Hej
Har aldrig lärt mig så mycket elektronik tyvärr, aldrig funnits så stort intresse för det förrän jag nyligen sett dess möjligheter. Går 2:a året på gymnasiet nu. Ville välja till en elektronikkurs men detta blev jag nekad då jag gick fel program. Men men, skam den som ger sig. Hart lärt mig php och en del c++ genom läsning och då borde väl inte detta vara en omöjlighet.
Men nu är saken den att jag har en idé till ett bygge som kräver lite elektronik och jag undrar hur avancerat det är. Jag skulle vilja ha ca: 4x10 lysdioder som ska kunnas ansluta till comporten skicka info om vilken diod som ska tändas och hur länge. Spara detta i ett minne och ta fram "schemat" när jag vill, utan att vara kopplad till datorn. Detta låter väl inte omöjligt?
Har kollat runt lite på internet, bara hittat massa rinnande ljus och grejer, inte scheman för dioder som lyser en och en ett visst tag efter givna signaler.Ska bli jätteskoj att lära sig elektronik men skulle gärna vilja ha länktips om bra sidor ang. det jag vill åtstadkomma och ung. hur det skulle fungera. Hur man skulle adressera dioderna osv. Fast detta kommer jag kanske så småningom i böckerna men jag skulle gärna läsa om liknande projekt. Har fått tag på massa allt om elektroniktidningar, nån elfa bok och den där gamla elektronikbokserien för 70talet, andra förslag?
Nybörjare, Idéer finns - Kunskap krävs
Om du vill lära dig elektronikens grunder kan jag rekommendera Elektronik 2000. Vi läste den i kursen "Elektronisk Grundkurs" i ettan. Tar grundligt upp dom vanligaste passiva komponenterna och hur dom fungerar samt halvledare och transistorer. Men för att ge sig in i elektronik är det inte fel att ha lite grundläggande elektriska kunskaper innan.