En lösning på styrning (alltså ett alternativ) kan vara att ha en UV-floucerande färg som mittstripa och sedan en UV-LED som lyser upp den samt ett par fotodioder som "ska balanseras" vilket gör att den vill köra på mittstripan.
Bra är om det sitter ett UV-filter framför sensorerna, det ger tydligare signaler.
Bara som ett alternativ.....
Laddning kan göras med att den känner av eget batteri och ett ställe på banan sitter det en IR-LED som leder till laddningsstationen samt en stripa därifrån.
Banbilar
- Smoothmachines
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Ja, det krävs ofta ngt osynligt för styrningen, i mitt fall var det absolut krav, därav slingan, men osynlig färg är perfekt med.
Jag hade automatladdning från början, med sikte på konstantström vid hållplasterna, via silverspröt från banan och sidoplåtar i silver på bilen.
Jag stekte en del...
IR plus slingguidning brukar vara bra, som i robocut, men jag var inte föreberedd och bilarna var olika, det blev laddplug med hemläge.
Slingstyrningen är ett helvete att trimma in, inte alls tänkt för att göra det här egentligen.
Jag hade automatladdning från början, med sikte på konstantström vid hållplasterna, via silverspröt från banan och sidoplåtar i silver på bilen.
Jag stekte en del...
IR plus slingguidning brukar vara bra, som i robocut, men jag var inte föreberedd och bilarna var olika, det blev laddplug med hemläge.
Slingstyrningen är ett helvete att trimma in, inte alls tänkt för att göra det här egentligen.
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 22 augusti 2006, 21:21:30
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
http://www.miniatur-wunderland.de/data/cms/en/244/
De har även en databas med bilder på samtliga bilar.. otroligt vilket arbete som ligger bakom. Finns massa olika scenarios.. står bra beskrivet om "software". Finns massa bilder "behind the scenes" någonstans men minns inte vart på siten. Ska försöka åka hit någon gång. onekligen väldigt häftigt för elektronikintresserade
De har även en databas med bilder på samtliga bilar.. otroligt vilket arbete som ligger bakom. Finns massa olika scenarios.. står bra beskrivet om "software". Finns massa bilder "behind the scenes" någonstans men minns inte vart på siten. Ska försöka åka hit någon gång. onekligen väldigt häftigt för elektronikintresserade
- Smoothmachines
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
INGEN av de nya bilarna funkade, super spooky, testat i GBG och STHLM utan några problem, väl i Lillehammer allt kaputt och konstigt.
Bilar som vinglar fram på bana istället för att nervöst följa slingan, hara kiri.
Mr X himself få åka upp dit och se över både sin mjuk och hårvara helt enkelt, det är ju hans kort som krånglar.
Tack gode djävul för det...
Börjar undra om jag inte ska seriekoppla motorerna, lägga på en INDUSTRItimer och göra en lång, bakåtriktad styrarm med neodyner under bilen mot en nedgrävd såndär bowden linegrej.
Så sköter det sig lika bra ändå?
Det ska ju gå i två år...
Bilar som vinglar fram på bana istället för att nervöst följa slingan, hara kiri.
Mr X himself få åka upp dit och se över både sin mjuk och hårvara helt enkelt, det är ju hans kort som krånglar.
Tack gode djävul för det...
Börjar undra om jag inte ska seriekoppla motorerna, lägga på en INDUSTRItimer och göra en lång, bakåtriktad styrarm med neodyner under bilen mot en nedgrävd såndär bowden linegrej.
Så sköter det sig lika bra ändå?
Det ska ju gå i två år...

