Vanliga standard NiMh batterier ligger runt 2000 mAh idag, så
vill du vara säker så kanske några batterihållare och ett gång
AA batterier är en enklare väg. Lägg till en 5V-stabb också
så blir det komplett. Kommer att räcka många timmar...
mmbop skrev:hmm ok...jo jag har letat en del efter bättre grejjer men antingen så kostar det runt 10 000kr eller så går det inte att få tag på o.s.v. Har du nåt tips på nåt som skulle funka för runt 1000kr? *snip*
Den här frågan var uppe för inte så länge sen, nån skulle göra nåt medicinskt och ville driva det från USB-porten på datorn har jag för mig. Iaf så slutade det med att någon annan tipsade om medicinmiljöklassade nätaggregat till en rimlig summa. Någon kanske kommer ihåg vilken tråd det var?
Skall du ha nätsnsluten ström i medicinska sammanhang så är EN60601-1 ett absoult krav! ALLTID!
Aggregaret du länkade till kräver bra nätfilter, bra kapsling och är ändå inte så att det lever upp till gällande normer i medincinsk miljö. Det finns faktorer som hold-up time och tålighet emot underspänning som få system klarar om man inte har byggt dem enligt medicindirektivet (helt enkelt för att det är för dyrt, tungt, klumpigt och onödigt i många andra sammanhang)
EDIT: http://www.601help.com/
är en bra länk till vad det hela handlar om - allt står inte där, men tillräckligt mycket för att förstå vad man inte vet...
undras hur sådant fungerar med utrustning kopplad till laptop - även om det 'sägs' att den skall köra på batterier vid aktuell session så brukar folk reflexmässigt plocka fram laddaren och leta efter närmaste vägguttag så fort batterivarningen blinkar och så pluggar man i - och kan säga goodbye till hela EN60601-1...
- fins det några krav på galvaniskt isolation mellan godkända medicinska utrustningens (även batteridriven) kommunikationsportar och själva laptopen med avsende den mänskliga faktorn enligt ovan???.
tex ethernet skall ju klara 1500 Volt mellan kabeln och inkromet etc.
Ja, på sätt och vi tycker jag det.
Ålder, bakgrund, tidigare erfarenhet o.s.v är till stor hjälp
för att lägga ett svar på "rätt" nivå. I just detta fall kanske
just "tjej" och "Lund" inte är till så stor hjälp, men "16-årig"
är det definitivt, det säger en del om "nivån", utan att för
den delen låta nedlåtande eller nervärderande. Även aktuell
skola/kurs/utbildning är till stor hjälp för att förstå vilka svar
som frågeställaren är mest hjälpt av. Det är ju lite skillnad
mellan ett ett litet experiment i "tekniken" i nian och att hålla
på med ett X-jobb på universitetet...
Ja jag kollade på aggregaten från Ault t.ex. MW136som du tipsade om, och var även i kontakt med företaget men som jag förstår det så är det ju inte en kraftkälla med flera utgångar som enkelt ger mig +12 -12 och 5..det är väl mer ett aggregat som ser ut typ som en laptopladdare eller är jag helt ute o cyklar?? men du menar att jag ska använda det och bygga nån krets som ger mig rätt spänningar eller?
Sen det här med att använda batteripack istället och ett par regulatorer..utan att behöva gå in på för mycket detaljer tror ni som har lite erfarenhet av medicinteknik att det är en hyffsat enkel lösning eller är det lika mycket problem där med att få det godkänt? Vilka är isåfall de stora problemen med det?
Vad menar du med "godkänt" ?
Enbart för de tester ni ska göra eller som en godkänd "produkt"
för användning i en "medicinsk miljö" ?
Kan du beskriva lite mer kring vad ni håller på med ?
Det är någonting som inte stämmer här.
Nivån/kompetensen på dina inlägg stämmer inte
överens med vad du verkar hålla på med...
> tror ni som har lite erfarenhet av medicinteknik....
Om det finns några sådana här (i och för sig sannolikt) så är
de troligtsvis smarta nog att inte ge sig in i lösa spekulationer
kring utrustning för "medicinsk miljö"...
För det första: jag har ingen erfarenhet av medicinteknik.
Men, jag tror ändå att om detta ska bli en produkt som ska säljas/produceras i flera exemplar, så är det bäst (billigast, enklast och framför allt mest driftsäkert) att använda ett färdigt aggregat godkänt för medicinsk användning, och reglera till de spänningar som behövs.
Ska ni bara ha en spänningskälla till något slags experiment (dvs bara ett exemplar) så kanske batterivägen är enklare. 2 st 12 V-batterier ger +/-12 V (oreglerat, dvs +/-11-14 V ca), och en vanlig linjär regulator ger +5 V och ~140 mA utan krångel (140 mA ger 1 W effektutveckling i regulatorn vilket är hyfsat enkelt att kyla bort).
Detta då förutsatt att batteriversionen går att få "godkänd" för medicinsk användning, vad nu det innebär.
Som sagt, det vore enklare att ge råd om du kunde ge lite fler detaljer. Sen kan ju svaren här ändå bara ge grova tips om vilka vägar som kan vara möjliga att gå, för mer detaljerad utveckling behövs professionell designhjälp från folk som kan medicinteknik (dvs det behövs antagligen en hel del pengar).