favorit i repris, flugfälla

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

favorit i repris, flugfälla

Inlägg av grym »

nu kommer återigen den årstid där förhatliga flugande saker kretsar runt innomhus och förstör friden, tog upp det som en tråd förra året och gör det igen eftersom det trots forumets samlade hjärnskramleri inte resulterade i en praktisk genomförbar dommedagsmaskin för flugfän

vad den skall göra, på ett rimligt sätt fånga in och avliva flugor i innomhus, eller om den avlivar först och sedan samlar ihop dom,
ska vara relativt tyst och mörk och luktfri

så snurrande linor , kraftiga blixtar och exenterpressar med korsande laserdetektorer är int bra

förslag?

har funderat på det så många gånger utan att lyckas, det som hittills snurrat runt mest har varit någon slags undertrycksflugfälla, där man riggar upp ett sugmunstycke och när flugan passerar(troligtvis gående på en ståltråd eller liknande) triggar en ventil och suger in flugan i en burk där den sedan avlivas med gas eller liknande
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Jag tänker målsökande =)

En liten målsökande kula som flyger iväg och samlar in flugorna ;)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Venus Fly Trap?

Kanske lite ineffektiv, men ser ju trevlig ut...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ehf, bygger du ihop den så gärna :lol:

macce, växter brukar dö hos mig, alla sådanna där saker dör , till och med plastblomman jag försökte ha i fönstret slokade, så den är nog körd den med, annars tycker jag det är en trevlig metod, men, men, kanske en elektronisk variant?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Flugor har jag inte gett mig på.

Dock har jag utrotat en mindre stam vägglöss med bensin, dubbelhäftande tejp, tvättmaskin och plastpåsar. Jag rekommenderar er att inte skaffa vägglöss.

Frågor som kräver svar:
Var tycker flugor om att landa?
Vad äter flugor?
Vad är flugor rädda för?
Hur/var kommer flugor in?
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

avliva med gas behövs nog inte om man gör en behållare som har en tratt med smala ändan nedåt i behållaren.. blomflugor har problem med att hitta hålet i tratten och ta sig ut och dör efter nån dag :)

brukade leka med syltburkar med en bit banan i botten samt en papperstratt över öppningen när jag var liten å fånga blomflugor :D

Undrar hurpass effektivt det vore och bygga en liten box med lämplig belysning under glasbehållaren samt tratt som släpper igenom ljuset för att locka flugorna ner genom tratten in i fällan..

då behöver man bara en rund öppning på ovansidan av lådan
salle

Inlägg av salle »

Vet inte om det är sant men jag tror denna verkligen funkar.
Ska ha funnits någon som sålde "Världens effektivaste flugdödare" för ett antal år sedan på postorder, det medföljde även en bruksanvisning.
De som köpte den fick 2 små brädbitar ca 10 cm långa och en lapp med texten: Lägg flugan på den undre brädan, slå sedan snabbt till med den andra vilket gör att flugan dödas omedelbart.
Det kan även varit ett kryss på den undre där man skulle lägga flugan, kommer inte ihåg riktigt.

För att det ska bli någon sorts elektronik i detta svaret så borde det väl gå att montera på några dioder om man skulle behöva den på natten......

Salle i Växjö

(Det ska även ha funnits en annan variant med texten: Skicka 50 kronor och lär dig spela dragspel.
Skickade man in pengar så fick man ett brev tillbaka där texten var följande: Tack för pengarna, glöm nu inte att lära dig spela dragspel.)
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

En grej man kanske kan utnyttja är att flugor inte ser saker som närmar sig sakta ovanifrån så himla bra men jag kom inte på vad, eller nästan inte... (se vitlökspress)

Jag tror:

Locklukt fläktas ut i ett litet rör--->landningsplats över phototransistor belyst med synligt ljus--->BS2--->timer on--->relä--->tryckluftsventil--->soda stream kolsyreflaska--->flugan fryses ijhäl---> faller i tratt nedanför tack vare pusten--->påse på metervara med din företagslogga och "God Jul!" förtryckt på --->i med flugan tack vare tyngdlagen--->BS2--->termisk påsförlutare--->BS2--->sax med dragmagnet--->tyngdlagen igen--->en korg full med skojiga företagspresenter att dela ut vid årskiftet om dina kunder nu inte visste att du klarar dig i trängda lägen--->BS2--->rulla fram ny påse

Ytterst humant faktiskt och himla high-tech.

De Luxe: Optisk sensor över korgkanten som larmar via GSM modem och SMSar "Your basket is full of flies", ifall du inte är hemma och det börjar krisa.

