Styrning av permobilliknande fordon
Hmmm...
Om jag förstår schemat rätt består första kretsen av en IC, en konding (om man inte räknar den som "ingår" i IC:n), två trimpotar (varav den ena funkar som vridmotstånd), och till sist en resistor.
För oss som är lite gröna så funkade det så att vi kopplade "plus" på oscilloskopet till punkten precis efter resistorn, och minus till minus på batteriet som drev kretsen.
Det kanske var fel?
edit: tittade till lite i boken och såg att det blev samma sak
Om jag förstår schemat rätt består första kretsen av en IC, en konding (om man inte räknar den som "ingår" i IC:n), två trimpotar (varav den ena funkar som vridmotstånd), och till sist en resistor.
För oss som är lite gröna så funkade det så att vi kopplade "plus" på oscilloskopet till punkten precis efter resistorn, och minus till minus på batteriet som drev kretsen.
Det kanske var fel?
Om ni har kopplat som ni har ritat så. saknar OP1 spännings mating och jord (jorden går till ingången) , OP2 saknar jord (jorden går till den andra ingången) Det är tydligen en jordleding som är fel ritad. koplings punkten till vänster om OP2. Om man flyttar på den är det nog "bara" avsaknaden av spänning som är problemet
- EagleSpirit
- Kontakt:
alltså jag tyckte att det verkade lite konstigt. Två trimpotar och en är vridmotstånd? Är inte trimpot och vridmotstånd samma sak?GuruX skrev:Hmmm...
Det kanske var fel?
Jo, det kan man väl egentligen säga att det är.EagleSpirit skrev:alltså jag tyckte att det verkade lite konstigt. Två trimpotar och en är vridmotstånd? Är inte trimpot och vridmotstånd samma sak?GuruX skrev:Hmmm...
Det kanske var fel?
Vi har några antika prylar i skolan som kallas vridmostånd, de är jättestora och har en ingång och en utgång, så kan man variera resistansen.
Vad jag menade med att potten funkade som vridmotstånd var att endast två ben av den användes.
Tjohoo!
Nu har vi äntligen fått lite ordning på grejerna.
Triangelvågsgeneratorn funkar nu perfekt, men tyvärr så har vi bränt två av våra operationsförstärkare.
Om någon har två st CA3130 och kan skicka över dem i morgon (fredag) så att de är hos oss på måndag vore vi supertacksamma.
Vi betalar Elfapriser, inklusive moms och porto såklart.
Det andra alternativet är att vi lånar två st operationsförstärkare och så får den oerhört snälla personen tillbaka dem så fort vi får hem ett par från Elfa.
Anledningen till att vi behöver dem på måndag är att skolan börjar då, och naturligtvis så vill man skryta lite med sitt bygge. Vi börjar vid lunch, så posten hinner komma på morgonen, och vi hinner peta i oparna i IC-socklarna.
En beställning från Elfa skulle förmodligen ta lite för lång tid.
edit: kontakta oss via ICQ
Nu har vi äntligen fått lite ordning på grejerna.
Triangelvågsgeneratorn funkar nu perfekt, men tyvärr så har vi bränt två av våra operationsförstärkare.
Om någon har två st CA3130 och kan skicka över dem i morgon (fredag) så att de är hos oss på måndag vore vi supertacksamma.
Vi betalar Elfapriser, inklusive moms och porto såklart.
Det andra alternativet är att vi lånar två st operationsförstärkare och så får den oerhört snälla personen tillbaka dem så fort vi får hem ett par från Elfa.
Anledningen till att vi behöver dem på måndag är att skolan börjar då, och naturligtvis så vill man skryta lite med sitt bygge. Vi börjar vid lunch, så posten hinner komma på morgonen, och vi hinner peta i oparna i IC-socklarna.
En beställning från Elfa skulle förmodligen ta lite för lång tid.
edit: kontakta oss via ICQ
- EagleSpirit
- Kontakt:
- EagleSpirit
- Kontakt:
Fint att ni börjar få fart på kretsarna !!
Har ni triangelvåg så är ju halva jobbet gjort.
ELFA är snabba, å beställer man före 17 så har man prylarna nästa dag.
Däremot är det ju en bra id´e att köpa av nån annan på forumet om det bara gäller enstaka kretsar.
Ibland behöver man kanske bara 1 IC eller så, å då är det dyrt om man ska betala postförskott å sånt.
Har ni triangelvåg så är ju halva jobbet gjort.
ELFA är snabba, å beställer man före 17 så har man prylarna nästa dag.
Däremot är det ju en bra id´e att köpa av nån annan på forumet om det bara gäller enstaka kretsar.
Ibland behöver man kanske bara 1 IC eller så, å då är det dyrt om man ska betala postförskott å sånt.
- EagleSpirit
- Kontakt: