Hur långt syns en 7x18 ledmatris?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Hur långt syns en 7x18 ledmatris?

Inlägg av EagleSpirit »

ska bygga en display i skolan som ska visa antalet dagar till studenten. Simpelt projekt ja men skoj att ha. Den ska ju då synas över hela vårt studielabb där vi har datorer och så. Från ena sidan till den andra är det nog mellan 20-30m. Jag har skaffat 126 5mm röda lysdioder på 300mcd och hade tänkt att göra det som en vanlig segment display med 6 lysdioder i varje segment. Men nu efter att man sett ledmatriserna på forumet blir man ju lite sugen på att bygga en sån istället. Då undrar jag om det är möjligt att läsa vad som står på en 7x18 ledmatris på 30m avstånd? Eller är det bättre att skapa en segmentdisplay? Jag har inte lust att köpa fler lysdioder för det kostar ju pengar :P Ljusstyrkan tror jag inte är något problem utan det är skärpan. Man ska ju gärna kunna se när man står närmare också :)

Eller ni kanske har några andra förslag på hur man kan göra?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Problemet är ju att det kan vara lite svårt att göra en matris som funkar för både långt håll och nära.

på den andra versionen av min matris har jag satt lysdioderna 1.27 cm ifrån varandra, och om man står närmare än 1m så blir det ibland lite svårt att se vad där stå, men om man står 10 meter ifrån så syns det helt perfekt..

Antagligen syns det ganska bra från 30m också men har inte testat på längre än 10m håll...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

på vilken är det 1,27cm ifrån varandra? De med ytmonterade eller de med 5mm?

Jag testade att rita upp på en kartongbit nu, 2cm mellan centrum på dom. Det ser ju inte så värst imponerande ut men man kan nog läsa det från långt håll.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

på den med de ytmonterade, testade ta ut den nu och tittade från ca 20m håll och då såg man vad där stod ganska bra.. kan också funka från 30m men blir kanske lite svårare att läsa...

Men har du 5mm lysdioder så syns det ju även bättre från närmanre håll då pixeln blir större då me.. på de ytmonterade så blir ju själva ljuspunkten ganska liten på nära håll..
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ska man se det på långt håll i upplyst miljö med vanliga lysdioder är det kanske bäst att dela upp dem i flera matriser för att kunna öka strömtillförseln. Mycket styrelektronik må det bli, men det är värt det.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

låter bra mulle. Nu håller jag på att bygga upp en med 2cm mellan varje på kartong. Vet dock inte jag orkar bygga upp hela matrisen för att sedan ta isär den och trycka dit i en träplanka sen
Skriv svar