Spänningsreferens för ADC från AC källa
- grapetonix
Spänningsreferens för ADC från AC källa
Hur skapar jag bäst en spänningsreferens (topp) för en ADC som motsvarar en del av toppspänningen som en likriktad AC källa ger ifrån sig?
Varför säger jag "en del" kanske ni undrar? AC källan fluxar likriktad från 0-16 volt, jag vill att detta ska "motsvaras" av 0-5 volts matning in i ADC:n eftersom den inte klarar mera.
Har prövat med likriktarkoppling följt med kondensatorer och sen splittat spänningen över dessa med (högohmiga) motstånd, tyvärr skiter sig detta på olika sätt. Jag måste ha tillräckligt med kräm för att driva ingångarna på ADC'n (handlar om storleksordningen 1mA) utan att referensen fladdrar FÖR mycket. Jag har dock inga enorma krav utan 8-bitars ADC +/- ett par LSB duger gott.
Tycker ni att jag har förklarat dåligt så säg det, jag kan komma med bilder osv. Någon av er kanske vet en specifik metod för just detta?
Tack på förhand
//Gr@pe
Varför säger jag "en del" kanske ni undrar? AC källan fluxar likriktad från 0-16 volt, jag vill att detta ska "motsvaras" av 0-5 volts matning in i ADC:n eftersom den inte klarar mera.
Har prövat med likriktarkoppling följt med kondensatorer och sen splittat spänningen över dessa med (högohmiga) motstånd, tyvärr skiter sig detta på olika sätt. Jag måste ha tillräckligt med kräm för att driva ingångarna på ADC'n (handlar om storleksordningen 1mA) utan att referensen fladdrar FÖR mycket. Jag har dock inga enorma krav utan 8-bitars ADC +/- ett par LSB duger gott.
Tycker ni att jag har förklarat dåligt så säg det, jag kan komma med bilder osv. Någon av er kanske vet en specifik metod för just detta?
Tack på förhand
//Gr@pe
- grapetonix
- EagleSpirit
- Kontakt:
- EagleSpirit
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Har läs på lite nu, din lärare har rätt. http://encyclopedia.thefreedictionary.c ... 0amplifierEagleSpirit skrev:hmm, kanske det. En lärare sa till oss att det absolut inte går att få under 1 gångers förstärkning.
Det verkar som om att i non-inverting mode så måste förstärkningen vara unity eller större, dvs minst 1. [ Vout = Vin (1 + R2 / R1) ]

I inverterande mode så går det däremot bra att köra med förstärkingar under -1, dvs dämpning. [ Vout = −Vin (Rf / Rin) ]

Och i detta fallet så vill man nog köra non-inverting, så signalen måste dämpas innan opampen.