Projektarbete: Godisautomat (nybörjare)

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Smoothmachines:CASH kortet hade ju varit optimalt för automathandel men det gick ju i graven pga bankernas sug efter pengar. Samma sak gäller nog att pynta Cola/Jolt/Dr. Pepper/godis i en automat den skulle kosta 5 kr mer bara för att banken skall ha sitt. :? Annars tror jag det skulle finnas allaredan.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Det är inte att betrakta som en spelautomat bara för att den ger pengar tillbaks. Det finns inga regler som säger att man inte får ha en spelautomat privat eller att man skulle få ha den. Spelautomater som ställs ut på allmän plats behöver tillstånd. Men vendingmachines behöver det inte.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Var går gränsen för spelautomat?
Så fort man kan vinna pengar? Eller när man kan göra profit på det?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Här, kolla själv, GeekJoan
Spelautomater får INTE innehas ens privat utan tillstånd

http://www.lotteriinsp.se/lott_template ... __796.aspx

Däremot får man inneha förströelseautomater för privat bruk.
Datorer och gameboy anses också vara förströelseautomater altså får man inte låta dessa vara tillgängliga för allmännheten utan tillstånd.

Det var ju detta som var uppe på tapeten i tidningar osv för något år sedan för att SideWalk express hade satt upp ett internetcafé.

Finns en lag som säger att en lottförsäljningsautomat inte får innehålla elektroniskt minne eller slumpvalsgenerator:

Kod: Markera allt

4 § Med egentligt lotteri avses i denna lag ett sådant lotteri som
anges i 3 § andra stycket 1 och 2 med undantag för vadhållning i
samband med hästtävling och sådan vadhållning i samband med
idrottstävling som bedrivs i mer än en kommun.

Med lottförsäljningsautomat avses en automat som inte är utrustad
med en slumpvalsgenerator eller ett elektroniskt minne och som efter
betalning förser deltagaren med en lottsedel som antingen är en
vinstlott eller en nitlott. Lag (1996:1168).
Senast redigerad av sebastiannielsen 1 maj 2007, 16:46:35, redigerad totalt 2 gånger.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Jag gillar det sistnämda
Får man delta i otillåtna eller utländska lotterier?

Ja!

Lotterilagen innehåller inget förbud mot deltagande i lotterier.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

v-g, jag tänkte på en mer avancerad försäljning, sånt som jag skrev om, då kan det va värt de 5 spänn banken tar.
Småkiosker som Pressbyrån har ju terminal men att interfacifiera det med vending maskinen via logik, hur svårt kan det vara?
Man kan såklart ha en touch-skärm med ett visa-system via paypal eller så men det är för joxigt, det ska kännas som ett köp, inte bankärenden.(igen...)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sebastian: Du missade en sak:

Med lottförsäljningsautomat avses en automat som inte är utrustad
med en slumpvalsgenerator eller ett elektroniskt minne och som efter betalning förser deltagaren med en lottsedel som antingen är en
vinstlott eller en nitlott.

Alltså gäller inte detta automater där man köper en vara som i detta fall med tablettaskautomaten. Den ger varken vinst eller nit till den som betalar. Istället får man det man förväntade sig. Nämligen varan man betalade för. Ingen lott, ingen tävling och ingen vinst eller nit.
sebastiannielsen
Kontakt:

Jim_The_one: Det ska bli förbjudet inom en snar framtid.

http://www.e24.se/dynamiskt/nyheter/did_13579182.asp

JimmyAndersson: Eftersom det finns en sådan begränsning för lottförsäljningsautomater så finns det säkert en liknande begränsning någon annan stans som gäller för vanliga varuautomater.

Den regeln finns ju där för att man inte ska kunna konvertera en lottförsäljningsautomat till en spelautomat genom att byta ut en programvara.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Hur kan en varuautomat klassas som en lottförsäljningsautomat? Även om någon myndighet skulle ha synpunkter på byggandet och användandet av godisautomat, så vem FAN bryr sig?

Bygg din godisautomat med slumpgenerator och µC om du vill det och skit i vad sebastiannielsen säger!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sebastian:
"Eftersom det finns en sådan begränsning för lottförsäljningsautomater så finns det säkert en liknande begränsning någon annan stans som gäller för vanliga varuautomater."

Frågan är bara varför det skulle finnas sådana begränsningar för varuautomater. Staten har ju inget som helst intresse i att kontrollera hur många varuautomater som finns. Däremot vill de gärna kontrollera lottförsälningen eftersom de själva har stort intresse i försäljningen av spel och lotter. Sedan misstänker jag att spelberoendet och skatteintäckterna är stora orsaker till att lottförsälning är så reglerat. Man har ju inte lika stor chans att utveckla beroende genom att köpa varor... :)

edit:
Det finns inget i reglerna som säger att en varuautomat kan bli klassad som spelautomat, som du skrev tidigare. Så trådskaparen kan lugnt bygga vidare. Jag tror att Sebastian tolkade lagen lite fel. Se mitt förra inlägg. :)
sebastiannielsen
Kontakt:

Vad jag menar är att lottförsäljningsautomater är befriade från tillstånd, men dom har vissa begränsningar för att få kallas för lottförsäljningsautomater.

Men förmodligen har problemet varit att människor har bytt ut programvaran i lottförsäljningsautomater så att dom blir spelmaskiner istället, och därför har man infört den begränsningen.

Vad jag menar är att det kanske finns någon liknande reglering gällande vanliga varuautomater, för att förhindra att folk bara byter ut programvaran i automaten.

Men jag vet inte vilken lag som skulle behandla vanliga varuautomater, och därför kan jag inte leta upp en sådan lag.

---------------
Men jag har ju som jag sa innan mailat lotteriinspektionen förut idag för att kolla upp detta, och så får jag väl svar i veckan.
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Sebbe, vad har detta med den här tråden att göra överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

En varuautomat är en varuautomat, även processorstyrd sådan.
Automaten är bara ett experiment, mer om vending machine teknik!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men vem skulle byta programvara i en varuautomat så den klassas som spelautomat? Och hur skulle det går till?
"Stoppa i 20 spänn så får vi se om det kommer ut en tablettask eller inte. Har du tur får du 10st" :P
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Tror det hade med växelutmatningen att göra.
Den går ju att konfa om så att den spottar ut random mängd pengar.
Skriv svar