Äventyr med RTC, uP och ledmatriser :)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Rymdninja

Äventyr med RTC, uP och ledmatriser :)

Inlägg av Rymdninja »

Hejsan!
Jag har en liten ide till ett projekt jag tror att jag skall göra.
Det är en klocka (wow...) som baseras på maxim/dallas RealTimeClock ds12885 och en microprocessor (avr eller pic, ej fastställt). Som display skall jag ha 4 st led matriser 5x7.
Min tanke är att den skall visa tiden så klart, men med jämna mellan rum skall datum visas. Det skall kanske skrollas in snyggt på något roligt sätt. Man skall även kunna visa datum med en "knapp".

Jag har inte löst några detaljer ännu men de problem jag skulle kunna tänka mig är väl hur man enklast ställer klockan. Dock tror jag inte att det är ett svårt problem eftersom det är ett snyggt och enkelt interface mot RTCn....

Feedback och ideer är välkomna :)

Peace
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Låter som ett mycket vettigt projekt :D

Jag har precis köpt (!) en DS1307 för att bygga en egen klocka, så fort jag får lite tid åt det. Nu i efterhend ser jag att DS12885 verkar ha fler kuliga funktioner.

Jag kan bara rekommendera dig att laborera med en modul i taget, så att du inte börjar med alltihop samtidigt så det blir en stor gröt bara.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

mmm...jo det får bli en del i taget...skall väl börja lite smått med kommunikationen mellan processorn och RTCn.
Du kan väl hålla oss up-to-date med ditt klockprojekt så kan vi få se. Tror att du har lite mera erfarnhetspoäng än mig i elektronik så jag kan behöva smygkika lite kanske...

peace
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

har fått tag på ett antal RTCer. Jag beställde några från maxim till ett projekt jag håller på med men den var inte vad jag behövde. Istället hittade jag några på kort jag fick från jobbet. Det handlar om ds1305 och jag tycker de verkar väldigt lovande. Lätta att styra och 2st interrupt utgångar. Funkar med SPI eller vanlig 3-wire kommunikation.

Heh, nu blev man nästan sugen att koppla upp den idag :) Ett problem är att det är ytmonterade som sitter på ett kretskort :(
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ojdå, mycket RCT på G här :)

Vi borde kanske hålla den här tråden i liv för att dela med oss av våra erfarenheter då, nu när det är flera som tänk försöka samtidigt...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

mitt bygge började stabilt. Har ingen varmluftpistol och orkade verkligen inte vänta tills imorrn så jag tog fram lödpennan, lödtenn och skruvmejsel. Började lite försiktigt men så kom mer och mer kraft in i spelet. Till slut råkade man ta bort ett hörn av kretsen och några ben vek sig. Tänkte iaf testa och se om den av någon underlig anledning skulle fungera, men så kom jag på att det nog är jättejobbigt att löda på kablar på en 20 pinnars TSSOP :D Förhoppningsvis kommer jag med bättre resultat någon annan dag :?
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

själv har jag varit upptagen med jobb hela veckan..och kommer vara det i morrn också (why God, why...) ;).....
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Rymdninja

Tänk vad många RTC och µC du kan köpa sen!! :roll:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ok, har fått igång fräsen i skolan och kan nu göra kretskort lite lättare och helt gratis. Gjorde ett litet kort för min RTC krets och har nu försökt se om den funkar. Tyvärr får jag inte ut det jag vill ha. När jag tar emot får jag osammanhängande information med ett någorlunda mönster. Jag vet inte om det är läsningen som går fel eller om det är initieringen av kretsen. Ivf är jag på gång. Måste få igång den senast måndag eller nåt :?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> EagleSpirit

Jag har samma problem som du. Jag avläser bara till synes random data från RTCn :wall:
Ska väl också börja felsöka en vacker dag... :roll:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

nu har jag jobbat lite på det här och ändrat koden lite överallt och nu får jag äntligen ut en tid från kretsen. Jag kan programmera den med vilken tid som helst och sedan läsa av den... men det är ett stort problem. Den räknar inte i vanliga sekunder utan varje sekund tar 8 sekunder. Detta är ju ett enormt stort problem eftersom jag ska använda det som klocka.

"larmet" funkar inte heller för den delen

men det går framåt
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

nu blir jag arg, klockan räknar fortfarande helt fel. Den räknar tydligen en sekund var 10:e sekund. Tänkte först att det var min omvandling som var fel, men så tänkte jag efter, RTCn ska ju inte kunna räkna till 400 sekunder som den ju egentligen visade när det stod 40, alltså var 100e sekund så ökade den siffra som borde vara 10-tals sekund. Nu efter 20 minuter visar den 02:02, vilket även betyder att den går lite fel men det är oviktigt just nu. Har inte den blekaste vad som skulle kunna vara fel faktiskt
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har tittat i databladen för dessa kretsar och lastkapacitansen i kristallen är tydligen viktig.
Vilken lastkapacitans har du?

DS1302 = 6pF
DS1305 = 6pF
DS1307 = 12.5pF
DS1602 = 6pF
DS1685 = 6pF eller 12.5pF
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag får ju inte heller igång min DS1307 :(

>> Chribbe76

Jag blir konfunderad när jag läser i databladet för DS1307. Där finner jag följande:

"The DS1307 uses an external 32.768kHz crystal. The oscillator circuit does not require any external resistors or capacitors to operate."

Vidare läser jag:
"Connections for Standard 32.768kHz Quartz Crystal. The internal oscillator circuitry is designed for operation with a crystal having a specified load capacitance (CL) of 12.5pF."

Vad jag förstått ska man alltid ha kondingar till vanliga kristaller, men vad är det som menas med första citatet isåfall?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Lastkapacitansen är nog inbyggd i kristallen.
Kondingarna som man kopplar till Gnd kan ju vara inbyggda i kretsen så därför behövs inga.

Hmm.. Nu blir jag oxå konfunderad.
Om man tittar på den här kristallen 74-530-04 så står det på startsidan att lastkapacitansen är 12.5pF men i databladet står det 6pF-15pF
Om det nu är så viktigt med lastkapacitansen så kan ju inte toleransen vara så stor?!

Experthjälp tack!
Skriv svar