Olimex krav på Eagle-filer.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Olimex krav på Eagle-filer.

Inlägg av Earendil »

Olimex säger att man ska ha text i alla lager (innanför eller utanför kortet), så de inte råkar spegelvända något lager. Men Eagles DRC gnäller om jag har text i vissa lager, och i andra lager får jag inte ha text utanför kortet.

Hur ska man göra? Ska man strunta i DRC-felen och bara lägga all dummy-text utanför kortet?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

DRCn avbryter inte för dummy-textfelen va? Om dessa är den enda den klagar på, så betyder det att du har ett kort som passerat testet utan problem.

Jag har aldrig behövt lägga text i fler lager än just där jag ska ha den, är det något nytt krav de har hittat på?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Inte fel att lägga in Text på alla lager så att den är läsbar - enkelt när man kollar Gerber-filerna så att allt blev rätt - vore likssom inte först gången någon vänder ett lager fel....
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

$tiff skrev:DRCn avbryter inte för dummy-textfelen va? Om dessa är den enda den klagar på, så betyder det att du har ett kort som passerat testet utan problem.

Jag har aldrig behövt lägga text i fler lager än just där jag ska ha den, är det något nytt krav de har hittat på?
De kräver inte det om jag förstår det rätt, de bara tycker att man bör göra det. Men det är som du säger, DRCn avbryter inte, så man kan nog bara strunta i det.

Men det där med att "någon vänder ett lager fel" - i vilket steg kan det ske? Känns som om det bara borde kunna ske efter att de granskat Gerber-filerna? Jag vet inte alls hur de jobbar... :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Problemet är att speciellt uppside down lager ( solder layer på tvålagerkort) ibland vänds i Gerber och ibland inte - mönsterkortstillverkaren har lite svårt att veta hur det skall vara om man inte förtydligar. Att skriva text som skall rättvänd alla lager igenom är ETT bra sätt att säkerställa att inga misstag begås. Rätt vanligt att märka lager med L1, L2, L3 och L4 samt att göra genomsläpp så att man kan läsa detta även på det färdiga kortet (iaf med hjälp av lampa). Sen skadar det inte med att lägga till någon eller några kalibreringspunker som är genensamma i alla lager. Ofast inte nödvändigt, men ibland så kan det vara till nytta - exempelvis om man vill ändra på någon redan monterad batch av kort och paddarna redan är fyllda av komponenter - svårt att ensa maskinerna på paddar då..... kan även vara bra som referanspunker till avsyningsmaskiner vilka även de kan ha svårt att ensa sig själva när mönstret är fullt med komponenter.
John

Inlägg av John »

Var tydlig med vilken sida du vill ha din silkscreen på. Sist jag beställde därifrån fick jag den på ovansidan fast jag hade skrivit att silkscreen skulle vara på undersidan.

/John
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Tack för era bra tips allihop, den där idéen med ett tecken som ska vara synligt genom hela kortet låter jättebra.
Skriv svar