DIY Bromsbänk (dynamometer)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nänä, men det enda som skiljer är ju algoritmen som räknar ut själva siffrorna för grafen. För tillfället så får jag ju ett värde från en givare som mäter vridmomentet rakt av, tillsammans med en givare för varvtal. Skillnaden om jag ska läsa från en accelererad bänk är att styrelektroniken måste mäta varvtal och tid _väldigt_ exakt för att sedan skicka över till datorn. Sen är det ju bara en enkel formel där man matar in tröghetsmomentet, tiden, varvtalet osv så får man fram vilket vridmoment som användts för att accelerera trumman.

I mitt fall är det väl egentligen tvärt om. Mjukvaran skulle jag ju kunna ha fungerande imorgon (åtminstånde så pass fungerande att den skulle kunna ta värden från en accelerationsbänk och visa en graf) om jag bara haft en bromsbänk.

.... så sätt igång och bygg nu så fixar jag mjukvaran.. 8)

EDIT:
Om någon har några "riktiga" siffror från en accelerationsbänk får ni väldigr gärna skicka dom, för då skulle jag i princip kunna lägga till de funktionerna nu med en gång

BTW så kom jag på ett hinder, min mjukvara fungerar ju inte i Windows (än), lär väl dröja ett tag (om ens någonsin) innan jag får motivation att få igång den där. Skulle väl kanske vara om cygwin fungerade.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Det absolut enklaste jag har tänkt mig: datorn får en signal via lämplig elektronik varje gång motorn tänder (avläses från tändsystemet). Programmet räknar ut varvtal utifrån det, och man väljer gnistor per varv för att programmet ska veta motorvarvtalet. Den informationen ihop med datorns klocka bör räcka för en att kunna få graf som visar en effektkurva/vridkurva (men utan rätt effekt/vridsiffror givetvis), right?

Jag är inte direkt ute efter en bromsbänk som säger vilken effekt jag har, visst vore det kul men siffror är bara siffror. Det jag vill ha är ett sätt att jämföra effekt/vrid före och efter jag gör någon ändring. Enligt det jag beskrev skulle det gå att bara koppla in datorn till tändsystemet, ställa hojen (eller vad det gäller) på bänken med vikten och varva upp den. Egentligen skulle det funka nästan lika bra att stoppa laptopen i ryggsäcken och köra en fullgasacceleration på en plan väg, även om man får fler störande faktorer då...

Funktioner för att spara kurvor, jämföra dem, eller kanske få en "medelvärdeskurva" av flera körningar för att minska inverkan av störande faktorer vore ju givetvis också guld värt, men det börjar bli för bra för att vara sant där. :roll:

Angående windows så har man ju ändå inte rätta hemdatorn till sånthär. Man tar en gammal P1 eller nått som står och dammar i ett hörn. Byte av operativsystem är inget problem då ju. :wink:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Det absolut enklaste jag har tänkt mig: datorn får en signal via lämplig elektronik varje gång motorn tänder (avläses från tändsystemet).

Det borde väl nästan gå att fixa genom att ha ett _ordentligt_ ingånssteg på ljudkortet och skicka in signalen där, och sedan DSP:a lite?

> Den informationen ihop med datorns klocka bör räcka för en att kunna få graf som visar en effektkurva/vridkurva (men utan rätt effekt/vridsiffror givetvis), right?

Datorns klocka är ju väldigt ostabil. Man skulle nog gärna vilja ha en AVR eller liknande som fixade det. Iofs så kanske det inte är några problem då man ändå lär köra typ Linux med realtime-modifierad kernel, då borde man ju kunna få en precis klocka.

> Det jag vill ha är ett sätt att jämföra effekt/vrid före och efter jag gör någon ändring.

Inga problem, då fungerar det ju utmärkt såhär.

> Egentligen skulle det funka nästan lika bra att stoppa laptopen i ryggsäcken och köra en fullgasacceleration på en plan väg, även om man får fler störande faktorer då...

Finns folks som gör det också. 8) Dock är det ju luftmotstånd, olika väglag osv som påverkar. Men man kan få ganska bra siffror faktist, iaf om man nöjer sig med en uppskattning av effekten, som kan diffa rätt många procent.

> Funktioner för att spara kurvor, jämföra dem, eller kanske få en "medelvärdeskurva" av flera körningar för att minska inverkan av störande faktorer vore ju givetvis också guld värt, men det börjar bli för bra för att vara sant där. :roll:

Jahaja, ska jag lägga till de funktionerna ikväll? :lol:

> Angående windows så har man ju ändå inte rätta hemdatorn till sånthär. Man tar en gammal P1 eller nått som står och dammar i ett hörn. Byte av operativsystem är inget problem då ju. :wink:

Nä, det är ju sant. Dock är jag skeptisk till att en P1 duger. GUI't tar rätt mycket kräm. Fast iofs försöker jag designa programmet så att man inte har något som drar massa CPU, målet är väl att få in hela kalaset på en ARM9 på 200MHz. Sen är det väl kanske inte hela världen om GUI't skulle lagga och man bara får 10 FPS. Man kan ju spara filen och slänga över till en annan dator för att utvärdera siffrorna.

