ ett 7805?Marta skrev:Varför inte börja med MPLAB utan någon hårdvara? Den har inbyggd simulator så att Du kan känna lie på hur det är utan att ha lagt ned en enda krona.
För PICar som har interna oscillatorer, är man tvungen att använda en kristall till dom eller är det bara för att maximera prestandan?
Tack