Ägnade tiden åt fysiken för att kunna hänga i ett elektronikforum, såklart!JimmyAndersson skrev:Vad gjorde egentligen folk på sina biologilektioner?

nja. De flesta diskmaskiner behöver kallvatten. En kompis hade stora problem med att disken aldrig blev ren och efter ett antal reparatörer kollat på maskinen så upptäckte en att den var kopplad på varmvattnet. Tydligen så diskar maskinen medans vattnet värms upp och när vattnet nått rätt temperatur så startar en timer. Detta innebär att den diskar kortare tid om vattnet redan är rätt temperatur och då blev inte disken ren. Detta gällde iofs en specefik maskin men alla jag har kopplat in har då varit på kallvattnet.danei skrev: När det gäller diskmaskiner så brukar de vaa kopplade på varmvatten. Det är iafa min erfarenhet.
Av den enkla anledningen att det är i de allra flesta fallen energisnålare att värma upp vattnet i maskinen (du slipper en massa förluster ), en del smuts blir härdad av varmvatten, och till sist, vissa material typ ull och silke tål inte varmt vatten.Exige skrev:Men jag ser inte varför det inte skulle gå att ha varmvatten till tvättmaskinen?
Om du inte räknar med konverteringen av energi så kanske de stämmer, men om man ser till verkligheten är de anorlunda. Värme är nämligen den lägsta nivån av energi, medan el och mekanisk energi är den högsta ordningen (kemisk energi någonstans mitt emelan). Om man värmer direkt i maskinen gör man de med direktverkande el, det abslut sämsta värmeutbytet som kan återges. Med en enkel värmepump (även om den pumpar direkt mot kallvattent) ger ca 3 gånger högre energieffektivitet. De ~2-3% energi man förlorar från pumpen till diskmaskinen är ju löjligt att jämföra med de 2/3 energi man förlorar inne i maskinen. Om du har direktverkande el på varmvattnet borde du genast byta ut detTomasL skrev:Men Danei, vi pratar om energi, inte hur mycket du betalar.
Du MÅSTE titta på hela systemet, du tittar bar på den lilla bit du betalar för (iofs nog så viktig).
Det enda tillfället som det blir billigare att transportera varmvatten är om du inte betalar för uppvärmningsenergin, eller bara betalar en del av den.
I exemplet vedpanna, så är bränslet ofta gratis, naturligtvis blir det billigare då, men verkningsgraden är fortfarande betydligt lägre än direktuppvärmningen.
Samma gäller för värmepumpar, där betalar du bara för en tredjedel, ungefär, men den TOTALA energiåtgången ÄR högre pga transportförlusterna.
Därför är energiåtgången HÖGRE vid central uppvärmning än vid lokal.
TomasL, det är faktiskt du som missar att titta på hela systemet. Även om verkningsgraden från el till värme är 100% (minus transportförluster) så har du en stor förlust pga elens lägre entropi (ett annat sätt att säga det är att elektrisk energi har högre kvalitet än värmeenergi).TomasL skrev:*snip* Du MÅSTE titta på hela systemet, du tittar bar på den lilla bit du betalar för (iofs nog så viktig). *snip*