> Det absolut enklaste jag har tänkt mig: datorn får en signal via lämplig elektronik varje gång motorn tänder (avläses från tändsystemet).
Det borde väl nästan gå att fixa genom att ha ett _ordentligt_ ingånssteg på ljudkortet och skicka in signalen där, och sedan DSP:a lite?
> Den informationen ihop med datorns klocka bör räcka för en att kunna få graf som visar en effektkurva/vridkurva (men utan rätt effekt/vridsiffror givetvis), right?
Datorns klocka är ju väldigt ostabil. Man skulle nog gärna vilja ha en AVR eller liknande som fixade det. Iofs så kanske det inte är några problem då man ändå lär köra typ Linux med realtime-modifierad kernel, då borde man ju kunna få en precis klocka.
> Det jag vill ha är ett sätt att jämföra effekt/vrid före och efter jag gör någon ändring.
Inga problem, då fungerar det ju utmärkt såhär.
> Egentligen skulle det funka nästan lika bra att stoppa laptopen i ryggsäcken och köra en fullgasacceleration på en plan väg, även om man får fler störande faktorer då...
Finns folks som gör det också.

Dock är det ju luftmotstånd, olika väglag osv som påverkar. Men man kan få ganska bra siffror faktist, iaf om man nöjer sig med en uppskattning av effekten, som kan diffa rätt många procent.
> Funktioner för att spara kurvor, jämföra dem, eller kanske få en "medelvärdeskurva" av flera körningar för att minska inverkan av störande faktorer vore ju givetvis också guld värt, men det börjar bli för bra för att vara sant där.
Jahaja, ska jag lägga till de funktionerna ikväll?
> Angående windows så har man ju ändå inte rätta hemdatorn till sånthär. Man tar en gammal P1 eller nått som står och dammar i ett hörn. Byte av operativsystem är inget problem då ju.
Nä, det är ju sant. Dock är jag skeptisk till att en P1 duger. GUI't tar rätt mycket kräm. Fast iofs försöker jag designa programmet så att man inte har något som drar massa CPU, målet är väl att få in hela kalaset på en ARM9 på 200MHz. Sen är det väl kanske inte hela världen om GUI't skulle lagga och man bara får 10 FPS. Man kan ju spara filen och slänga över till en annan dator för att utvärdera siffrorna.
Det som har hänt sedan förra gången jag postade ett screenshot är att jag gjort nya linjedragningsalgoritmer. Nu drar den ett snyggt sträck (dock utan anti alias, men det är på gång) som kan bestå av både raka linjer mellan mätvärdena, eller interpolera (spline interpolation) och dra en jämn och fin kurva.
Sen har jag nästan fått klart datastrukturern för filerna. Kämpar för att få den framtidssäker. En fil från igår ska fungera om ytterligare två år utan att man måste göra 10 olika fulhack i nya programmet och/eller datafilerna. Datafilerna är väldigt flexibla och innehåller mätvärden från sensorer, info om bromsbänken (typ firmware version etc), alla sensorerna har både okalibrerade och kalibrerade värden lagrade osv. Självklart kan olika sensorer logga datan i olika samplerate utan att det blir syncproblem eller att filerna blir onödigt stora.
Synd bara att det är så otroligt tråkigt att pilla med påhittade mätvärden. Får nästan ta en synth och ljuga hop lite fina tändkurvor, med mera.
