sterio bygge
Det man kan räkna på med högtalarna och stegen är vad dom kan lämna RMS = Medeleffekt.
Om du driver det med laddare OCH batteri så tar batteriet alla strömtoppar så kommer det gå jättefint att köra på fullt, eftersom det är bara i strömtopparna som slutstegen kastar ut 250w + 180w.
Skulle väl tro att om du verkligen planerar att hålla Absolut maxvolym konstant så kommer du behöva tillföra runt 25A, men på absolut max så mår varken stegen eller högtalarna bra... steg som pressas till gränsen distar, detsamma gör högtalare, ligger du bara på 90% av volymen så drar det hela nog bara 10A (eftersom det mesta går åt på dom sista decibelen) och ljudet blir bättre, fast inte riktigt lika högt.
Om du driver det med laddare OCH batteri så tar batteriet alla strömtoppar så kommer det gå jättefint att köra på fullt, eftersom det är bara i strömtopparna som slutstegen kastar ut 250w + 180w.
Skulle väl tro att om du verkligen planerar att hålla Absolut maxvolym konstant så kommer du behöva tillföra runt 25A, men på absolut max så mår varken stegen eller högtalarna bra... steg som pressas till gränsen distar, detsamma gör högtalare, ligger du bara på 90% av volymen så drar det hela nog bara 10A (eftersom det mesta går åt på dom sista decibelen) och ljudet blir bättre, fast inte riktigt lika högt.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Dom här kommersiella rms-betekningarna gör ju inte mycket klockare. Först rms och medelvärde är absolut inte samma sak. Se RootMeanSqaure, root = roten, mean = medelvärde, square = kvadraten. Man får väl anta som Meduza säger att beteckningarna menar medelvärde. Att ange effekt i riktiga rms är ju helt orelevant.
Frågan är vid vilken distrotion man anger effekten vid. Kanske är det så illa att den mäts med fyrkantsvåg och då kan man absolut säga att slutsteget kommer att dra mycket mindre än innan påstått. Öppnade själv upp ett billigt bilslutsteg häromdan som hade beteckningen 200W. I slutsteget hittade jag en TDA-krets på 8W vid 10% distrotion!
EDIT:
Själv håller jag lite smått på med en mobil anläggning. Där har jag 2*40W vid 10% distrotion. Vid fulleffekt har jag räknat ut att anläggningen kommer att ca 7A med alla förluster. Alltså har jag skaffat ett batteri på 7Ah för att kunna köra knappt 10 timmar. Batteriet kommer bli sämre med tiden men 5 timmar duger gått för mig.
Frågan är vid vilken distrotion man anger effekten vid. Kanske är det så illa att den mäts med fyrkantsvåg och då kan man absolut säga att slutsteget kommer att dra mycket mindre än innan påstått. Öppnade själv upp ett billigt bilslutsteg häromdan som hade beteckningen 200W. I slutsteget hittade jag en TDA-krets på 8W vid 10% distrotion!
EDIT:
Själv håller jag lite smått på med en mobil anläggning. Där har jag 2*40W vid 10% distrotion. Vid fulleffekt har jag räknat ut att anläggningen kommer att ca 7A med alla förluster. Alltså har jag skaffat ett batteri på 7Ah för att kunna köra knappt 10 timmar. Batteriet kommer bli sämre med tiden men 5 timmar duger gått för mig.
Nej RMS och medelvärde är inte alls samma sak då RMS (Root mean Square) är det kvadratiska medelvärdet eller effektivvärdet, men ofta är det som anges just ett ungefärligt medelvärde för vad högtalarna tål i medeleffekt under en viss tid.
Nej när jag lyssnar på musik hemma är de inte mer än ett par watt som används, och då har jag ändå riktigt dåliga okänsliga högtalare för tillfället.
Om jag maxade mina slutsteg så skulle jag inte kunna vistas där utan att få ordentliga bestående hörselskador...
Och speciellt billiga bilslutsteg är helt värdelösa på effektangivelser, dom är ofta inte ens i närheten vad som står, inte allt för sällan är det typ ILS-ratings (If Lightning Strikes) som inte ligger i närheten av verkligheten då dom vid den effekten typ skulle ge ut 99% dist och kretsen skulle brinna upp efter 1/10 sekund... men den skulle ge 500w för den lilla pulsen
Psynoise: Jag gissar att du menar att du har skaffat ett 70Ah batteri.
Nej när jag lyssnar på musik hemma är de inte mer än ett par watt som används, och då har jag ändå riktigt dåliga okänsliga högtalare för tillfället.
Om jag maxade mina slutsteg så skulle jag inte kunna vistas där utan att få ordentliga bestående hörselskador...
