Konstant strömgenerator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
CyberLeffe

Konstant strömgenerator

Inlägg av CyberLeffe »

Håller på med ett projekt där jag vill mäta kroppsimpedans. Tanken är att utrustningen ska fungera som en vanlig multimeter, dvs lasten matas med en känd ström och den över last generarade spänningen mäts. se bild.

Bild

Pga en massa säkerhetsbestämelser får strömmen inte vara större än 100uV och för att ha lite säkerhets marginal tänkte jag lägga mig på en nivå runt 10-30uV. Spänningen är AC 10Hz.

Problemet är bara att impedansen kan variera mellan 10k och 300k ohm. Detta har gjort att det är svårt att konstruera en strömgenerator som klarar att leverera en konstant ström vid så stora förändringar på lasten.

Är det någon som har nån idé eller kopplingsförslag på hur man skulle kunna lösa detta skulle jag vara evigt tacksam.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Du pratar om ström men använder bara enheter för spänning. Hur ska du ha det igentligen :D
bos
Kontakt:

Re: Konstant strömgenerator

Inlägg av bos »

CyberLeffe skrev:Pga en massa säkerhetsbestämelser får strömmen inte vara större än 100uV
Ström mäts inte i volt, så menar du att spänningen får vara max 100uV eller att strömmen får vara max 100uA?
CyberLeffe

Inlägg av CyberLeffe »

oj var visst lite trött igår.

Strömmen får vara max 100uA och jag vill ligga runt 10-30 uA
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska det vara en acspänning och med konstantström så blir den ju en fyrkantsvåg, eller vad nu det man mäter på gör den till

men med dom värden så behövs det max 30v tt

det finns kopplingar för op byggda konstantströmsgeneratorer som klarar både plus och minus ut eller ac om man så vill, med en högspännings op så borde det gå relativt lätt att bygga ihop det hela
Skriv svar