Open Source CAM (vAPT)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Open Source CAM (vAPT)

Inlägg av simon78 »

Hej på er!

Jag har under den senaste tiden involverat mig lite i ett nystartat open source-projekt vid namn vAPT. vAPT står för visual APT, och APT står för Automatically Programmed Tools. Dethär projektet är lite annorlunda om man jämför med alla andra open source-CAM. Det finns ett antal halvtaskiga OS-CAM, varav några har potential. Problemet är att när man kommer till geometrin och verktygsvägsgenereringen så blir det ganska ordentligt besvärligt. Skillnaden med vAPT är att man har geometrin och verktygsvägsgenereringen gjord redan. Man har alltså kommit över görasketagammal källkod för APT (1969). Den var i fortran, och har sedan autokonverterats till C. APT är ett programmeringsspråk specialanpassat för NC-maskiner. Man kan specificera geometriska objekt, frässtålsgeometri, och sedan generera verktygsvägarna. APT har sedan en postprocessor som genererar gcode.
Nuförtiden är det ganska få som programmerar direkt i APT, utan det används mest som backend, som tex i pro/engineer.
Det är gammalt men _otroligt_ kompetent!
vAPT är typ ett grafiskt IDE till APT. Där skriver man programmet och får direkt ut en förhandsgranskning. vAPT är skrivet i python och har ett plugingränssnitt som gör det busenkelt att skriva plugins. Jag har ägnat de senaste dagarna åt att skriva en plugin som gör att man kan definiera och spara sina frässtål i en databas, och "klistra" in koden för dem i kodfönstret.

Jag kan tänka mig att rätt så snart i framtiden blir apt-programmeringen mindre betydelseful och man gör det mesta genom pluginsen.

vAPT-källkod och APT-dokumentation: http://bytecolor.homelinux.org/~bytecolor/
APT och postp-källkod:http://sourceforge.net/projects/aptos
Min plugin

Om du är nyfiken så är du alltid välkommen in på IRC, #cam på freenode.org

EDIT: Glömde att detta är mest inriktat på linux i dagsläget, men om man har ork att böka lite så är det nog inget som hindrar att man får det att lira på windows med cygwin eller colinux.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har lagt upp några skärmskjut här:
http://www.familjenlundell.se/annat/

Om du är lite slängd på python så är du mer än vanligt välkommen att joina oss :wink:
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Det ser enkelt och bra ut! Vad kräver det av datorn?
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det kräver inte mycket. Tänk på att APT gick att köra för 40 år sen! Det kräver lite mer på mjukvarusidan. Det är tänkt för linuxliknande system som det är nu, men colinux på windows borde funka finfint. Ser ingen anledning till att det inte skulle funka, förutom att det i dagsläget är lite "bök"! Sen behövs apt360, som man får kompilera själv, samt python och lite opengl-mojs till det. Jag kan hålla dig i handen när du installerar om du vill :)
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jag har ju en dator över med AMD i som jag tänkte göra till CNCdator. Vet egentligen ingenting om linux men har en känsla av att det är bra mycket trevligare än XP när man väl vågar ta klivet :)

Alltså näst sista meningen var "språka på serbiska" för mig :cry:
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

En dag för två år sen fick jag för mig att byta till Linux. Har inte ångrat det en sekund. Har dock lite svårt att umgås med XP nu. Man är liksom van att få bestämma om sin egen dator...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag har lite strul med en del kod som kommer ut från GibbsCAM ibland. Jag skulle gärna se en "debugg" funktion som scannar igenom koden som man har. Problemet jag får ibland är att maskinen är ställd att köra säg 4000 mm i minuten. Men när det kommer en viss typ av kurva så går den ner i fart till 200-400mm i minuten. Jag har faktiskt ingen aning om det är GibbsCAM som ger felaktig kod eller om det är cncmaskinen i sig som bromsar upp vid en viss typ av kurva.

Är det nått du skulle vara intresserad av att kolla på?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

simon78 skrev:Om du är lite slängd på python så är du mer än vanligt välkommen att joina oss :wink:
Är lite slängd i Python och även intresserad av CAM. Dock vet jag för lite om APT för att säga om det är för mig... ...Övertyga mig! :D Ge mig lite ideer vad man kan göra med det...
xxargs

Inlägg av xxargs »

GeekJoan skrev:Jag har lite strul med en del kod som kommer ut från GibbsCAM ibland. Jag skulle gärna se en "debugg" funktion som scannar igenom koden som man har. Problemet jag får ibland är att maskinen är ställd att köra säg 4000 mm i minuten. Men när det kommer en viss typ av kurva så går den ner i fart till 200-400mm i minuten. Jag har faktiskt ingen aning om det är GibbsCAM som ger felaktig kod eller om det är cncmaskinen i sig som bromsar upp vid en viss typ av kurva.

Är det nått du skulle vara intresserad av att kolla på?
Det är inte så att räknandet på kurvan kanske tar tid - borde inte vara problem med moderna datorer, men på 'gamla goda' tiden så var det ett helsikes skillnad om man skickade färdiguträknade vektorer för att rita cirklar eller om HPGL-plottern fick göra det själv mha. sin/cos med sin lilla processor... en sådan liten detalj kunde gör skillnad på någon timme och en dag utskriftstid när man ritade ut PCB-layout på film...

Kollat att det inte är några sådana 'dumheter' ???
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Andax skrev: Är lite slängd i Python och även intresserad av CAM. Dock vet jag för lite om APT för att säga om det är för mig... ...Övertyga mig! :D Ge mig lite ideer vad man kan göra med det...
Jaaa, du vad kan man göra...

Vanligtvis så bygger man programmet så att man först bygger en geometri (delen man vill ha ut asså). Sen gör man verktygsbanorna. (dvs, typ: följ cirkeln till du kommer fram till linjen, då fortsätter du vidare med cylindern...). Varför inte köra med gcode direkt då, tänker kanske du. Jo, för att gcode tillåter inte (vad jag vet):
- symbolisk definition av geometriska former (tex cirkel1 ska vara dubbelt så stor som cirkel2)
- Subrutiner med parametrar (tex borra hål på x,y,z...)
- Mönster (tex upprepa den här fickan på dessa positioner...)
- med massor mera...

Man skriver alltså ett program, och man får direkt ut förhandsgranskningen av geometrin och verktygsbanorna. Det är vad vapt är nu. Vad det blir i framtiden vet vi inte.

Jag har bidragit med en verktygsplugin, som gör att man kan spara verktyg och sedan klistra in kommandot för verktygsbyte till det verktyg man valt.

Det är ju inte omöjligt att göra ett klicka-dra-interface som automatiskt genererar apt-kod. Snyggare rendering av de olika objekten vore ju också välkommet. Eller, verktygsanimering... etc..etc...

vapt har ett litet övertag gentemot de andra fria CAM-programmen i det att det har geometri för upp till 6-axliga maskiner klart redan.
Skriv svar