Textigenkänning med webcam...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Textigenkänning med webcam...

Inlägg av PeterH »

Hej alla!
jag har lite funderingar på hur man skulle kunna läsa av elmätaren utan att själv behöva titta in i elskåpet. Tanken var att kunn använda en webcam med någon form av textigenkänningsmjukvara som man kunde få att läsa av med valfri intervall och sedan presentera detta på exempelvis en hemsida.

Alla idéer mottages tacksamt och om det redan finns lösningar på detta tar jag gärna emot länkar till denna information :D

/PeterH
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om du bara vill presentera det på hemsidan är det bara att lägga upp bilden på mätaren där?
Webcam i elmätaren. :lol:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

naturligtvis vill jag inte bara visa en bild på mätaren, som rubriken anger vill jag kunna avkoda/tolka text, dvs. mätarställningen för att exempelvis kunna spara statistik över elförukningen. Det jag vill visa på en hemsida (för eget bruk) är alltså förbrukningen månad för månad, dag för dag eller timme för timme...

/PeterH
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag tror faktiskt jag har sett något webkamera-program med integrerad OCR, kommer bara inte ihåg var... :humm:
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Med tanke på att du har en såpass kontrollerad miljö, alltid likadana siffror, ljusförhållanden osv så borde det inte vara några större problem. Kan du få in bilden i ett egengjort program? Jag har c-kod som bör klara det...
Khaki

Inlägg av Khaki »

Alla elmätare ska väl bli fjärravlästa enligt lag(?) och håller väl på att bytas ut. Min ska bytas ut under 2008.

Kanske ska avvakta och se vad det blir för pryl.
Inte kul att bygga superbra elmätarkollare och sedan när man tittar på hemsidan så ser man elmätarbytargubbens fula tryne. :D

Det har varit uppe nåt i en tidigare tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... elm%E4tare
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För några år sedan fick jag en elmätare som ser i princip likadan ut som den här:

Bild
Enda skillnaden mot min är att min har en cirkel med några blanka kontaktytor på.

Den gamla såg ut att komma från senare delen av 1800-talet, så det var verkligen en uppgradering. :)

Än så länge kommer de och läser av mätaren, men den borde väl klara fjärravläsning, eller behöver mätaren bytas igen?
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Har mätaren en S0 utgång som inte är plomberad kunde du kanske lösa det utan webcam.....
Eller så kanske du kunde utnyttja den blinkande lydioden som finns på dom flesta hyfsat moderna elmätarna.
På min elmätare "tickar" S0 och dioden blinkar en puls vart 400watt/Hr (blinkade som f_n innan jag slängde ut elpannan)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara en fråga i sammanhanget, hur är dom nya uppbygda?
med mekanik eller helelektroniska?
om dom är hel elektroniska , visor dom rätt värde vid dålig last som tex switchade nätagg?

någon som provat?
är lite små lurig på dom helelektroniska då jag inte litar på dom , paranoid, inte alls :mrgreen:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

glömde, det finns andra sätt att känna av det, ett är att via en reflexdetektor känna av den röda markeringen som snurrar runt, och in med det i en räknare som man läser av
jag skulle hellre vilja läsa av dom små svarta strecken på ovansidan men utan att bryta plomberingen är det ganska svårt, möjligtvis med en reflexdetektor med långt fokusavstånd eller en laser
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

jag hittade följande genom en ytterst välkänd sökmotor
http://www.btinternet.com/~jon00/electmon.shtml
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

VA!! En falköpingsbo :D välkommen till forumet :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"it has a very bright LED which flashes once every 1/1000 Kwh used"

Någon som vet om de blinkar lika "ofta" i sverige?

Såg nämligen att det inte var kontaktytor utan lysdioder i ringen på min elmätare:

Bild

Men jag har aldrig sett dem blinka. Ändå går det åt ganska mycket el här..

Passade på att ta lite fler bilder när jag ändå stod på stolen.. :)

Härlig kontrast mellan LCD-displayen och de gamla delarna:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Såhär ser den ut för oss. Censurerade bort kundnummret från mätaren, paranoid som jag är. Finns en gul lysdiod som blinkar.

Bild

Snickrade ihop ett 1-wirekort som räknar pulser. En fototransistor börjar väl leda när den träffas av ljus? Borde väl då gå att lägga en sådan framför lysdioden och ha den som pulsgivare?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Det verkar variera en del hur många pulser/KWh mätaren blinkar, jag fick ny mätare och elskåp för en månad sedan och den blinkar 1000 imp./kWh.
Skriv svar