Crescendo

Berätta om dina pågående projekt.
danne_linkinpark

Inlägg av danne_linkinpark »

Som nån annan sa innan jag ska nog slänge korten och köpa nya! Är det någon ide ? Man kan väl beställa kort med fördig layout eller, vart? För korten är väldigt gammal?
peter555

Inlägg av peter555 »

Hade det varit en pryl för 100 MHz så kanske det varit ide´ att byta kort. Här håller du på med några ynka kHz så har du inte gjort en helt vansinning layout så borde det gå att få igång. För övrigt var du problemet på spåret förut. Nu är jag ingen expert på LF-förstärkarkonstruktion men några små kondensatorer (10-tal pF) till jord på båda sidorna av biaspoten kanske kan lösa problemet. Eller också blir det sämre då vet du i alla fall vad du ska leta efter.
danne_linkinpark

Ok men det känns som korten går på sista versen för jag har har lagat den massa för kopparn har lossnat.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Skicka skiten till www.ssiworld.com ;)
danne_linkinpark

Inget bra svensk företag?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du alltså designat kretskortslayouten själv till en 250W förstärkare utan att ha gjort sådant arbete tidigare? Det förändrar saken en hel del, där finns masor av misstag man kan göra. Skaffa en färdig layout om det finns och återanvänd de dyra komponenterna. Det är nog den bästa lösningen. Ääven om det hanlar om LF är layouten känslig för jordslingor och direkta designfel så att känsliga delar av kretsearna delar foliebana med effektkretsarna.

Vad skall du för övrigt ha 250W till? Är högtalarna verkligen så tungdrivna? Bygg ett veckat horn istället, stoppa in 1W och Du kommer att behöva hörselskydd i ett normalt rum.
xxargs

Inlägg av xxargs »

:oops:

Har 400 Watt stärkare till mina smackhorn, men sanningen är att man ytters sällan är över en Watt, dels för hörselhälsan med främst för att grannarna dunkar i tak/golv så fort jag kör över 50 mW... dagtid...

har varit över 200 Watt peak 1 gång med dessa horn i ett studentrum för många år sedan och då fick man pip i öronen redan efter några sekunders musik.. (dvs klart över 120 dB...) - det var också då brorsan fick klart för sig att Ryds studentområde inte var helt folktom mitt på sommaren, av kommentarena han fick senare vid skolstarten...

---

en viktig grej om man bygger horn är att förstärkarna som ansluts måste ha låg egenbrus - låg och medelklassförstärkare i nära 3-siffrig effektklass till lågpris från typ SIBA/ONOFF kan fanimig överrösta en fläktkyld standard-PC i brus om sagda förstärkaren kopplas tilll ett par högkänsliga horn
danne_linkinpark

Ja jag har gjort korten själv det kanske vorre ide att beställa nya? Med tjockare koppar? Ny förstärkardel ne jag gillar ljudet jätte mycket i förstärkaren 8)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kan man få se en bild på kretskortet?

Att göra en bra kretskortslayout för en generell återkopplad effektförstärkare, speciellt med FET-utgångssteg, kräver en hel del kunskap och erfarenhet. En dålig layout kan garanterat ställa till det med brus, självsvägningar etc.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Kollade på och fick demonstrerat en riktig förstärkare.
Detta var häftigt, 13kW= 2*6.5kW. :shock: :D :D :D
Passar i vanligt 19" rack och vägde (vad jag minns) 11kg.
Byggd i Kungsbacka. Blev riktigt sugen på att köpa ett rack.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Fräänt.. Nån aning om vad det kan vara för nätdel i den? Gissar väl på nån fet primärswitchad sak..
danne_linkinpark

Ok men får väl beställa nya kort med bättre koppar men var? Måste man rita upp det på cad eller hur gör man?
När du talar om förstärkaren som var byggd i kungsbacka pratar du om labb gruppen då?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Tänker du någonsin lyda de råd du får och visa upp en bild på det?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nepp de tänker han inte.
Ok men får väl beställa nya kort med bättre koppar men var?
Bättre koppar löser inte dina problem...

:roll:
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Men själva layouten var väl tagen från Allt om elektronik så den har du väl inte gjort själv?
Skriv svar