Enkel avståndsmätare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, då var vi tillbaka till ruta ett igen då.

Biltemas stora gick ner till 0,2 meter och den andra visserligen 0 - 0,4 meter, men om det skulle funka så får man nog modda ganska mycket.

bengt-re's gick inte heller ner till 0,1 meter, hmm...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det finns en orsak till att de inte mäter närmare. Mäter man "time of flight" medultraljud så måste signalen från sändaren hinna klinga av innan den kan ta emot, speciellt när det bara är en transducer. Det är verkige ingen lång pulsman kan ha för 10+10cm väg. et är helt enkelt tekniskt jättesvårt och Du får nog inse att det inte fins.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK. Vad ska stackars 99nvbjed använda då då? Våjne, våjne. :(
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Den första metoden med IR är beprövad och fungerar, så den tror jag är den bästa.
99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

Just nu lutar det år ultraljudsmätaren som tipsades om tidigare: http://www.robotshop.se/catalog/product ... cts_id=125

Den verkar ha det minsta minimiavståndet hittills.

Det är rätt skönt med en färdig modul också, det skulle kanske bli lite för krångligt att fixa nåt eget med IR, och då måste AVR-en verkligen vara optimerad för att hinna reagera på ljus som färdats 10+10 cm.

De där parkeringsvarnarna är ju precis den princip som vi efterfrågar, synd att de inte hade kortare miniräckvidd.

Vi får se hur lösningen blir, det är ett projet i kursen Inbyggda system som ska redovisas i slutet av maj, så vi har inte så lång tid på oss tyvärr.

Tack för alla förslag förresten!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Byggde en reläväxlare förut som man styrde med handen, med den där ultraljudsbackvarnaren från Kjell&Co, plus en fördröjning så man inte kan växla för ofta.

film http://madmodders.se/temp/rel%e4v%e4xlare.avi
schema http://madmodders.se/temp/rel%e4v%e4xlare.gif
bild http://madmodders.se/temp/rel%e4v%e4xlare.jpg

Kanske nåt att inspireras av...
99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

MadModder: Vad Kjell's ultraljudsensor svår att använda? Den var ju väldigt prisvärd jämfört med modulerna från robot-butikerna. Fördelen med dessa är ju att man får ut en digital signal, hur är det med kjell's? Är det bara en analog signal? Det kan ju iofs vara en fördel då man med lite elektronik kan göra om detta till etta vid ett visst avstånd...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har köppt två st av kjells moduler, jag gillar dem inte alls! Det känns som om de är för simpelt byggda tycker jag...

//Daniel A
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

99nvbjed:En AVR behöver _INTE_ vara särskilt opimerad för att hinna läsa av ljuset. Du slår ju nämligen först på ljuset (Ir-dioden) sen läser du av och först efter det så slår du av ljuset. Om ljuset är modulerat så är det moduleringen du slår av/på(Helst då i läget där dioden är släckt).

Jag gjorde gjorde en "proximity detektor" (som detta ju är) med en 628A(PIC), en fotodiod och en fototransistor. Total kostad c:a 10 kr (exkl processor). Dock är det inte 100% i dagsljus men det är inga IR-lösningar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>...sen läser du av och först efter det så slår du av ljuset.
:?: Jag slår alltid av ljuset innan jag läser av, det funkar utmärkt :)

//Daniel A
99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

v-g, squiz3r > Förklara gärna närmare hur ni gjort, psuedokod eller liknande kanske... Skulle ju vara skönt att hålla kostaden nere :)
Senast redigerad av 99nvbjed 6 maj 2007, 20:35:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>psuedokod
Va e de?? :oops:

Jag börjar med att skicka ut en bärfreqvens (tex. 38kHz) i ca. 600uS. Sedan när jag slutar sända den "går" jag så fort som möjligt o läser av signalen från motagaren. Simpelt :) (Det bör i alla fall vara det, men det är inte alltid det :( )

//Daniel A
99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

Då startar du alltså en timer och mäter hur lång tid det tar innan signalen kommit tillbaka? Vad får man för signal från mottagaren?

while(signalen på PORTA.3 är låg)
if (TIMER1 = 10 sekunder)
Blinka lysdioden
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag körde med en vanlig fototransistor som sagt. Eftersom PIC628A ej har D/A omvandlare så kollade jag först mha komparatormodulen hur lågt "grundljuset" var detta genom att sänka tröskelvärdet succesivt.

När väl detta är gjort är det en enkel fråga om att tända, kolla komparatorn om tröskelvärde överskrids, släcka diod kolla att inte tröskelvärde överskrids. Detta görs 5 gånger och 8 gånger skall det vara 1 i första och 0 i andra för att närvaro skall indikeras.

PSEUDO:

Kod: Markera allt

Sök efter nivån närmast över tröskelvärdet

Repeat
Slå på diod
Kolla om tröskelvärde överskrids
  om SANT öka variabel"Träff" med 1
slå av diod
kolla att tröskelvärde underskrids
  om SANT öka variabel"Träff" med 1
Repetera 5 gånger.

Kontrollera om träff är större än eller lika med 8
Om SANT Du har detekterat närvaro
Om FALSK Du har inte detekterat närvaro.
Säkert inte det bästa sättet men 628 satt i labbplattan så... Man kan säkert köra samma med A/D omvandlaren och där sätta ett tröskelvärde om kanske säg 10 steg som den skall öka då lysdioden är på.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Du skulle ju bara ha en hög eller lågsignal?? Då skickar man ut en freqvens i 600uS om det är något framför så blir utgången på den avstämda motagaren låg, annars fortsätter den vara hög :)

//Daniel A
Skriv svar