Identifiera trafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Tengil

Identifiera trafo

Inlägg av Tengil »

Hejsan!

Hittade en gammal trafo som verkar komma från en byggsats för en bilbatteriladdare. Jag hittar dock ingen text på den, så jag bestämde mig för att leka lite med döden o prova mig fram! ;) Först kopplade jag ihop den med en enkel helvågslikriktare (4 st 1n4007'or). Den magiska röken kom ur två av dem o trafon surra rätt mycket... Bytte ut de trasiga dioderna o bytte plats på 220VAC och min likriktare. Nu small säkringen... Vad är detta för trafo egentligen? Den är stor som sjutton så nog borde det väl vara en 220VAC...? Jag tycker att det borde vara en 220V/12V trafo eftersom det *troligtvis* var en bilbatteriladdare jag skruva ur den från... Rätt säker i och med att prytteln hade sladdar med bilbatteriklämmor.

Har jag fel i att det är en 220/12 trafo, eller blev nåt konstigt med min likriktare? :cry:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är du säker på att det inte är från tex 24V eller en truckladdare, med 48V utström (den senare kan nog deffinieras som "stor som sjutton" i jämförelse med en vanlig laddartrafo)?
bearing

Inlägg av bearing »

Koppla in den utan likriktare och mät spänningen (AC).
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Använd även en ohmmeter och mät både på primär- och sekundärsida för att säkerställa vilken som är vilken. Primär har som regel högre impedans.
Användarvisningsbild
Tengil

Inlägg av Tengil »

Jamen sådär ja! Brände två dioder till men nu har jag fått det att fungera. Jag var inte medveten om att man måste ha en belastning för att det skulle fungera. Man lär sig nytt hela tiden :)
Skriv svar