sända digitalt 27mhz?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

sända digitalt 27mhz?

Inlägg av gurgalof »

kan man sända digital information med den här?
http://www1.shellkonto.se/icom2002/amsa ... /index.htm
och kan man byta kristall till en på 27mhz?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går ju att sända digitla information via en analog telefon.... Visst det går.

Svaret på den andar sidan står ju på sidan. "Kristallen på 12 MHz går troligen att bytta ut till ett annat värde inom kortvågsbandet men detta är ej provat !!!"
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Är det inte mottagaren som visas på ritningen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä nog ser det ut som en sändare. Fundera lite få funktionen och stirra dig inte blind på högtalaren. Den funkar lika bra som mick.

Enkelt utryckt kan man säga att signalen från högtalaren styr spänningen till sändaren. Som jag tolkar det iafa. Men jag har inte byggt sändare.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jasså, den används som mic...

Men det behövs väl ändå en ritning på en matchande mottagare?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ahh radio är spännande! :) Byggde en mottagare för ett tag sedan som tog in frekvenser runt 200kHz till 1Mhz. Spännde upp en lång kabel som antenn och fick in massa konstiga språk. Fick också in Radio Sweden (!) och en engelsk nyhetskanal. Har kommit över en skitstor butterflykonding så jag funderar på att bygga en annan snart..

Ang. ritningen så står det ju Amsändare.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

då e det bara en fråga kvar då
någon som vet hur man bygger en mottagare med en kristall?
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Lite OT kanske, men en lite rolig grej jag gjorde såhär på kvällskröken var att trimma in PWMen på en Pic 16F88 så att den rullar på 246kHz.

Lämpligt motstånd ner till jord (använde 300 ohm) från PWM-pinnen alternativt en transistor först för fetare sändareffekt, och långvågssändaren var klar! Sprakar fint i min lw-radio när sändaren är aktiv... verkar vara ganska precist 246kHz och inte så mkt sidfrekvenser... Bara att skriva till duty-cycle registret för att få den att sända den info man vill

Detta skulle man kunna överföra digital information med, om än i extremt låg bitrate, säg en 30-40 baud. Men det räcker för en liten väderstation man kan placera ut nånstans långt borta eller vad man nu kan tänka sig...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Weee, PIC does it again! :lol:

Men seriöst, det var ju geitaliskt! ( :wink: ). Kan du fixa en mottagare som gör att länken blir bra nog att överföra lite data på några hundera meters håll?
Skriv svar