Newbie - bil, led, fläkt
Newbie - bil, led, fläkt
Hej!
Jag är väldigt grön på elektronik men tänkte iaf ge mig i kast med att bygga några smågrejer till min bil.
Först och främst, ska sätta in några diodrar och jag har hittat billiga såna på lsdiodes.com. Har fattat att man måste ha motstånd och räknat fram följande(mot bilens 12v):
Små led(blå & vit), 3.3 v, 20ma = 470 ohms motstånd
Stora led(blå), 3.6 v, 20ma = 430 ohms motstånd
Detta stämmer va?
Sen så skulle jag vilja bygga ett litet fusklarm och har tänkt att jag ska köpa en rackare för 19 spänn på biltema och men problemet är ju att dioden är i fel färg och att den blinkar för fort. Har fått fram att det tydligen sitter "självblinkande" diodrar i dom och därför måste man göra nån liten störr modd om man ska byta diod...
Är det nån som har lust att förklara väldigt grundligt hur man får en diod att blinka?
Sist men inte minst, har lite problem på hösten med imma på bakrutan och hade en tanke att man skulle kunna köra in processorfläktar i hatthyllan för dom är ju platta och bra. Min undran där dock, blåser dom ordentligt? Några tips på fläktar? (Kör bärbar själv så det är lite svårt att testa...)
Tack på förhand!
Jag är väldigt grön på elektronik men tänkte iaf ge mig i kast med att bygga några smågrejer till min bil.
Först och främst, ska sätta in några diodrar och jag har hittat billiga såna på lsdiodes.com. Har fattat att man måste ha motstånd och räknat fram följande(mot bilens 12v):
Små led(blå & vit), 3.3 v, 20ma = 470 ohms motstånd
Stora led(blå), 3.6 v, 20ma = 430 ohms motstånd
Detta stämmer va?
Sen så skulle jag vilja bygga ett litet fusklarm och har tänkt att jag ska köpa en rackare för 19 spänn på biltema och men problemet är ju att dioden är i fel färg och att den blinkar för fort. Har fått fram att det tydligen sitter "självblinkande" diodrar i dom och därför måste man göra nån liten störr modd om man ska byta diod...
Är det nån som har lust att förklara väldigt grundligt hur man får en diod att blinka?
Sist men inte minst, har lite problem på hösten med imma på bakrutan och hade en tanke att man skulle kunna köra in processorfläktar i hatthyllan för dom är ju platta och bra. Min undran där dock, blåser dom ordentligt? Några tips på fläktar? (Kör bärbar själv så det är lite svårt att testa...)
Tack på förhand!
Motstånden till dioderna ser bra ut.
För att blinka med en lysdiod är det enklast att använda sig av en 555 timer tycker jag.
Då behöver man bara två motstånd och en kondensator utöver ic-kretsen. Sen kan man byta ut det ena motståndet mot en trimpotentiometer för att enkelt kunna ändra blinkhastigheten.
Här är en sida som beskriver 555 timers grundligt.
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html
Skulle nog rekomendera att du köper dig en 120mm chassifläkt isåfall, de blåser rejält och låter inte allt för mycket..
För att blinka med en lysdiod är det enklast att använda sig av en 555 timer tycker jag.
Då behöver man bara två motstånd och en kondensator utöver ic-kretsen. Sen kan man byta ut det ena motståndet mot en trimpotentiometer för att enkelt kunna ändra blinkhastigheten.
Här är en sida som beskriver 555 timers grundligt.
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html
Skulle nog rekomendera att du köper dig en 120mm chassifläkt isåfall, de blåser rejält och låter inte allt för mycket..
Tack för svaren!
Var ju inte så lätt som jag hade hoppats på... Har studerat länken men har några frågetecken som jag gärna skulle vilja ha hjälp med:
Har kommit fram till följande utifrån de numrerade "pinnarna" på 555-kretsen.
- 1.Jord och minuspolen från dioden ska gå ihop till karossen(jord).
- 8.VCC ska ha plus 12v in.
- 3.Output -> motstånd -> diod(+).
- 4.Reset ska gå vart? Ingenstans?
- 2.Trigger ska gå vart? Ingenstans?
Okej, nu till det lite mer kluriga.
Från 12v -> motstånd -> 6.Threshold -> 7.Discharge -> Kondensator -> Jord
Korrekt?
Sen om den ska vara reglerbar så byter jag bara ut motståndet vid 3.Output mot en trimpotentiometer?
Som sagt, blåbär som man är så undrar jag också vad jag ska ha för motstånd samt kondensator?
Virr3: Jadu, verkar ju vara hugget som stucket... fördelen som jag såg med lsdiods var att man kunde köpa mindre antal då jag inte behöver så många samt att dom också sålde motstånd.
Var ju inte så lätt som jag hade hoppats på... Har studerat länken men har några frågetecken som jag gärna skulle vilja ha hjälp med:
Har kommit fram till följande utifrån de numrerade "pinnarna" på 555-kretsen.
- 1.Jord och minuspolen från dioden ska gå ihop till karossen(jord).
- 8.VCC ska ha plus 12v in.
- 3.Output -> motstånd -> diod(+).
- 4.Reset ska gå vart? Ingenstans?
- 2.Trigger ska gå vart? Ingenstans?
Okej, nu till det lite mer kluriga.
Från 12v -> motstånd -> 6.Threshold -> 7.Discharge -> Kondensator -> Jord
Korrekt?
Sen om den ska vara reglerbar så byter jag bara ut motståndet vid 3.Output mot en trimpotentiometer?
Som sagt, blåbär som man är så undrar jag också vad jag ska ha för motstånd samt kondensator?
Virr3: Jadu, verkar ju vara hugget som stucket... fördelen som jag såg med lsdiods var att man kunde köpa mindre antal då jag inte behöver så många samt att dom också sålde motstånd.
http://freespace.virgin.net/matt.waite/ ... nouts/555/
Där finns en javascript kalkylator för vilka värden man ska ha för att uppnå de frekvenserna man vill ha..
skriv in lite värden och tryck compute så får du upp frekvensen..
Där finns en javascript kalkylator för vilka värden man ska ha för att uppnå de frekvenserna man vill ha..
skriv in lite värden och tryck compute så får du upp frekvensen..