It´s smooth, it´s clean, it´s a smooth machine!

Varianter med vitlökspressar och linjär stegis kan också vara tänkbara, flugan blir då både lockbete och byte.

Vi har haft en run kring den feta råttan som har bitit ett 100mm hål i gaffatejpen över ett öppet avlopp i verkstan, det blev så mkt grymt att vi struntade i det till slut.
Bäst var grejen med IR-belyst webcam vid avloppets mynning och motion-detection, automatiskt HDD inspelning.
Skulle satt igång en krallig dragmagnet via com porten och RS232 reläkort eller nått, saxa ihop två brytblad och göra giljotintricket på rådisen, urrrkkk.
Vi lekte med tanken att sälja råttans död som nedladdningsbar snuff-movie på webben.

Läggdax tror jag nog :roll:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm det där med kyla verkar vara något, det brukar slöa ner dom ordentligt, undras om man kunde få en slatt flytande kväve från jobbet så man kunde duscha ner mål området med sådant

funderar mera på vad man borde ha för att leda in flugorna till målområdet, kanske ett snöre i taket, där brukar dom ju sätta sig

annar funderar jag mera på två parallella ståltrådar i taket och pulsa dom med högspänning efter några sekunder
har man dom nära nog kanske flugan går på båda samtidigt
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> två parallella ståltrådar i taket och pulsa dom med högspänning

Och var landar då liket? I kaffet? :-)

Nä enklast är nog att försöka "learn to live with them"...

Kom ihåg att det inte är evolutionen som har gjort flugan
till ett problem, det är du själv som gör den till det. :-)
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Jag tror nog att det finns mer ironi än så i Gryms projekt...
Ultraviolett ljus attraherar insekter (mygg och knott brukar vara målet) genom 2 trådar med högspänning.
Så är de flesta Bug Zappers byggda.
Det finns även ngt att hämta genom att flasha lysdioder i en viss frekvens som tilltalar insekterna.
När insekten kommer i kontakt med tråden "exploderar" den och sprider kroppsdelar upp till 2 meter bort, urrrrk...
Eftersom de attraheras av ljuset blir det dumt nog ovanligt mycket insekter i närheten av fällan.
Dessutom attraherar och dödar fällan andra nyttiga insekter.

En lina som far igenom kombinerad klibb/syltbad åker i taket, i slutet är 2 valsar som roterar där linan går tight igenom och sedan skrapas av genom ett hål in en plåt?
Man kanske kan beta fisk med resterna? :D
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Sodjan: Oavsett om det är flugan eller jag som bär skulden så _är_ flugan ett problem :).

Grym: Se till att den funkar på annat sattyg som getingar och broms så köper jag den direkt, oavsett pris :)

Det finns ju såna där elektriska dödare, ett galler med högspänning som friterar flugan om den tar i två trådar samtidigt. Nackdelen med högpänning är att flugan till stor del sprids som damm över din lägenhet. Utmärkta utomhus dock i tält m.m.

Jag funderar lite i vakum banor. En liten plats flugan gillar att sitta på (en bit mat eller nåt), nån slags optisk detektering t.ex. fotodiod+ljuskälla som slår på en vakumslang så insektskräket sugs ner i en burk. Nån slags ventil på burken som sluts när monstret ligger däri.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Spons: Grym får en DC vakuumpump i väska med batteribackup om han vill.
Eftersom det är ngt äckligt medecinskt kolvsug sug så finns det en behållare för diverse gegg i slutet på slangen, såklart lätt att tömma.
Misslyckas han med flugorna kan han alltid bygga tennsug utav det, jag menar INTE att avlödning av felaktigt monterade komponenter är hans specialitet.
Äcklig detalj: Locket på väskan är genomskinlig så att man ser hur mkt gegg det är i burken...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tackar för erbjudandet, har någon vacompump liggandes, funderar mera på hur man ska få så snabba förlopp att man hinner före flugans reaktionstid? och för den delen med, ett flöde så stort och snabbt så den inte kommer från det genom att flyga

funderat lite mera på en sak som frågandes innan , var man har bra punker attfånga dom på, nederhörn i fönster verkar vara ett, något som hänger i taket ett annat, och en svart uppstickande yta ett tredje, det sista är lite intressant då man kunde gjort en elkupol i mörk färg och sätta på en pidestal , med en skål under som samlar upp liken, tål att funderas på
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett vakkum kommer den inte att veta om då den inte ser det så den kommer att vara helt oförberedd och sugas ner innan den ens vet vad som hände.
Skriv svar