Impulssvar i PSpice, går det?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Johan.o
EF Sponsor

Impulssvar i PSpice, går det?

Inlägg av Johan.o »

Finns det sätt att mata in en färdig impuls i PSpice?
För att mäta upp impulssvaret på system.
Eller får man trixa ihop en egen aproximation i vpulse?

edit:
Visst det går ju att mata in en puls i vpulse, och sedan dividera bort
konstanten framför.. men det är ju jobbigt.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Man kan använda en VSTIM för att definiera sin egen spännings källa. Men en impuls är en ganska teoretisk företeelse så jag tvivlar att det finns något bra sätt att få fram impulssvaret.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

det ska finnas möjlighet (har jag för mig) att skapa en generator som genererar ström/spänning enligt en given Laplace ekvation i så fall är det ju bara att använda en sån...
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Minns du något namn på den typen generator?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag tar förresten tillbaka min åsikt om att det inte går. Jag minns att jag skulle simulera en motor men men fick inte riktigt rätt init-strömar vilket resulterade i GV spänningar. Så PSpice kan vara lite teoretisk iallafall.

Man kan göra ganska avancerade saker i efterbehandligen, där kanske man kan hitta något intressant.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

har kollat lite... och antingen går det att använda vanliga VCVS och ställa in någon variabel där eller också får du rå koda SPICE kommandot enligt http://www.ecircuitcenter.com/SPICEsummary.htm (se "LAPLACE" under "ANALOG BEHAVIORAL MODELING").
Skriv svar