sodjan skrev:Allt detta var *så* mycket enklare med en ren PS/2 kommunikation...
*Dett är lite OT men iaf*
Det är ju "ren" PS/2 komunikation. Det är ju så att man har ju tangentbordet som är USB, koppar den till en USB -> PS/2.
Jag har så väl för mig att tangentbord använder Data och Clock så det borde ju inte vara något problem att lyssna av den.
Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Jamen så *SÄG* det då... Då har du absolut ingen nytta av en USB-krets, det blir bara otroligt dyrt. De där "omvandlarna" är inte alls några omvandlare egentligen. Att ansluta ett USB-tangentbord till en PS/2-kontakt är omöjligt. Däremot fattar tangentbordet vinken och byter till PS/2-läge.
Nej, märket at jag inte har någon nytta av den.
Men, det där är när man kör via PS/2. Jag försöker kolla av när man kör tangentbordet via USBn.
Men jag lyckas inte få det att fungera, men på PS/2 har jag inga problem.
Och då blir det tråkiga svaret tyvärr att det nog inte låter sig göras. Som du såg kostar USB-analysatorer många tusen kronor och det är antagligen för en orsak. Ingenting man svänger ihop en eftermiddag vid köksbordet direkt...
Så, när man ska göra detta på ett USB tangentbord så är det bara att köra med en USB->PS/2 converter innan?
Men, jag har sätt folk som gjort med USB, tex http://www.keelog.com/usb_hardware_keylogger.html .
Jag undrar verkligen hur de har gjort.
Om någon vet hur de kan ha tänkas gjort så säg till, måste bara få det att fungera.
Det är antagligen inte konstigare än en mikrokontroller + eventuellt interfacechip som funkar som en usbdevice (tbord) i ena änden, och usb-host (som endast stödjer tangentbord) i andra änden. Oavsett så är det fortfarande inte något du slänger ihop på en eftermiddag. Jag skulle vilja påstå att du ens kommer att ha varit i närheten av att ha skummat igenom alla relevanta delar av USB-standarden på den eftermiddagen (USB är en grymt omfattande standard, särskilt om man ska designa en host).
Jo, har läst i timmar nu om USB men det känns som det aldrig tar slut.
Det är verkligen en VÄLDIGT (med extra betonging på "väldigt") omfattande standard.
Du nämde något om ett "interface chip". Vad är det?
Berätta gärna om du har lust.
En krets som omvandlar USB-signalen till något annat lämpligt. På bilden ser det inte ut som om det finns någon sådan men å andra sidan ser man bara ena sidan.
Seriös användning? Nej, ingen. Det är för att jag ska få bra betyg i Digital Teknik jag gör detta. Då PS/2 varianten tydligen var "för enkel" så går jag också på USB.
Och för att man kan ha lite kul med den om man vill ha kompisens lösenord. Så visst, man kan kalla det spioneri. Det är väll vad den finns till för och att software inte kan hitta den.