Du får ursäkta, men jag tror inte på den typ av styrning du har, bakhjulsstyrning. Jag körde mycket truck på ett jobb för massa år sen. Det gick bra att svänga runt skarpa hörn, men värre att köra rakt fram på ett säkert sätt.
Samma sak med gammla Daffarna (remjohan). Dom gick ju lika fort bakåt som framåt. Svängde man lite fel i 120 blås bakåt, då kom man lätt på besök hem till dig.
Kan du inte bara koppla om motorn, å vända på karossen.
Titta hur dom moddar rullstolarna när dom tävlar på rundbana. En sån funkar väl ungefär som dina bilar, med ett styrhjul långt fram för att få stabilitet, men det hjulet är i stort sätt fast. Annars hade det vobblat en massa å inte varit körbart.
Eftersom du måste kunna svänga, så måste du fixa det på nåt sätt. Vad händer om du backar med dina bilar och har en styrbroms på "bakhjulet" så det inte sprattlar så mycket? Eventuellt får du bygga om till "vanlig" styrning av framhjulet. Kanske det går att titta på hur en Dolly funkar, hmm...
Vi får fixa det den 26'e
Samma sak med gammla Daffarna (remjohan). Dom gick ju lika fort bakåt som framåt. Svängde man lite fel i 120 blås bakåt, då kom man lätt på besök hem till dig.

Kan du inte bara koppla om motorn, å vända på karossen.

Titta hur dom moddar rullstolarna när dom tävlar på rundbana. En sån funkar väl ungefär som dina bilar, med ett styrhjul långt fram för att få stabilitet, men det hjulet är i stort sätt fast. Annars hade det vobblat en massa å inte varit körbart.
Eftersom du måste kunna svänga, så måste du fixa det på nåt sätt. Vad händer om du backar med dina bilar och har en styrbroms på "bakhjulet" så det inte sprattlar så mycket? Eventuellt får du bygga om till "vanlig" styrning av framhjulet. Kanske det går att titta på hur en Dolly funkar, hmm...
Vi får fixa det den 26'e

- Smoothmachines
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
*S* Nejdå, inget fel på själva styrningen, principen alltså.
Jag vet att det är svårare med drivhjulen bak pga konstruktionen och jag ville hellre ha tvärtom men det blev apful rörelse på bilarna då.
Jag har ju 3 bilar som fungerat fint med drivhjul bak i mer än 3 månader nu.
De nya skiljer sig i beteende, det är alltså datorn som inte behandlar slingsignalen på samma sätt och rättar inte tillräckligt spattigt.
De gamla bilarna är nervösa, följer slingan till punkt och pricka, man ser
det på de spåren de lämnat i banan, repeternogrannheten är hur hög som helst.
Mr X är precis lika förbrillad som jag, bilar som testats i timmar med likadana komponenter och kod gör ngt helt annorlunda när de kommer över norska gränsen.
Ingen fattar nått...
Han är 100% säker på att han fixar det och att det blir hållbart och det är jag med, bara han får labba på plats under riktiga förhållanden.
Nu är det i alla fall ur mina händer och det är skönt, nästa omöjliga projekt bankar på och jag tror jag ska sponsra det också! (och mat på bordet då?)
Vi ses i "pågående projekt" din byracka!
Jag vet att det är svårare med drivhjulen bak pga konstruktionen och jag ville hellre ha tvärtom men det blev apful rörelse på bilarna då.
Jag har ju 3 bilar som fungerat fint med drivhjul bak i mer än 3 månader nu.
De nya skiljer sig i beteende, det är alltså datorn som inte behandlar slingsignalen på samma sätt och rättar inte tillräckligt spattigt.
De gamla bilarna är nervösa, följer slingan till punkt och pricka, man ser
det på de spåren de lämnat i banan, repeternogrannheten är hur hög som helst.
Mr X är precis lika förbrillad som jag, bilar som testats i timmar med likadana komponenter och kod gör ngt helt annorlunda när de kommer över norska gränsen.
Ingen fattar nått...
Han är 100% säker på att han fixar det och att det blir hållbart och det är jag med, bara han får labba på plats under riktiga förhållanden.
Nu är det i alla fall ur mina händer och det är skönt, nästa omöjliga projekt bankar på och jag tror jag ska sponsra det också! (och mat på bordet då?)
Vi ses i "pågående projekt" din byracka!