CNC fräs i glasfiber

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Jim_the_one

CNC fräs i glasfiber

Inlägg av Jim_the_one »

Den här tråden borde kanske ligga i mekanik delen, men det är ju trots allt bara en ide jag har.

Jo min tanke är att bygga en cncfräs i glasfiber och MDF/HDF vid lite känsligare punkter.

Det kommer att bli en relativt stor portalfräs ungefär som Jojje och Pondus fräs, som för övrigt har inspererat mig väldigt mycket :D

Någon som har lite tankar om detta med att bygga i glasfiber?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glasfiber är inte så bra mot resonanser då det är relativt lätt. Så man måste ta rätt tjockt för att få önskad stabilitet och minska vibrationer.

Man kanske kan fylla med typ betong för att få den rätta tyngden :?:
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Rent spontant så känns det görasketasvårt att plasta en fräs i glasfiber. Det borde väl finnas enklare material. Vad är det som gör att du vill köra med glasfiber?

Det kanske kan gå att bygga av 60 trasiga diskar?
(japp, du kommer att få höra detta läääänge....) :twisted:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vilka delar, och varför, vill du göra i glasfiber?
Det blir iaf inte billigare, och inte stadigare heller.

Våra (POS & Jojje's) fräsar väger väl ca 100kg totalt. Vi valde att inte göra dom så lätta vi kunde, iaf inte i underdelen, den som iaf inte rör på sig. Som ni kan se på min hemmasida så är det inte så avgörande hur tung den rörliga delen på fräsen blir. Bara inte motorn känner tyngden direkt (tung gäng/trapets-stång). Den känns väldigt stadig å fin, å troligtvis går det fint att även fräsa "svårare" material i dom.

Det jag tror är värst för en fräs är om det uppstår vibrationer. Då börjar stålet att "hoppa", med dårligt resultat som följd. Har man tyngd och tröghet på rätt ställe, blir fräsresultater bättre och finare. Sen är det ju inte helt fel att kunna fräsa ut hela köksluckorna direkt heller. 8)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Lekte lite med tanken att man skulle lägga ett par lager glasfiber istället för alu som ni gjorde på benen. Men sen tänkte jag varför inte göra hela benen i glasfiber.

Dels så är det för att den ska bli lite lättare, sen tycker jag att det är roligt att jobba med glasfiber.

Ja det kanske vore nåt, koppla ihop ett antal motorer från diskarna och ha som spindelmotor :lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om du skall gjuta den med glasfibermattor och tex epoxi så skulle du kanske kunna testa att förspänna glasfibermattornas trådar ordentligt för det borde kunna skapa en bättre stabilitet och hållbarhet än om dom inte var det skulle jag kunna tro.
Skriv svar