Crescendo
-
Hade det varit en pryl för 100 MHz så kanske det varit ide´ att byta kort. Här håller du på med några ynka kHz så har du inte gjort en helt vansinning layout så borde det gå att få igång. För övrigt var du problemet på spåret förut. Nu är jag ingen expert på LF-förstärkarkonstruktion men några små kondensatorer (10-tal pF) till jord på båda sidorna av biaspoten kanske kan lösa problemet. Eller också blir det sämre då vet du i alla fall vad du ska leta efter.
-
-
Har Du alltså designat kretskortslayouten själv till en 250W förstärkare utan att ha gjort sådant arbete tidigare? Det förändrar saken en hel del, där finns masor av misstag man kan göra. Skaffa en färdig layout om det finns och återanvänd de dyra komponenterna. Det är nog den bästa lösningen. Ääven om det hanlar om LF är layouten känslig för jordslingor och direkta designfel så att känsliga delar av kretsearna delar foliebana med effektkretsarna.
Vad skall du för övrigt ha 250W till? Är högtalarna verkligen så tungdrivna? Bygg ett veckat horn istället, stoppa in 1W och Du kommer att behöva hörselskydd i ett normalt rum.
Vad skall du för övrigt ha 250W till? Är högtalarna verkligen så tungdrivna? Bygg ett veckat horn istället, stoppa in 1W och Du kommer att behöva hörselskydd i ett normalt rum.

Har 400 Watt stärkare till mina smackhorn, men sanningen är att man ytters sällan är över en Watt, dels för hörselhälsan med främst för att grannarna dunkar i tak/golv så fort jag kör över 50 mW... dagtid...
har varit över 200 Watt peak 1 gång med dessa horn i ett studentrum för många år sedan och då fick man pip i öronen redan efter några sekunders musik.. (dvs klart över 120 dB...) - det var också då brorsan fick klart för sig att Ryds studentområde inte var helt folktom mitt på sommaren, av kommentarena han fick senare vid skolstarten...
---
en viktig grej om man bygger horn är att förstärkarna som ansluts måste ha låg egenbrus - låg och medelklassförstärkare i nära 3-siffrig effektklass till lågpris från typ SIBA/ONOFF kan fanimig överrösta en fläktkyld standard-PC i brus om sagda förstärkaren kopplas tilll ett par högkänsliga horn
-
-