Jag har under ett tag läst en hel del här och naturligtvis blivit lockad av alla projekttrådar, så nu tänkte jag vädra lite funderingar om ett eget projekt som kan passa min erfarenhet (LED-flasher och ljud till ljus-omvandlare)
När jag kikade runt lite på Kjell & Company hittade jag denna lilla förstärkare och insåg att den skulle passa perfekt till ett par högtalare jag har stående. Den verkar även matcha min löderfarenhet. Dock är det en del annat jag funderar över.
Här är vad jag vill ha för funktioner:
- *Volymkontroll (såklart)
*Två kanaler (två ingångar alltså)
*Hörlursuttag
*LED i lämplig färg som indikerar att den är påsatt
- *Strömkälla. Det här är det besvärligaste. Det behövs en 2x12V strömkälla och manualen rekommenderar 50W, dock hittade jag en tråd när jag googlade lite där någon hävdar att det går bra att driva den byggsatsen med en 20VA trafo. Jag har insett att trafon kan vara en stor del av priset. Sen är frågan vilken typ av trafo man ska ha. På Kjell har de oförskämt billiga typ denna, men jag misstänker att det finns någon hake med det låga priset. Frågan är alltså: Kan jag använda en mindre kraftig trafo en de rekommenderar, och måste jag ha en något dyrare ringkärnetrafotrafo?
*Vad ska jag ha för kablar för kopplingarna inuti?
*Uppenbarligen behöver man en logaritmisk potentiometer med dubbelbana till volymkontrollen. Stämmer detta? Är det nödvändigt med ELFAS svindyra stereopot eller går det bra med Svebrys betydligt billigare?
*Hur gör jag bäst ett hörlursuttag? Jag funderade fram att det borde gå att koppla in direkt på line-in efter volymkontrollen, åtminstone om det är datorn jag har inkopplad, det funkar ju att koppla hörlurar direkt på line-ut på ljudkortet. Dock kan jag tänka mig att det inte funkar så bra om man har något annat.
*Hur försiktig måste man vara när man bygger saker med nätspänning? För att det ska bli så snyggt som möjligt kommer jag behöva löda nätspänningförande ledare, och det känns som om det vore tråkigt om något gick fel. Ska man ha jordat? Jag har ändå inte tillgång till jordade uttag.
*Jag hade tänkt bygga lådan av trä, men det vore tråkigt om det blev störningar och skit. Behövs metallhölje?
*Jag har förstått att det är lämpligt att avsäkra. Var och hur?
Det var nog allt, annars återkommer jag.
Tack på förhand!