Fritzells Thereminbygge

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nemas Problemas! Det man "vet" kan man föra vidare så andra får glädje av det. Tycker dessutom det är kul att det är nåt ovanligt på radion har hört nog av värdelöst trams där. Theremin är ju trots allt ett unikt instrument. :)

Just nu hungrar jag bara efter mer :D Synd att begåvninge på musik uteblev annars hade det varit första jag byggt!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En färdigbyggd theremin kan man köpa för ca 2500kr plus frakt från moogmusic. De har också en för 8000.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

..och om man bygger en själv så kan man utan problem plocka bort en nolla från den första summan. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Naturligtvis, men jag menar att Fritzell angav en rätt bra prisbild i radion. :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Skönt det. :)

Kan ni förresten gissa från vilken del av Sverige jag kommer? :)
Ledtråd: uttalet på "Nånstans"

Som nämnt ska anTennen bytas ut samt pedalen skall bytas ut mot antenn pga att skjutpotentiometern brusa alldeles förmycket efter ett tag. Har labbat med LM2907 (Frekvens->Spännings omvandlare) ikväll och fått lite intressanta resultat men inte helt lyckat.

Problemet är att det ligger kvar en liten överlagrad AC-signal på spänningen ut från LM2907 vilket ger lite missljud. Har provat att styra volymen med ett motstånd samt mosfet som potentiometer, även inverternade op med två motkopplade optokopplare över överkopplingsmotståndet, men som sagt det blir missljud. Dessutom verkar undre halvperioden klippas bort nästan direkt i fet-varianten :?

Skall prova en grej till. Lyckas inte det kanske A/D omvandlare samty digital potentiometer kan vara ett alternativ? Eller kanske en VCA som man modifierar så att den går att styra ner under unity-gain.

Passar förresten på att slänga upp auld lang syne. Den är värd att lyssna till. Skulle gärna vilja veta av vem och när den spelades in..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Kan ni förresten gissa från vilken del av Sverige jag kommer?"

Linköping? ..eller kanske tillochmed Västervik? Jag är inne på östgötland iallafall. Drar man ett streck från Göteborg till Linköping så tror jag att du finns (eller är uppväxt) nånstans kring det strecket iallafall. :)

edit: Bra version av Auld lang syne! Snyggt stråk-arr dessutom.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Ledtråd: uttalet på "Nånstans"
Uttalet på "Nånstans" lär variera kraftigt genom landet, jämför skånska och norrländska.... :)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Har för mig att du bor strax utanför Skövde. Men jag har ingen aning om du kommer "darifrå" :roll:

edit: Tibro?
Senast redigerad av Jim_the_one 12 maj 2007, 09:40:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Drar man ett streck från Göteborg till Linköping så tror jag att du finns (eller är uppväxt) nånstans kring det strecket iallafall.
Stämmde faktiskt väldigt bra. :)

Jim_the_one träffade dock närmast.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Tibro ja! Min fru känner en som kommer från Tibro, och hon vet vem Fritzell är!! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Drar man ett streck från Göteborg till Linköping så tror jag att du finns (eller är uppväxt) nånstans kring det strecket iallafall."

"Stämmde faktiskt väldigt bra."

Japp. Siktade bara fel med ca 4 mil fågelvägen. :D

Kunde inte låta bli tillfället att få göra en "Efterlyst-grafik" :)

Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:D

Klockren avatar Housepainter förresten!

edit: Har uppfunnit en liten VCA nu som kommer användas till Velocitystyrningen. Känndes som om jag hade provat alla möjliga alternativ men plötsligt :idea:

Schemat avslöjas lite senare.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Tjing!

Har råkat *host* fått tag på den dokumentärfilmen vi snackade om för en liten stund sedan, har bara sett 20 minuter av den och den verkar riktigt bra! Handlar lite om en kvinna som verkar vara någon form av hustru till uppfinnaren, ganska mycket gamla inspelningar från konserter...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Aha!! Coolt. Skulle gärna vilja *host* ..låna den av dig vid något tillfälle. :)

Är det en svart kvinna? Leon Theremin var väl gift med en svart kvinna om jag inte förstått fel.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har förresten en dokumentär om Jean Michael Jarre där han är i ryssland och provspelar ryska *gamla* synthar (bl.a en theremin förstås) och intervjuar lite folk om dem.

Ska se om jag hittar bandet...
Skriv svar