Skicka data från mobil till server och tillbaka ...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Skicka data från mobil till server och tillbaka ...

Inlägg av JimmyAndersson »

För en gång skulle så har jag slut på idéer till en sak...

Min GPS fungerar fint till datorn, men jag skulle vilja använda en vanlig mobil för att se kartan.

Min första tanke var att slippa låta mobilen eller en PIC göra beräkningar och sånt. Därför tänkte jag överföra lat/long från GPS'en till mobilen som i sin tur skickar data till servern. Servern styr sedan markören på kartan som visas på mobilen. Hoppas inte det lät allt för rörigt. :)

Kortfattat tänkte jag såhär:

1) Med mobilen går man i på en wap-sida som visar en karta.
2) GPS'en skickar lat/long-koordinaterna till mobilen.
3) Mobilen skickar lat/long-siffrorna till en server (där wapsidan och kartbilden även ligger.)
4) Servern skickar positionerna för en markör till mobilen. (Markören är ett bildobjekt som ligger i ett lager på wap-sidan.)

Låter det som en vettig lösning eller finns det andra sätt?

Misstänker att det här med lagret som flyttas kan låta rörigt men klicka här.
Tänk er att bakgrunden är kartan och "racket" är markörbilden. Markörbilden flyttas enligt de koordinater som serverrn ger.
(I "spelet" flyttar man markören med musen.)

Jag behöver ingen direkt snabb uppdateringshastighet eller noggrannhet, men det vore trevligt om man kunde få en uppdatering av positionen var 20e sekund eller liknande. Blir det snabbare så gör det förstås ingenting. :)

edit: Fixade länken.
edit 2: Ändrade rubriken.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Kan du java så är det ju smidigare (och billigare) att köra allt i mobilen, förutsatt att den har stöd för java då, och att det går att komma åt ingången som GPS:en är kopplad till från ett java-program.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, där sa du något...

Java är ganska snabbt i mobilen. Däremot så kan jag knappt språket, men det går förstås att lära sig.

Mobilen är förresten en Nokia 3120, så den har USB-anslutning.
Tyvärr vet jag inte om den även har en USB-host, men eftersom man kan ansluta kameror och sådant så borde den väl nästan ha det?

Jag har några andra mobiler med RS232-anslutning, men de har inte wap eller java. Så det går ju inte så bra...

Funderar på om det går att lösa detta utan att jobba hela sommaren.
Jag har en bärbar Mac, men det vore trevligt om det räckte med mobilen.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tror inte den klarar host. Däremot USB-OTG
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Läste den här pdf-filen och det låter lite som att det skulle kunna fungera.

Någon som vet mer om USB-OTG eller kanske rent av byggt/programmerat något till det?
Skriv svar