Vill inte formatera men måste...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Vill inte formatera men måste...

Inlägg av Adis »

Formaterade precis min dator, har en sata disk i den och den som os ligger på är en PATA. Efter formateringen så skulle jag in i hårddisken, sata:n dvs för där hade jag alla saker sparade, drivrutiner, sp2 och allt som behövs samt en mängd extremt viktiga saker som jag absolut inte kan hyva bort.

När jag försöker gå in i hårddisken (satan) så frågar den mig om jag vill formatera den? Nu blir jag orolig. Fan ska jag göra? Den är ju redan formaterad innan jag ens hade formaterad c:
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Ryck ur disken tills vidare för att undvika mer skada.

Köp EasyRecovery Pro och installera på den andra disken. Plugga i sata-disken, starta programmet och låt det tugga ett tag.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Innan du köper några program kan det vara idé att testa med en live-cd, om inte annat bara för att se om du kan hitta någonting över huvudtaget. Men gör som bos säger och koppla ur disken tills vidare, så att inget oväntat händer.

Knoppix http://www.knoppix.org/ är en bra variant. Den laddar du ner och bränner på en cd mha den friska disken. Sen kopplar du ur den (för säkerhets skull) och kopplar in sata-disken och bootar cdn. Normalt monterar inte knoppix disken automatiskt, men du får upp den som ikon på skrivbordet. Har för mig att den monteras read-only om du dubbelklickar på den, så det bör inte vara någon fara att du skriver över något. Är det en ntfs-partition så bör du inte skriva till disken från linux, eftersom skrivstödet för ntfs inte är helt hundra (var inte det sist jag kollade iaf).

Om du hittar disken och kan läsa från den i knoppix borde det inte behövas specialprogam för att fixa felet, men det kan vara ganska meckigt, du får ha en tredje disk att flytta data till (formaterad som fat32 så att windows kan läsa den sen). Hittar inte knoppix disken är det lurigare. Har aldrig testat EasyRecovery Pro, men jag vet av erfarenhet att liknande program ibland kan ställa till med mer skada än dom reparerar, fast ibland funkar dom också klockrent.

Om du vill vara riktigt säker på att inte tappa några data klonar du disken till en annan och labbar vidare med klonen. Svårt att ge några generella råd eftersom det finns rätt mycket som kan ha gått snett. Min gissning är att partitionstabellen gått åt skogen, men datan finns kvar intakt. Eventuellt går det då att bara återställa partitionstabellen, så kan du läsa resten av disken utan problem.

(blev visst en hel uppsats det där, sorry..)

/Andreas
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Det absolut första du ska göra innan du prövar något annat är att ta en kopia på hela disken, så kan du återställa den ifall du gör något tokigt.
Det gör du genom att stoppa i en disk som har mer ledigt utrymme än storleken på den dåliga disken, boota en Linux-livecd, och montera den "friska" disken och läsa in hela den dåliga disken till en fil på den, mha. följande kommando:
dd if=/dev/sda of=/mnt/sdb/backup.img
..där /dev/sda är den dåliga disken (som *inte* ska vara monterad), och /mnt/sdb är monteringspunkten för disken som avbildningen ska sparas på.
Nu har du en kopia av hela disken, med partitionstabell och allt, som du kan återställa till disken genom att vända på dd-kommandot:
dd if=/mnt/sdb/backup.img of=/dev/sda
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

I de fall det föreligger risk för att en befintlig fysisk skada på lagringsmekaniken kan orsaka ytterligare dataförlust, eller om det kan uppstå ett behov att avbryta och återstarta processen rekommenderar jag att dd_rhelp används istället för dd.

Gött nu fick jag lite utlopp för min kanslisvenska!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

En liten fråga: Kan man göra en backup med dd över nätverk? Dvs spara image-filen på t.ex 123.456.789.012/backup/ ?

edit: Förtydligade.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det beror sig lite på vad du har för dator i andra änden. Om det er en *nix-burk så skulle jag föredra nfs, annars samba. Du måste dela ut utrymme på servern, sedan montera det på klienten. sen är det bara att köra

dd if=/dev/sdd of=/mnt/big-fat-share/image.img
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oki, det låter bra. :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Tack så hjärtligt för alla tips men det löste sig! Efter att jag installerade SP2 så råkade jag trycka på D: istället för C: och då som en blixt från en klar himmel, den fungerade! :lol:

Jag höll fan på krypa ur skinnet! med tanke på att det låg 350gb med viktig data.

EDIT: Att de fungerade efter SP2 måste bero på drivrutiner för SATA diskar?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Adis skrev:Jag höll fan på krypa ur skinnet! med tanke på att det låg 350gb med viktig data.
Jag är nyfiken. Hur lyckas man samla på sig 350GB viktig data?

Jag gör backup varje månad. Backup på allt som är superkritiskt och ovärdeligt. Det ryms på en DVD5 utan problem, och då tar ändå min webserver upp 1.5GB av den platsen.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Diverser prog, dvd filmer, musik, en jävulst massa bilder samt tillfälliga filer dvs drivirsar osv...

Täntke bränna men dvd brännare än ju trasig, köpte ny nyss. Det som hände var att alla drivrutiner låg på D:. Eftersom jag kör med intern NIC så behövs det kugghjul till den innan den kan användas. Dessa kugghjul låg ju som sagt på D:. Jag kunde inte komma in på D: för att den ville att jag skulle formatera den. Då kunde jag inte installera NIC:et för att komma ut på nätet för hämta SP2, kunde heller inte installera ett antivirusprog.

Problemet med NIC:et löser sig genom att man har ett fett lager med sådant eftersom man alltid säger "Släng inte, det kan behövas!" :lol:

Då kunde jag hämta SP2, inatallera det, sedan råka trycka på D: och så kom jag åt resten av sakerna... Alla sagor slutar fint! :whoho:
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Det där skulle jag nog kategorisera som "bra att ha av ren bekvämlighet", knappast som "viktig data".

Att en dvd-film försvinner är ju knappast hela världen, den går att köpa på nytt. Att en forskningsrapport man skrivit på under 3 år försvinner är däremot hela världen, då den inte går att köpa.
BJ

Inlägg av BJ »

Om det inte är sånt som man har filmat själv, och gjort dvd-filmer av... :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Nej, självklart att filmerna var mindre viktiga viktiga, men musiken och ännu mer små dokument samt alla bilder
Skriv svar