Dammsugarrobot

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Hur vore det med en elektrostatisk matta som sveper under mackapären mellan två rullar och skrapas av eller laddas ur över en behållare?
Det verkar som om det är suget som det alltid faller på, att det snor allt för mkt energi.
Och så de roterande borstarna och frun med det midjelånga folkvisehåret... :roll:
Ngt från en kopiator, en laserskrivare eller så?
Om blocket-Roomban är kvar ska jag nog köpa den, för att se varför den fixar det hela...
Den kostade ju lika mkt som ett par motorer :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Om det fortfarande är intressant så har jag faktiskt en motor samt en fläkt som kommer från en handhållen dammsugare.

Den funkar på samma sätt som en radialfläkt typ... suger in luft i mitten och skjuter ut en på sidorna. Fast på denn är flänsarna täckta på åda sidor så att säga.

Kan ta en bild om du vill.

Säljer gärna den om du vill ha den då jag inte ha nån användning för den mer...

Skicka på, glömmer annars kolla tråden tror ja...
jyrgen

Inlägg av jyrgen »

En matta är en grymt ide men den får inte upp grus och det vill jag att den ska göra.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kruxet är som skrivet att få fjutt i suget och mig veterligen är det svårt att göra en egen fungerande design. Det bästa är nog att utgå från en ergorapido. Att forma fungerande kanaler är en hel vetenskap för att få sug över hela ytan.

Handdamsugare duger ju knappt att suga upp smulor med, iaf de jag använt och grus är mycket tyngre än kaksmulor. Man får ofta punktsuga upp det man ska ha upp och det duger ju inte om man ska suga upp annat än lättflyktigt damm :? Ett dock inbakar jag och det är om detta kombineras med borstar för då får man en helt annan effekt.

Borstar är effektivast ur energisynpunkt hur man än vänder på det, dessutom kan det då gå hyffsat tyst.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Bäst kombination energi/effektmässigt är nog roterande borstar (borst eller gummi) och en svag fläkt för att behålla skräpet i dammbehållaren.
Att försöka suga upp grus är nog jätteenergikrävande.
Damm och hår först med elektrostatisk matta, grus och smulor med borstar kastas in i bakre behållare.
Men det där med det statiska då?
Hur gör man...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tror också på borstar och svag fläkt, måste vara energisnålt och helst också tyst. Grejen är väl att precis som gräsklipparna så skall den gå ofta och därmed aldrig behöva slåss mot dammråttor i tungviktsklassen
jyrgen

Inlägg av jyrgen »

Tror ni att det går att göra nån form av punktsugning som nämts åvan. Man har sugen gående upp och ner för att båda kunna puktsuga och komma upp för mattkanter. Kanske det då räcker med nån form av borste bakom sugen så att den inte missa något när sugen är uppe.
Skriv svar