Temperaturgivare för lödspetstemperatur?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Temperaturgivare för lödspetstemperatur?

Inlägg av Marta »

Finns det någon billig och lättillgänglig givare som lämpar sig för att mäta lödspetstemperatur med?

ELFA har små Pt100, men de är lite dyra för e engångsmätning. Dessutom är jag osäker på deras lämpighet, någon här osm vet?

Edit: Det måste vara något som ger ett absolutvärde somt.ex. Pt100. I nödfall termoelement om det är riktigt billigt, nödvändig förstärkare är dyr...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det blir nog en typ k som är smidigast, kjell har en varian för att sätta på en digitalmultimeter , kostar någon hundralapp, allternativt, en typ k för under hundralappen, mäta milivolt och kolla i tabellen vad temperaturen är, misstänker att på en lödkolv behöver det inte vara på tiondelsgraden när
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Problemet med givaren hos Kjell är kanske om den kyler för mycket. Det ser ut som om den skulle vara värmeslukande.

Det allra bäste skulle ju vara om någon hade data på givaren i en Weller LR21, då försvinner behovet av mätnng. Det enda jag vet är att det är en Pt-givare och det tycks vara 23ohm i sladdänden vid rumstemperatur. Däremot vet jag inte hur mycket av detta som är ledningsresistans och skulle den vara betydande kan det bli i varmaste laget...

Som det är nu finns det bara en pot att vrida på tills den känns bra att löda med, det skulle vara bra att veta hur varm den var också. Det får inte bli dyrt, då kunde jag lika väl ha köpt en färdig kalibrerad låda istället för att bygga till en regulator på den befintliga.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den jag tänker på är bara en svetsloppa mellan tv tunna trådar, kanske en halv milimeter i diameter, köpte den för att kunna mäta små saker, det ända jag kan hitta som är mindre är ytmonterade pt100
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag frågade efter exakt samma sak för inte särskilt länge sen, men nu när jag försöker hitta tråden går jag bet.

Hmm, undrar om jag bara har drömt det :humm:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad är beställningsnumret på den som Kjell säljer och som bara är en tunn tråd?

Frågade exakt samma vad då? Om Weller-kolvens givare?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Lämplig givare för att mäta spetstemperatur.

EDIT: Inte för att jag tror det hjälper dig särskilt mycket men nu hittade jag iallafall "min" tråd, och den finns HÄR
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det verkar som att den här hos Kjell är det billigaste alternativet.

Undrar vad som begränsar den till 200 grader, är den lödad mednågot som smälter eller är detbara isoleringen som blir lite bränd vid högre temperatur? Någon som har provt? Vill ju helst kunna få allra minst tre mätpunkter med en bit emellan för att kunna se att resultatet är någorlunda att lita på.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den är ungefär samma sort som följer med den billiga omvandlaren som man sätter på en digitalmultimeter

och det är isoleringen som sätter mätområdet
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Själva tråden håller i alla fall för 1310 grader som jag testat en vid men jag har dock för mig att jag sett siffror på runt 1400 grader eller om det var strax under i smälttemperatur.

Om du tänkt att mäta spänningen från denna direkt med en vanlig multimeter så vet jag ej hur pass noggrant det resultatet kommer att bli då det inte blir någon temperatur kompensation i själva övergången mellan tråden och kontakterna i multimetern om det är en vanlig sådan. Kontaktpunkterna kommer nämligen att agera som två extra mätprobar som kommer att ge en spänning ifrån sig beroende på temperaturen där och adderas till det riktiga värdet. Problemet är att då detta inte kompenseras för i en vanlig multimeter så blir den uppmätta temperaturen inte som den skall vilket kan ge allt ifrån bara ett litet mätfel till ett oacceptabelt stort. Har dock inte testat detta så jag vet inte hur stort eller litet det felet blir men gissar på att det kan vara märkbart. Sedan är det också väldigt små spänningar typ K trådar ger ifrån sig och för att få en noggrannhet på tex 1 grad så räcker det inte med att bara mäta mV för 1 mV hit eller dit gör ca 40 graders sving vid en temp på 200 grader, så man måste alltså även mäta inom µV området för att få en någorlunda exakt temp i så fall.

IC kretsen AD595 kompenserar för allt detta och har en utgång på 10mV/grad och som använder sig av K givare. Har två sådana hemma där du kan få köpa den ena om det skulle kunna vara av intresse.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag känner väl till de felkällor som finns och att spänningen är jättelåg. Skall man inte ha långtidsstabilitet bör det gå att få dräglig känslighet med en vanlig OP som inte kostar så mycket. Det är ju förändringen som är det intressanta, hur varmt det äri rummet är känt och förändingen blir ju relativt denna temperatur.

Synd att det är typ K, såg inte det först. Trodde det var koppar/konstantan, men jag får väl nöja mig attmäta upp till 300 grader. Det lär hända något olinjärt kring 350 vill jag minnas med typ K. Jag hittar ingen data på Kjells sida om just den givaren och hur många µV/grad den ger. Koppar/konstantan ger 43 vill jag minnas och typ K är väl aningen under eller om det var över? 5% felvisning tror jag det var om man använder den ena sorten till ett instrument för den andra.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag visste visserligen inte hur pass noggrann temp du ville ha men räcker det då med en marginal på säg tex 10 grader när så är det bara att köra igång då felkällorna i så fall inte spelar så stor roll. Trodde du ville ha några få grader när eller så.

Har för mig K element ger runt 40 µV/grad. Någon sorts olinjäritet vid 350 grader är inget som jag direkt kan påminna mig om lagt märke till men du kan tex kolla databladet på AD595 för där finns det en tabell med spänningarna som typ K och J ger ifrån sig vid olika temperaturer i steg om 10 grader och där kan jag inte mig direkt tycka se i alla fall något lätt synbar olinjäritet från denna temp men säger förstås inte att det inte är så.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

När det inte krävs långtidsstabilitet kan man nog komma närmare än 10 grader med ganska enkla saker. Hur som helst är AD595 en aning för dyr.

Angående typ K och olinjäritet så är jag väldigt osäker, det var någon som sa det för ett antal år sedan. Antingen var det väl ogrundat, eller sådant som är av noll betydelse för normala mätningar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nu har jag köpt en billig termocoupler hos Kjell och provat mina lödkolvar.

Den mekaniska Weller, när den fungerar, pendlar mellan 25 och 30 skalstreck med en 260-graders spets. Med en 370-graders pendlar den mellan 39 och 41 skalstreck. Om temperaturvisningen är linjär så har den mindre hysteres med den höga temperaturen.

Den elektroniska LR21 med hembyggd enkel till-/från-regulator varierar 2 skalstreck när den är inställd på 28 skalstreck som medelvärde, så den fungerar bättre med låg temperatur. Har inte provat vid 370, OP'n bottnade så det gick inte som kopplingen är nu.

Undrar varför den mekaniska var sämre vid låg temperatur. Kan övergången kring curiepunkten vara bredare där, eller är det den större bortledningen vid högre temperatur som gör att överslängen blir mindre?

Vilken temperatur gäller för Weller's mekaniska spetsar ä

Om någon undrar vad ett skalstreck är för någon enhet så är det hur mycket visarenpå en PM2505 inställd på 1µA flyttar sig. Det var det mätområde där den rörde sig mest vid en given temperatur. Flera test tyder på att ett streck motsvarar någonting mellan 7.7 och 8.3 grader. Det stämmer också bra med servicemanualens uppgift om 31.6mV FSD (100 skaldelar) och 40.5µV/grad på typK givare. Det skulle ge 7.8 grader per streck.
Skriv svar