Räkna på detta kopplingsschema?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Rocky_AL

Räkna på detta kopplingsschema?

Inlägg av Rocky_AL »

Som rubriken lyder, hur skall man räkna på detta kopplingsschema? (finns nedan)
Det är alltså en 2 - 4 decoder kopplad till någon signalgivare (typ PIC)
Jag förstår att R2 och R3 beror helt på transistor och lysdiod så detta behöver jag inte hjälp med, men hur är det med R1 och R4?
Behövs R1 över huvud taget?

R4 är mitt största problem att förstå. Säg att signalerna kommer från en PIC som drivs på +5,3V, alltså kommer signalen vara på 5,3 - 0,7 = 4,6V, 25mA.
Decoderns datablad finns här:
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/cd74ac139.pdf
Vad bör R4 vara?
En annan fråga jag har är, vilken spänning ger decoder på sina utgångar (Y0 - Y3)? Samma som matningsspänningen? Säkert en jätteenkel fråga men är man nybörjare så är man. :D

Kopplingsschema:
http://img228.imageshack.us/my.php?imag ... 139kb6.jpg

Mycket tacksam för svar.
Senast redigerad av Rocky_AL 8 maj 2007, 00:09:25, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

R1 behövs ej om du har en stabil matningsspänning! Kretsen tål upp till 6V max rating. Avkoppla däremot med en konding ca. 0,1uF till gnd.
Utgångarna klarar 24mA, behöver du verkligen transistorerna? Beror det isåfall på att du överskrider kretsens totala effektförlust?

R4 förstår jag ej heller vad du får 25mA i ingångsström? Klarar isåfall PIC att driva det? Normalt kan du driva ingången upp till Vcc utan problem. Här står bara ett minvärde på Vih normalt finns ett maxvärde också. Hittar ingen ingångsström heller (normalt väldigt låg). Kanske för sent på kvällen nu!
Edit: mellanslag
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Jag kanske var otydlig, men det jag menade var att en PIC som mest klarar att ge ut 25mA och eftersom PICen drivs på 5,3V så kommer den att ge ut ca 4,6V på sin outputpinne som går in i decodern. Om jag inte har något motstånd mellan PICen och decodern så kortsluts väl mer eller mindre PICens outputpinne mot jord och allt går sönder, eller? Antagligen är jag helt ute och cyklar här så rätta mig gärna!

Edit: Angående transistorerna så kanske de inte behövs i denna koppling men egentligen så ska större saker drivas (drar mer än 24mA). Detta är en förenkling på vad jag vill göra.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

En sak jag reflekterar över är varför du har R3+LED efter emittern och inte mellan Vcc-Kollektor.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Jag har alltid fått höra att det är bättre om varje lysdiod har sitt eget motstånd istället för att alla delar. Kan ju vara så att det fungerar lika bra som du säger. Men iaf så är det inte det viktiga i sammanhanget. Det jag vill veta är vad decodern get för utspänning (Y0 - Y3) och hur det fungerar att koppla mellan PICen (Signal på kopplingsschemat) och decodern.

Edit: ahhhhhh nu fattar jag vad du menar med R3. Tänkte inte på att bara en lysdiod kan lysa i taget. :wall: Jag borde antagligen inte diskutera detta så tidigt på morgonen :lol:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

På sidan 3 finns det en tabell med spänning beroende på belastning.

In signalerna har antagligen så låg ström att du inte behöver bry dig om det alls. Jag är inte säker men jag fattar det som att det inte går någon ström där alls. Utan det är bara en kapasitans på 50pF. Du kommer inte att märka den.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Nu hittade jag något ännu mer förvirrande :?
När en output på decodern är "low" så ger den ut 24mA MAX 0,36V ??? Hur går det ihop??? Men om pinnen är "high" så sänker det 24mA på MIN 3,94V ?????
Millox

Inlägg av Millox »

Dvs, den garanterar att spänningen är som högst 0,36 V vid låg nivå och som lägst 3,94 när utgången är på hög nivå.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

men vid låg nivå så ger den ut ström och vid hög nivå så sänker den ström. Alla portar hålls vid hög nivå utom den man valt som är låg. Har dom inte blandat ihop hög och låg här känns det som. :?
Som det står i databladet så verkar det vara så att vid låg nivå så ger den ut ström med så låg spänning som möjligt och vid hög nivå så sänker den ström med så hög spänning som möjligt. :? :? :?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Öhhhh.... har du missat att ström går från minus till plus???
Kan det vara där det blir fel?
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Att ström går från minus till plus vet jag. Men när de skriver -24mA så betyder det att decoder ger ut ström? och när de skriver (+)24mA så menar de att den sänker ström?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror att du hänger fast på fel sak: Den GER inte ut ström eller TAR, den medger att man kan sourca/sinka upp till 25mA och fortfarande ha pålitliga nivåer.

Men en nolla refererar ju mot +5V, du kan ju knappast dra 25mA från noll till noll eller hur? Alltså är "worst case" att din belastning sitter mellan VDD och utgången om belastningen är högst vid '0' ut. Alltså kan belastningen dra upp till 25mA om man inte ska överstiga '0'-värdet.

Men +/- beror på vilket håll strömmen går helt enkelt! Om du sätter ditt ett amperémeter med + till utgången på kretsen och - "till resten" och belastar på "alla tänkbara sätt" kommer du att få utläsning på mellan +25mA och -25mA, så enkelt är det.

Om kretsen ger ut '1' och du belastar mot GND flödar strömmen åt ena hållet, om du vändar på det hela flödar den åt andra hållet, vad är problemet?
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Så jag har fattat det hela rätt om jag säger att när en output på decodern är låg så sänker den ström (max 24mA) och när den är hög så ger den ut ström (max 24mA)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Typ
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Är det så bra att koppla ihop alla in- och utgångar och sen ansluta till GND på dekoder 1?

Jag vet inte, men det "känns" inte bra
Skriv svar