Det som har hänt sedan förra gången jag postade ett screenshot är att jag gjort nya linjedragningsalgoritmer. Nu drar den ett snyggt sträck (dock utan anti alias, men det är på gång) som kan bestå av både raka linjer mellan mätvärdena, eller interpolera (spline interpolation) och dra en jämn och fin kurva.

Sen har jag nästan fått klart datastrukturern för filerna. Kämpar för att få den framtidssäker. En fil från igår ska fungera om ytterligare två år utan att man måste göra 10 olika fulhack i nya programmet och/eller datafilerna. Datafilerna är väldigt flexibla och innehåller mätvärden från sensorer, info om bromsbänken (typ firmware version etc), alla sensorerna har både okalibrerade och kalibrerade värden lagrade osv. Självklart kan olika sensorer logga datan i olika samplerate utan att det blir syncproblem eller att filerna blir onödigt stora. 8)

Synd bara att det är så otroligt tråkigt att pilla med påhittade mätvärden. Får nästan ta en synth och ljuga hop lite fina tändkurvor, med mera. 8)
J10

Inlägg av J10 »

Tar man pulsen för att mäta varvtalet direkt från en givare runt en tändkabel och motorn går på ett stabilt varvtal så funkar det ju bra, men har man en motor som inte har statisk tändning och som accelererar/retarderar så kommer man att få fel värden när den tänder på olika ställen på motorvarvet.
Ta signalen från någon annan stans, typ en ball hallgivare av något slag med universalfäste som går att placera vid lämpligt föremål för att få triggsignal på ett stabilt ställe på motorvarvet.

Se nu till att göra allt så fruktansvärt överdrivet att vi tappar hakan när du är klar :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

"Dock är jag skeptisk till att en P1 duger"
Är det någon av föregångarna till Pentium 2 eller är det en 8086? :)

"Sen har jag nästan fått klart datastrukturern för filerna"
Läser och skriver du direkt till filerna (filestream) eller använder du någon färdig funktion för detta?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Är det någon av föregångarna till Pentium 2...

Japp

> Läser och skriver du direkt till filerna (filestream) eller använder du någon färdig funktion för detta?

Än så länge ligger filen I minnet, men jag ska se till att spara ner den på disk snart. Då kommer jag använda de gamla vanliga fopen() etc.

Har gjort en hel del uppdateringar nu iaf. Bland annat interpolering och fler inställningsmöjligheter. Postar screenshots på måndag kväll då jag har en lina som inte kostar 15kr/MB :)
Flummo

Inlägg av Flummo »

J10 skrev:Tar man pulsen för att mäta varvtalet direkt från en givare runt en tändkabel och motorn går på ett stabilt varvtal så funkar det ju bra, men har man en motor som inte har statisk tändning och som accelererar/retarderar så kommer man att få fel värden när den tänder på olika ställen på motorvarvet.
Ta signalen från någon annan stans, typ en ball hallgivare av något slag med universalfäste som går att placera vid lämpligt föremål för att få triggsignal på ett stabilt ställe på motorvarvet.

Se nu till att göra allt så fruktansvärt överdrivet att vi tappar hakan när du är klar :)
Även om man har ett tändsystem som ändrar förtändningen exempelvis 36 grader (extremt mycket på en tvåtaktare) så är det ändå bara ett tiondels varv, och det fördelat mellan tomgång och maxvarv som absolut minst betyder ett spann på 5000rpm, oftast närmare det dubbla. Jag tycker att det mätfelet man får av det bör vara försumbart. Men självklart är det bättre med en fast signal, och det är oftast inget större problem att ordna.

Jahaja, ska jag lägga till de funktionerna ikväll? :lol:
Självklart, är du färdig än? :roll:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Självklart, är du färdig än?

Nä, tyvärr inte. Har suttit hela helgen och försökt koda utan internet. Det är inte lätt då steget jag ligger på just nu är att lägga till en jävla massa matematiska formler för att beräkna/konvertera/korrigera olika saker. Men nu har det blivit en timmes googlande för att samla på sig alla formler för att konvertera mellan HP, HK, kW, Nm, Lb-in osv osv. Ska även fixa fram formeln för att beräkna vridmoment från en accelererande trumma. Har den på datorn, men den är borta så det är inte lönt att leta. Så jag googlar fram den igen och lägger in den nu i dagarna.

När jag kommer hem på lovet och har tillgång till lite hårdvara ska jag nog börja mecka igång överföringen mellan datorn och lite extern hårdvara.

Och så det obligatoriska screenshotet 8)
HIT ME! :)
Flummo

Inlägg av Flummo »

Har det hänt något på sistone? :)
Skriv svar