Radio till RC-båt/bil/tåg/flyg/osv...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Radio till RC-båt/bil/tåg/flyg/osv...

Inlägg av axelsonic »

Hej.

En radio som man kontrollerar ex. en båt eller bil med har ett visst antal kanaler. Har någon av er gjort en sådan själv ?

Jag har lite extrafunktioner jag skulle villja testa på polarens båt, ex lanternor osv... Men då behövs fler kanaler på hans radio. Givetvis kan man ju köpa en bättre sändare...men hur kul är det när man skulle kunna bygga en egen =D .
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

det är nog ganska svårt å få det bra...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Radioöverföringen till RC-prylar är något jag lätt tänker mig att man tjänar på att köpa, de är ju ändå relativt billiga jämfört med vad deras funktion
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Jag har ingen koll på vad det kostar.

Men det skulle vara tuft att försöka, om inte göra en helt egen, så kanke göra någon kanal till.

En annan fråga.
Hur svårt är det att bygga in en liten funktion där man kan höjja effekten genom att ex. trycka på en knapp ?

Om båten kommer utanför täckningsområdet, så finns det nu två små oranga lådor som kallas för "failsafe" som gör att servona gör maxutslag åt något håll. I just min kompis fall så innebär det att båten gör cirklar på tomgång.

En liten funktion som vore önsvärd då är att med en liten knapp kunna öka radions utefekt under tiden man trycker in knappen.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ett radiopaket kan gå loss på 2kkr. Då får man sändare på 5-6 kanaler, batteri, laddare, matchande mottagare och tre-fyra servo (dessa kan man kanske välja bort?). Dock inte säker på om kristallet medföljer i det priset (dyra?).

Hur skulle det gå till att höja uteffekten genom att trycka på en kanpp? Varför skulle man då inte vilja trycka på knappen?
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Om ex. båten åker utanför sändarens räckvidd, så kan det ju vara intressant att temporärt öka uteffekten på radion, för att åter kunna ta kontrollen över den.

Eller så kan man ju bygga en sändardel som har en permanent hög uteffekt och köra längre. Det sura då blir ju att batterierna inte räcker lika länge.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hur länge räcker batterierna i sändaren till en R/C egentligen?

När jag var liten så hade jag några metanol-bilar och ett flygplan som jag lekte med, men jag kan inte minnas att jag bytte batterierna i sändaren allt för ofta. Mottagar/servo-batterierna däremot gick ju åt vill jag minnas.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Om jag inte minns helt fel så, finns det ritning på en sändare i någon av "501 elektroniska byggprojekt"-böckorna

Den var stor som ett as med det är ju värt att kolla upp.
anton

Inlägg av anton »

Ett kristallpar kostar cirkus 140kr(varierande)... Och var hittar du en 5-6kanals sändare,mottagare,servon,ack paket osv för 2000kr?.. ett 5-6 kanalssystem som vanligtvis används i helikoptrar går ju lös på runt 4-5 laxar..=\.. Ackarna i sändaren räcker hyffsat länge..de är som du sa mottagar och servo batterierna som går åt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Smygreklam :roll: : www.skanehobby.se
närmare bestämt denna. Men jag har kanske missat något, verkar faktist rätt billigt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag funderar på att köpa denna. Har hört att den är mycket stabil. Man ska kunna få tag på den för 2000 men vet inte riktigt var.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hmm, plötsligt funkar inte direktlänk till produkterna...

Jag menade iaf:
Sändare Multiplex Pico 40mhz
[M15543] 2345.00:-
6 kanals mottagare, 3 servon MS-X6 UNI, sändar och mot accar
40 mhz.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

zeus: Imorrn tror jag den där länken kommer sluta. De verkar byta länkar lite då och då.

Den jag tänkte på var en Hitec Eclipse 7 för 2890 nånting. Den har 7 kanaler, 4 servon följer med och accar och sånt också. Verkar vara en grym sändare.
Robban_C
Kontakt:

Inlägg av Robban_C »

Lite info från en snubbe i branschen (jag):

Hitec Eclipse 7 är en flygradio. En sådan arbetar på 35 Mhz-bandet och det är reserverat för flygande modeller. Får alltså ej användas för båtar. Dessutom vissa kvalitetsproblem men det är en annan sak.

Förslag: Vissa Futaba och de flesta Graupner kan köpas på 40 MHz och dessa är alltså tillåtna även för båtbruk.
5-7 kanaler kostar från drygt tvåtusen spänn.

Failsafe (av kulören att döma från GWS i detta fallet) innebär inte maxutslag, det innebär att servot går till förinställt läge vilket kan vara vad som helst mellan de båda maxlägena.

axelsonic:
"utanför täckningsområdet", räckvidd på en normal flygradio (även om den är 40 MHz) är långt över 500 meter, många gånger bortåt 1 km. Så långt bort är båten liten som en flugskit. Man har med andra ord vänt långt dessförinnan, räckvidden är med andra ord sällan ett problem med dagens radio.

$tiff
Kristaller ingår alltid när man köper en radio, annars ska man köpa någon annan.

anton:
En heliradio är dyrare än en flygradio med lika många kanaler eftersom den har mer mjukvara, fler minnen med mer. Ex vis en Futaba 6EXA (6 kanaler, 6 modellminnen, alla basic funktioner i mjukvaran, garanti med mer) kostar knappt 2300:- med servon (3 eller 4), mottagare med mer.
Kristaller kostar från knappt en hundring till ett par hundra per styck. OBS, den som ska köpa radio kollar att man kan köpa kristallerna styckvis, vissa fabrikat säljer endast dessa parvis. hur kul är det om man har 5 mottagare? 4 sändarkristaller till övers.
Skriv svar