Spänningsreferens för ADC från AC källa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grapetonix

Spänningsreferens för ADC från AC källa

Inlägg av grapetonix »

Hur skapar jag bäst en spänningsreferens (topp) för en ADC som motsvarar en del av toppspänningen som en likriktad AC källa ger ifrån sig?

Varför säger jag "en del" kanske ni undrar? AC källan fluxar likriktad från 0-16 volt, jag vill att detta ska "motsvaras" av 0-5 volts matning in i ADC:n eftersom den inte klarar mera.

Har prövat med likriktarkoppling följt med kondensatorer och sen splittat spänningen över dessa med (högohmiga) motstånd, tyvärr skiter sig detta på olika sätt. Jag måste ha tillräckligt med kräm för att driva ingångarna på ADC'n (handlar om storleksordningen 1mA) utan att referensen fladdrar FÖR mycket. Jag har dock inga enorma krav utan 8-bitars ADC +/- ett par LSB duger gott.

Tycker ni att jag har förklarat dåligt så säg det, jag kan komma med bilder osv. Någon av er kanske vet en specifik metod för just detta?

Tack på förhand

//Gr@pe
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En op-amp med unity gain som buffrar utgången från spänningsdelaren kanske. Då kan ADC'n dra hur mycket ström den vill utan att påverka peak-kondingen eller spänningsdelaren.

Egentligen skulle du kunna hoppa över spänningsdelaren om du sätter op-ampen till multiplicera inspänningen med typ 0.3 .
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

En synnerligen god ide!

Jag tänkte inte på operationsförstärkare som buffer, måste vara lite trött :shock:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hur gör man för att förstärka 0,3 med op-amp? Har väldigt dålig koll på op-ampar.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Byter plats på motsånden i en x3-kopping?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, kanske det. En lärare sa till oss att det absolut inte går att få under 1 gångers förstärkning.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> EagleSpirit

Isåfall skulle de ju tappa ganska många funktioner i ett nafs, såsom den som behövs här. Jag tycker det verkar skum tom de inte kunne förstärka med <1. (Kan inget om OPs, nej... :oops: )
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

EagleSpirit skrev:hmm, kanske det. En lärare sa till oss att det absolut inte går att få under 1 gångers förstärkning.
Har läs på lite nu, din lärare har rätt. http://encyclopedia.thefreedictionary.c ... 0amplifier

Det verkar som om att i non-inverting mode så måste förstärkningen vara unity eller större, dvs minst 1. [ Vout = Vin (1 + R2 / R1) ]
Bild

I inverterande mode så går det däremot bra att köra med förstärkingar under -1, dvs dämpning. [ Vout = −Vin (Rf / Rin) ]
Bild

Och i detta fallet så vill man nog köra non-inverting, så signalen måste dämpas innan opampen.
Skriv svar