"Electronic Projects for Musicians"?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ucadv

"Electronic Projects for Musicians"?

Inlägg av ucadv »

Har nån av er läst "Electronic Projects for Musicians" av Craig Anderton?

Jag letar efter en bok som förklarar hur saker och ting fungerar. Kan den har boken vara något för mig?

/uc
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har inte läst den, men Craig Anderton är bra, både som musiker och elektronikkonstruktör. Hans scheman brukar vara riktigt bra konstruerade samtidigt som han förklarar varje del på ett bra sätt.

Här finns ett exempel. Gammal artikel, men det är bara hårfästet som har ändrats. :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Den är bra!
Jag kan även rekommendera bygg/användarmanualen till Formant modulsynthesizer, den lärde mig alla grunderna och jag lyckades bygga ett modular med 15 moduler som funkar än idag, mer än 10 år senare!

Den finns här:
http://rubidium.dyndns.org/cag/
klicka dig fram på "synthesizers" "Elektor"
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

tack jimmy och dar303,

Rubidium sajten innehåller mycket skoj!

ang boken, enligt kommentarerna på amazon.com innehåller boken mest ritningar och väldigt lite förklarning. jag ska nog leta vidare efter en bok som förklarar designen lite mer.

PS, http://runoffgroove.com är en annan bra sajt
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

För att förstå hur saker funkar ska du nog läsa kretsteori. En bok som gör att man fattar det mesta här i världen är Signaler och System av Anders Svärdström.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Manualen till formant förklarar allt på ett mycket basic sätt så att du till och med kan modda kretsarna efter att ha läst den!
Skriv svar