Och speciellt billiga bilslutsteg är helt värdelösa på effektangivelser, dom är ofta inte ens i närheten vad som står, inte allt för sällan är det typ ILS-ratings (If Lightning Strikes) som inte ligger i närheten av verkligheten då dom vid den effekten typ skulle ge ut 99% dist och kretsen skulle brinna upp efter 1/10 sekund... men den skulle ge 500w för den lilla pulsen

Psynoise: Jag gissar att du menar att du har skaffat ett 70Ah batteri.
13th.Marine skrev:Jimmy: Volym, musik, förstärkartyp mm avgör vad det drar =P
Själv skulle jag nog byta ut 'förstärkartyp' mot 'högtalartyp' då högtalarnas verkningsgrad har mer inverkan på strömförbrukningen vid given volym än vilken förstärkare som används - dubbla upplevda ljudvolymen (10 dB) = 10 ggr mer effekt och det är en jäkla skillnad om man går från 1-10 Watt för dansgolvsvolym med bättre känslig högtalare än att behöva gå från 10 - 100 Watt med lågskänsliga (=billiga) högtalare för samma volym
förstärkare - om det är klass AB har ungefär samma verkningsgrad oavsett tillverkare vid full effekt även om det kan skilja lite mera vid tomförbrukning.
tomförbrukning är dock viktigt om avsikten är att spela på ganska låg volym under lång tid på batteri - i pratnivå så handlar det bara om några mW till själva högtalaren och förstärkaren är då den dominerande förbrukaren med alla sina lysande och blinkande displayer som de brukar ha numera.
Jag håller på med sånt här ibland och ofta vill man spela högt utomhus för många människor utan att förlora basen. Det skulle vara mycket intressant att samarbeta med någon högtalar och förstärkarkunnig människa och designa ett lättdrivet energisnålt litet PA för utomhusbruk/parkfester.
Jag har kört "brute force"-metoden hittils, 110Ah gelcell deepcycle batteri, bilsteg och stora högtalare alternativt 12 till 230 inverterare och ett mindre Yamaha aktivt fullrangesystem. Inte effektivt för 5 öre men jag har ändå spelat tokmusik i 10 timmar, mycket beroende på att batteriet är så groteskt. Jag toppade nog 50A ett tag, var tvungen att säkra upp för att klara topparna.
Jag brukar köra med lägre volym/energiförbrukning tidigt på dagen när folk grillar och hänger för att sedan avsluta med fullt ös så att högtalarkonerna flyger all världens väg och de brända säkringarna står som spön i backen på natten när folk vill dansa! :)
Jag har kört "brute force"-metoden hittils, 110Ah gelcell deepcycle batteri, bilsteg och stora högtalare alternativt 12 till 230 inverterare och ett mindre Yamaha aktivt fullrangesystem. Inte effektivt för 5 öre men jag har ändå spelat tokmusik i 10 timmar, mycket beroende på att batteriet är så groteskt. Jag toppade nog 50A ett tag, var tvungen att säkra upp för att klara topparna.
Jag brukar köra med lägre volym/energiförbrukning tidigt på dagen när folk grillar och hänger för att sedan avsluta med fullt ös så att högtalarkonerna flyger all världens väg och de brända säkringarna står som spön i backen på natten när folk vill dansa! :)
dar303: En ide är att använda massa små högtalare som är parallelkopplade för att slipa slutsteg med step-up för spänningsmatningen. Pluset blir att man klarar sig med 12V/24V helavägen, och slipper step-up som gör att man tappar verkningsgrad.
Vet inte hur ett kraftigt bilslutsteg brukar vara konstruerat. Gissar mig till att man använder någon slags step-up matning för klass-H eller klass-D.
Vet inte hur ett kraftigt bilslutsteg brukar vara konstruerat. Gissar mig till att man använder någon slags step-up matning för klass-H eller klass-D.
Av ditt nick att dömma så antar jag att du också vill ha rejält med bas på dina fester! Jag håller på med dub, electro, techno, grime, dubstep/breakstep, drumnbass mm och då krävs det tryck i basen vilket är lite svårt att få med många små tror jag.
Man skulle ju kunna använda ett litet elverk och vanligt PA men jag försöker vara lite miljövänlig (ja, jag vet att elen i väggen inte alltid är "ren") och stör mig dessutom lite på generatorljud.
Finns det små dieselelverk så kunde man ju köra ett sådant på rapsolja eller gammal frityrolja...
Man skulle ju kunna använda ett litet elverk och vanligt PA men jag försöker vara lite miljövänlig (ja, jag vet att elen i väggen inte alltid är "ren") och stör mig dessutom lite på generatorljud.
Finns det små dieselelverk så kunde man ju köra ett sådant på rapsolja eller gammal frityrolja...
Ja, effekten dubblas vid en ökning med 3 dB. Men det krävs en ökning med 10 dB för att det ska uppfattas som dubbelt så starkt.
Källa: http://www.phys.unsw.edu.au/jw/dB.htmlExperimentally it was found that a 10 dB increase in sound level corresponds approximately to a perceived doubling of loudness.