sända digitalt 27mhz?
sända digitalt 27mhz?
kan man sända digital information med den här?
http://www1.shellkonto.se/icom2002/amsa ... /index.htm
och kan man byta kristall till en på 27mhz?
http://www1.shellkonto.se/icom2002/amsa ... /index.htm
och kan man byta kristall till en på 27mhz?
Ahh radio är spännande!
Byggde en mottagare för ett tag sedan som tog in frekvenser runt 200kHz till 1Mhz. Spännde upp en lång kabel som antenn och fick in massa konstiga språk. Fick också in Radio Sweden (!) och en engelsk nyhetskanal. Har kommit över en skitstor butterflykonding så jag funderar på att bygga en annan snart..
Ang. ritningen så står det ju Amsändare.

Ang. ritningen så står det ju Amsändare.
- grapetonix
Lite OT kanske, men en lite rolig grej jag gjorde såhär på kvällskröken var att trimma in PWMen på en Pic 16F88 så att den rullar på 246kHz.
Lämpligt motstånd ner till jord (använde 300 ohm) från PWM-pinnen alternativt en transistor först för fetare sändareffekt, och långvågssändaren var klar! Sprakar fint i min lw-radio när sändaren är aktiv... verkar vara ganska precist 246kHz och inte så mkt sidfrekvenser... Bara att skriva till duty-cycle registret för att få den att sända den info man vill
Detta skulle man kunna överföra digital information med, om än i extremt låg bitrate, säg en 30-40 baud. Men det räcker för en liten väderstation man kan placera ut nånstans långt borta eller vad man nu kan tänka sig...
Lämpligt motstånd ner till jord (använde 300 ohm) från PWM-pinnen alternativt en transistor först för fetare sändareffekt, och långvågssändaren var klar! Sprakar fint i min lw-radio när sändaren är aktiv... verkar vara ganska precist 246kHz och inte så mkt sidfrekvenser... Bara att skriva till duty-cycle registret för att få den att sända den info man vill
Detta skulle man kunna överföra digital information med, om än i extremt låg bitrate, säg en 30-40 baud. Men det räcker för en liten väderstation man kan placera ut nånstans långt borta eller vad man nu kan tänka sig...