PNP transistor fråga
PNP transistor fråga
Har gjort en zenerstab. med serietransistor och med vanlig plus matning är det inga problem men jag behöver ha minus matning också (dubbel spänning) så jag undrar om jag har gjort rätt här:

Nu har jag analyserat kretsen lite och kommit fram till följande:
Först och främst så är transistorn kopplad som ett seriesteg (neg-återkoppling)
återkopplingen består av den kommande lasten. Mha. zenerdioden så får du en ref-spänning över Vbe och last. Återkopplingen kommer att se till att denna spänning hålls konstant. Vilket betyder att du mha. Zenerdioden han bestämma vilken spänning lasten ska ha.
Och samma sak gäller för den negativa halvan.
Nå har jag rätt?
Först och främst så är transistorn kopplad som ett seriesteg (neg-återkoppling)
återkopplingen består av den kommande lasten. Mha. zenerdioden så får du en ref-spänning över Vbe och last. Återkopplingen kommer att se till att denna spänning hålls konstant. Vilket betyder att du mha. Zenerdioden han bestämma vilken spänning lasten ska ha.
Och samma sak gäller för den negativa halvan.
Nå har jag rätt?
RDX* >> Zenerstab förkortade jag från Zenerdiodsstablilisering helt enkelt, 330ohms motståndet är till för att ge rätt spänning och ström och transistorn fungerar som strömförstärkare. Utan den skulle jag bara kunna ta ut Izmax och inte ens det för spänningen skulle krokna. Altså runt 10-20mA. Med serietransistor kan jag ta ut i det här fallet åtminståne 600mA. Och som du säger så hamnar zenerdiodens 12V på basen och spänningen tar jag ut på emittern (ca 11.4V).
Sen är det i princip bara en kopia för den negatiga sidan för att få dubbel spänning. Någon återkoppling vet jag dock inte om det finns.. Spänningen hålls konstans mha zenerdioden.
Så du hade väl nästan rätt
Hoppas du förstog annars får du fråga 
Fredrick >> Ritade schemat i Multisim.
Sen är det i princip bara en kopia för den negatiga sidan för att få dubbel spänning. Någon återkoppling vet jag dock inte om det finns.. Spänningen hålls konstans mha zenerdioden.
Så du hade väl nästan rätt

Fredrick >> Ritade schemat i Multisim.
Så här skulle en "normal" zenerstabilisator se ut..
Zenerioden är på 0.5W och 12V altså tål den max 41mA. Jag lade den på ca 20mA. Jag tror den behöver runt 8mA minst för att hålla spänningen uppe. Därför kan man altså här ta ut max ca 10mA och det räcker inte så långt, så därför är det vanligt att lägga till en "serietransistor"
Jag använde BD140 som har strömförstärkningsfaktor (hFE) runt 40. Då kan jag istället ta ut runt 410mA om IBmax=10mA med en effektförlust på 2.7W om man tar ut 410mA

Zenerioden är på 0.5W och 12V altså tål den max 41mA. Jag lade den på ca 20mA. Jag tror den behöver runt 8mA minst för att hålla spänningen uppe. Därför kan man altså här ta ut max ca 10mA och det räcker inte så långt, så därför är det vanligt att lägga till en "serietransistor"
Jag använde BD140 som har strömförstärkningsfaktor (hFE) runt 40. Då kan jag istället ta ut runt 410mA om IBmax=10mA med en effektförlust på 2.7W om man tar ut 410mA